VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Vissza a múltba: a BKV kifogásokat keres megoldások helyett

2007-06-13
Szerző:

A BKV az elmúlt napokban a gödöllői HÉV Stadionokig való meghosszabbításával kapcsolatban kiadott nyilatkozattal próbált reagálni a VEKE kritikájára, miszerint a 2-es metró Örs vezér terei végállomásának újraépítése rövidlátó és pazarló, a Podmaniczky Programmal ellentétes lépés. A VEKE a BKV javaslatáról az alábbi sajtóközleményt adta ki.

A forgalom átrendeződése  (forrás: http://www.transman.hu/Projektek/jelen_m2_hev_plus.pdf)

A forgalom átrendeződése (forrás: http://www.transman.hu/Projektek/jelen_m2_hev_plus.pdf)


A cég kommunikációs igazgatója az elmúlt napokban büszkén nyilatkozta, hogy a BKV a metró és a HÉV összekötése helyett egy 1960-as évekből származó javaslat leporolásával a HÉV „Népstadionig” való meghosszabbítását javasolja. A felvetés megalapozottságát jól mutatja, hogy a cég saját történelmét sem ismeri, hiszen a 60-as években a HÉV meghosszabbítása fel sem merülhetett: 1970-ig ugyanis a HÉV a Keleti pályaudvarig járt és csak akkor vágták vissza a vonalat az Örs vezér teréig – ott kényelmetlen átszállásra és aluljárózásra kényszerítve a metróra átszállókat.

Ez az olcsó kommunikációs trükk önmagában is aggályos, hiszen azt mutatja, hogy a BKV kommunikációja mit sem változott a menedzsment-váltás hatására. A nyilatkozat szakmai gyökerei azonban még aggasztóbbak: ha a BKV a budapesti közlekedésfejlesztés jövőjét az 1960-as évekből vezeti le, azt jelenti, hogy az üzemeltető cég továbbra is a kifogásokat keresi a megoldások helyett.

A VEKE javaslata, mely beépült Budapest hivatalos középtávú fejlesztési programjába, arra irányul, hogy a 2-es metró kerüljön összekötésre a gödöllői HÉV-vel, ezzel biztosítva az átszállásmentes belvárosig történő utazás lehetőségét az agglomeráció számos települése és a XVI., XVII. kerületek számára. Való igaz, hogy ezt 1960-ban nem lehetett volna megvalósítani. Azonban ma 2007-et írunk és ma már elérhetőek, Európában két évtizede bevettek azok a technikai megoldások, amelyekkel két, egyes paramétereiben eltérő gyorsvasúti vonal egyesíthető. Ma már nem gond, hogy egy metrószerelvénynek alul és felül is legyen áramszedője, nem gond, hogy eltérő körülmények között közlekedjenek, ilyen megoldások Londontól Milánón át Athénig igen sok városban megtalálhatóak. Szomorú, hogy a BKV vezetői ezeket a megoldásokat nem ismerik, ráadásul megalapozatlan műszaki aggályaikkal a nyilvánosság elé is kiállnak. Ha megvan a lehetőség a HÉV által ellátott térség többszázezer lakójának átszállás nélküli, kényelmes belvárosi kapcsolat biztosítására, akkor nem szabad elfogadni a múltidéző álláspontot és nem szabad az átszállást megtartó félmegoldásokat megvalósítani.

A BKV leragadt 1960-as évek műszaki színvonalán és ez egy kommunikációs trükknél messzebbre mutat: jelzi, hogy az új BKV-vezetésnek továbbra sem az utasok kényelme és a tömegközlekedés javítása, hanem egy-egy megalapozatlan műszaki kifogás és üzemeltetői érdek a fontosabb.

Ideje, hogy a városvezetés is észrevegye, hogy a budapesti közlekedésfejlesztés nem szólhat a 60-as évek műszaki színvonalán alapuló mellébeszélésről, hanem a Podmaniczky Program betartása és a színvonalában, eljutási idejében az autózással a versenyt felvenni képes, lehetőleg átszállásmentes tömegközlekedés megvalósítása szükséges.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.