Tramwaytag Bécsben
Idén is megrendezésre került Bécsben a nagysikerű „Tramwaytag”, azaz a villamosnap, melynek ritka, de nem példa nélkül álló módon idén a leopoldaui buszgarázs adott otthont. Az 1985 óta évente megrendezett esemény alapja idén egy háromszoros jubileum volt: éppen száz éve indult meg Bécsben a városi autóbuszközlekedés, ekkor vezették be a villamosvonalak jelölését, és ugyancsak 100 éve indultak meg az első városnéző járatok.
A sok érdeklődőt vonzó rendezvényen reggel 9 órától várták a látogatókat, a helyszínre való eljutást a Wiener Linien (WL) az U1 leopoldaui végállomásától indított ráhordójárattal oldotta meg. A ráhordójáraton az egyik forgalmi kocsi az idén a forgalomból kivont magaspadlós Gräf/Steyr LU 200 M11 típusú szóló busz volt. (lásd lejjebb)
A program hivatalosan 10 órakor kezdődött, az ünnepséget a bécsi polgármester-helyettes és a WL igazgatója nyitotta meg. A kicsiktől a nagyokig mindenki megtalálta érdeklődési köréhez legközelebb álló elfoglaltságot, sokan családjukkal-gyerekeikkel együtt látogattak ki az eseményre. A garázsban az érdeklődők megtekinthették a WL jelenlegi buszparkja mellett a megőrzött és korhűen felújított, működőképes nosztalgiabuszait is, melyek közül kettővel a járműtelepet is körbe lehetett utazni. A programban szerepelt még járműszimulátorral való vezetés, vasútmodell-kiállítás, érmeverés. Ezúttal is lehetőség nyílt jelképes összegért különféle közlekedéssel kapcsolatos relikviákat (könyvek, viszonylattáblák, villamostáblák, kijelzők) vásárolni. A buszgarázsban és a WL városszerte megtalálható információs irodáiban beszerezhető napijeggyel a villamosnapon 9 és 19 óra között ingyenesen lehetett utazni Bécs területén belül a Verkehrsverbund Ostregion (a Bécset is magába foglaló közlekedési szövetség) tagjainak járatain.
Egy korszak vége – Bécsben kivonták az utolsó magaspadlós buszt is a forgalomból.
A 70-es évek végén lezajlott autóbuszrekonstrukciós-program keretében az ÖAF Gräf&Stift cég a Steyr-Daimler-Puch céggel közösen kifejlesztett egy új autóbusztípust a Bécsi Közlekedési Vállalat részére. Az 1976 óta szállított Gräf&Stift DDH200 típusú emeletes buszok adták az új busztípus alapját. Az első LU200 M11 típusú szóló kéttengelyes autóbusz 1978. április 3.-án 8611-es pályaszámmal a Raxstrasse garázsban állt forgalomba. Bécsben ezen típusnál használtak először gázüzemű motort, akkor még a dízel üzemmel vegyes üzemmódban. 1978 és 1992 között 345 db ilyen típusú autóbuszt gyártottak Bécs számára, eddig ez a legnagyobb darabszámú típus az osztrák fővárosban. Az 1989-es gyártási évtől a kocsi erősebb motort és katalizátort kapott, a korábbi szériákat is átalakították katalizátorosra.
1992-ben kezdődött el a sorozat kiváltása a Gräf&Stift NL205-M12 típusú alacsonypadlós buszokkal. A járműrekonstrukciós folyamat emlékezetes napja marad 2006. május 7-e, amely napon a 14A vonalon közlekedett utoljára magaspadlós autóbusz. A 8750-es pályaszámú kocsi 1992-es beszerzésű, eddig összesen 650 ezer kilométert tett meg a város útjain. Ahonnan 1978-ban az első elindult, oda érkezett meg az utolsó is: a bécsi Raxstrasse autóbuszgarázsba.
LU200 M11 autóbusz technikai adatai:
Hossz: 11,500 m
Szélesség: 2,500 m
Magasság: 3,070 m
Jármű súlya: 9840 kg
Ülőhely: 31 db
Állóhely: 58 db (6 fő/m2)
Tengelytáv: 5,600 m
Fordulókör: 21,3 m
Motor: MAN G2566 típusú 4-ütemű, 6-hengeres gázüzemű farmotor.
Lökettérfogat: 11413 cm3
Teljesítmény: 147 kW
Nyomaték: 810 Nm 1600 fordulat/percnél
Legnagyobb seb.: 71 km/h
Fék: 2-körös légfék Telma retarderrel kombinálva.
Elektromos rendszer: 24V egyenáram
Tank: 3×120 L és 2×89 L
Hajtás: Voith 506 JSR Automatik, kardántengely, ABS, ASR
Jelmagyarázat az alaprajzhoz:
F: Gáztartály
FA: Vezetőülés
EW: Jegykezelő
B: Akkumulátor
TE: Telma
H: Fűtés
LÖ: Szervófolyadéktartály
FA: Jegykiadó készülék
E: Elektromos kapcsolók
A: Hűtővíz kiegyenlítő tartály
FR: Frissolaj automata
T: Belső ajtónyitó gomb
TA: Külső ajtónyitó gomb
N: Vészkijáratok
Jelenleg közel 473 alacsonypadlós gázüzemű autóbusz van Bécsben a Wiener Linien kezelésében, ezek közül az utolsó sorozat már légkondícionálóval is fel van szerelve. A WL Bécsben 50 autóbuszvonal forgalmát látja el, a többi vonalat alvállalkozók üzemeltetik, a Blaguss (4 vonal), a Dr. Richard Verkehrsbetrieb (33 vonal), a Wiener Lokalbahnen AG (6 vonal), az ÖBB-Postbus GmbH. (6 vonal), a Pletter Reisen Verkehrsbetrieb GmbH. (3 vonal) és a Schneiderbus GmbH. (2 vonal) cégek bonyolításában.
A Wiener Linien buszai 2007-ben:
Gyártó | Típus | Beszerzés | Mennyiség |
MAN | NL273 T3 | 2006 | 28 |
Gräf&Stift / Volvo | NL205 M12 | 1992-1999 | 174 |
Gräf&Stift / Siemens | NL243 M12 | 2001-2002 | 50 |
MAN | NL273 T2 | 2005-2006 | 29 |
MAN | NG273 M18 | 2005 | 20 |
MAN | NG243 M18 | 2003-2005 | 66 |
Gräf&Stift / Volvo | NG235 M18 | 1995-2001 | 97 |
VW | KB235 | 2005 | 12 |