VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Tramwaytag Bécsben

2007-09-19
By
Csőrös Saurer busz az 50-es évekből. (forrás: Istvánfi Péter)

Csőrös Saurer busz az 50-es évekből. (forrás: Istvánfi Péter)


Idén is megrendezésre került Bécsben a nagysikerű „Tramwaytag”, azaz a villamosnap, melynek ritka, de nem példa nélkül álló módon idén a leopoldaui buszgarázs adott otthont. Az 1985 óta évente megrendezett esemény alapja idén egy háromszoros jubileum volt: éppen száz éve indult meg Bécsben a városi autóbuszközlekedés, ekkor vezették be a villamosvonalak jelölését, és ugyancsak 100 éve indultak meg az első városnéző járatok.

A sok érdeklődőt vonzó rendezvényen reggel 9 órától várták a látogatókat, a helyszínre való eljutást a Wiener Linien (WL) az U1 leopoldaui végállomásától indított ráhordójárattal oldotta meg. A ráhordójáraton az egyik forgalmi kocsi az idén a forgalomból kivont magaspadlós Gräf/Steyr LU 200 M11 típusú szóló busz volt. (lásd lejjebb)

A rendezvény fő helyszínén fúvószene szórakoztatta az egybegyűlteket. Háttérben a kiállított múzeális buszok láthatóak. (forrás: Müller Péter)

A rendezvény fő helyszínén fúvószene szórakoztatta az egybegyűlteket. Háttérben a kiállított múzeális buszok láthatóak. (forrás: Müller Péter)

A program hivatalosan 10 órakor kezdődött, az ünnepséget a bécsi polgármester-helyettes és a WL igazgatója nyitotta meg. A kicsiktől a nagyokig mindenki megtalálta érdeklődési köréhez legközelebb álló elfoglaltságot, sokan családjukkal-gyerekeikkel együtt látogattak ki az eseményre. A garázsban az érdeklődők megtekinthették a WL jelenlegi buszparkja mellett a megőrzött és korhűen felújított, működőképes nosztalgiabuszait is, melyek közül kettővel a járműtelepet is körbe lehetett utazni. A programban szerepelt még járműszimulátorral való vezetés, vasútmodell-kiállítás, érmeverés. Ezúttal is lehetőség nyílt jelképes összegért különféle közlekedéssel kapcsolatos relikviákat (könyvek, viszonylattáblák, villamostáblák, kijelzők) vásárolni. A buszgarázsban és a WL városszerte megtalálható információs irodáiban beszerezhető napijeggyel a villamosnapon 9 és 19 óra között ingyenesen lehetett utazni Bécs területén belül a Verkehrsverbund Ostregion (a Bécset is magába foglaló közlekedési szövetség) tagjainak járatain.

Csőrös Saurer busz az 50-es évekből. (forrás: Istvánfi Péter)

Csőrös Saurer busz az 50-es évekből. (forrás: Istvánfi Péter)

Egy Saurer busz a 60-as évekből. (forrás: Müller Péter)

Egy Saurer busz a 60-as évekből. (forrás: Müller Péter)

1987-es gyártású Steyr SC 6F 72 típusú midibusz, melyet 1995-ben vontak ki a forgalomból. A busztípusból egy példány egy rövid ideig a BKV-nál próbázott. (forrás: Müller Péter)

1987-es gyártású Steyr SC 6F 72 típusú midibusz, melyet 1995-ben vontak ki a forgalomból. A busztípusból egy példány egy rövid ideig a BKV-nál próbázott. (forrás: Müller Péter)

Gräf & Stift GU230/54/59/3 típusú csuklós busz, melyből 1974/75-ben 45 db-ot szereztek be. A forgalomból 1990-ben vonták ki. (forrás: Müller Péter)

Gräf & Stift GU230/54/59/3 típusú csuklós busz, melyből 1974/75-ben 45 db-ot szereztek be. A forgalomból 1990-ben vonták ki. (forrás: Müller Péter)

Telephelynézés egy Gräf & Stift DDH 200/43/16 busszal. A hetvenes évek második felében gyárott buszok 1991-ig szolgáltak az osztrák fővárosban. (forrás: Müller Péter)

Telephelynézés egy Gräf & Stift DDH 200/43/16 busszal. A hetvenes évek második felében gyárott buszok 1991-ig szolgáltak az osztrák fővárosban. (forrás: Müller Péter)

A másik telephelynéző busz egy Gräf & Stift DD - 2FU volt, a hatvanas évek elejéről. A kilenc beszerzett kocsi 1979-ig volt forgalomban. (forrás: Müller Péter)

A másik telephelynéző busz egy Gräf & Stift DD – 2FU volt, a hatvanas évek elejéről. A kilenc beszerzett kocsi 1979-ig volt forgalomban. (forrás: Müller Péter)

A nemrégiben átadott leopoldaui buszgarázs üzemanyagtöltő állomása. (forrás: Müller Péter)

A nemrégiben átadott leopoldaui buszgarázs üzemanyagtöltő állomása. (forrás: Müller Péter)

Ugyanez működés közben. A jármű azonosítása elektronikus úton történik. (forrás: Müller Péter)

Ugyanez működés közben. A jármű azonosítása elektronikus úton történik. (forrás: Müller Péter)

A javítócsarnok belülről. (forrás: Müller Péter)

A javítócsarnok belülről. (forrás: Müller Péter)

Az egyik Gräf/Steyr csuklós busz gázmotorja. (forrás: Müller Péter)

Az egyik Gräf/Steyr csuklós busz gázmotorja. (forrás: Müller Péter)

A buszok nagy része ilyen fedett tároló alatt éjszakázik. (forrás: Istvánfi Péter)

A buszok nagy része ilyen fedett tároló alatt éjszakázik. (forrás: Istvánfi Péter)

Egymás mellett a Wiener Linien legújabb és legrégibb busztipusa: a 2007-es MAN NL273 T3, és egy 1995-ös Gräf-Steyr/Volvo NG235 M18.      (forrás: Müller Péter)

Egymás mellett a Wiener Linien legújabb és legrégibb busztipusa: a 2007-es MAN NL273 T3, és egy 1995-ös Gräf-Steyr/Volvo NG235 M18. (forrás: Müller Péter)

A bécsi buszközlekedés egyik alapjárműve a Gräf-Steyr/Volvo NG 235 M18, melyből 1995 és 2001 között összesen 97 db érkezett. (forrás: Müller Péter)

A bécsi buszközlekedés egyik alapjárműve a Gräf-Steyr/Volvo NG 235 M18, melyből 1995 és 2001 között összesen 97 db érkezett. (forrás: Müller Péter)

Ezekből a 2005-ös gyártású VW midibuszokból összesen 12 példány található Bécsben. (forrás: Istvánfi Péter)

Ezekből a 2005-ös gyártású VW midibuszokból összesen 12 példány található Bécsben. (forrás: Istvánfi Péter)

Egy korszak vége – Bécsben kivonták az utolsó magaspadlós buszt is a forgalomból.

A 70-es évek végén lezajlott autóbuszrekonstrukciós-program keretében az ÖAF Gräf&Stift cég a Steyr-Daimler-Puch céggel közösen kifejlesztett egy új autóbusztípust a Bécsi Közlekedési Vállalat részére. Az 1976 óta szállított Gräf&Stift DDH200 típusú emeletes buszok adták az új busztípus alapját. Az első LU200 M11 típusú szóló kéttengelyes autóbusz 1978. április 3.-án 8611-es pályaszámmal a Raxstrasse garázsban állt forgalomba. Bécsben ezen típusnál használtak először gázüzemű motort, akkor még a dízel üzemmel vegyes üzemmódban. 1978 és 1992 között 345 db ilyen típusú autóbuszt gyártottak Bécs számára, eddig ez a legnagyobb darabszámú típus az osztrák fővárosban. Az 1989-es gyártási évtől a kocsi erősebb motort és katalizátort kapott, a korábbi szériákat is átalakították katalizátorosra.

1992-ben kezdődött el a sorozat kiváltása a Gräf&Stift NL205-M12 típusú alacsonypadlós buszokkal. A járműrekonstrukciós folyamat emlékezetes napja marad 2006. május 7-e, amely napon a 14A vonalon közlekedett utoljára magaspadlós autóbusz. A 8750-es pályaszámú kocsi 1992-es beszerzésű, eddig összesen 650 ezer kilométert tett meg a város útjain. Ahonnan 1978-ban az első elindult, oda érkezett meg az utolsó is: a bécsi Raxstrasse autóbuszgarázsba.

Gräf/Steyr LU200 M11 típusú busz az U1 leopoldaui végállomásánál, a 2007-es Tramwaytag egyik ráhordójárataként. (forrás: Müller Péter)

Gräf/Steyr LU200 M11 típusú busz az U1 leopoldaui végállomásánál, a 2007-es Tramwaytag egyik ráhordójárataként. (forrás: Müller Péter)

Ugyanez a kocsi hátulról. (forrás: Istvánfi Péter)

Ugyanez a kocsi hátulról. (forrás: Istvánfi Péter)

LU200 M11 autóbusz technikai adatai:

Hossz: 11,500 m

Szélesség: 2,500 m

Magasság: 3,070 m

Jármű súlya: 9840 kg

Ülőhely: 31 db

Állóhely: 58 db (6 fő/m2)

Tengelytáv: 5,600 m

Fordulókör: 21,3 m

Motor: MAN G2566 típusú 4-ütemű, 6-hengeres gázüzemű farmotor.

Lökettérfogat: 11413 cm3

Teljesítmény: 147 kW

Nyomaték: 810 Nm 1600 fordulat/percnél

Legnagyobb seb.: 71 km/h

Fék: 2-körös légfék Telma retarderrel kombinálva.

Elektromos rendszer: 24V egyenáram

Tank: 3×120 L és 2×89 L

Hajtás: Voith 506 JSR Automatik, kardántengely, ABS, ASR

Az LU200 M11 jellegrajza.

Az LU200 M11 jellegrajza.

Jelmagyarázat az alaprajzhoz:

F: Gáztartály

FA: Vezetőülés

EW: Jegykezelő

B: Akkumulátor

TE: Telma

H: Fűtés

LÖ: Szervófolyadéktartály

FA: Jegykiadó készülék

E: Elektromos kapcsolók

A: Hűtővíz kiegyenlítő tartály

FR: Frissolaj automata

T: Belső ajtónyitó gomb

TA: Külső ajtónyitó gomb

N: Vészkijáratok

Jelenleg közel 473 alacsonypadlós gázüzemű autóbusz van Bécsben a Wiener Linien kezelésében, ezek közül az utolsó sorozat már légkondícionálóval is fel van szerelve. A WL Bécsben 50 autóbuszvonal forgalmát látja el, a többi vonalat alvállalkozók üzemeltetik, a Blaguss (4 vonal), a Dr. Richard Verkehrsbetrieb (33 vonal), a Wiener Lokalbahnen AG (6 vonal), az ÖBB-Postbus GmbH. (6 vonal), a Pletter Reisen Verkehrsbetrieb GmbH. (3 vonal) és a Schneiderbus GmbH. (2 vonal) cégek bonyolításában.

A Wiener Linien buszai 2007-ben:

Gyártó Típus Beszerzés Mennyiség
MAN NL273 T3 2006 28
Gräf&Stift / Volvo NL205 M12 1992-1999 174
Gräf&Stift / Siemens NL243 M12 2001-2002 50
MAN NL273 T2 2005-2006 29
MAN NG273 M18 2005 20
MAN NG243 M18 2003-2005 66
Gräf&Stift / Volvo NG235 M18 1995-2001 97
VW KB235 2005 12

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *