VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az ország legnagyobb autóbuszgyárát avatta fel a Credo Mosonmagyaróváron

2008-01-21
Szerző:
A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)


10600 m2 területű, új autóbuszgyártó-csarnokot avatott fel a Kravtex Kft. és a Kühne Zrt. Mosonmagyaróvárott.

Az új épületben az eddigi gyártástól eltérően az alapanyagtól az utolsó csavarig elkészülhetnek a Credo autóbuszok, amelyek palettáját egy újonnan bemutatott, 12 méteres, LH 12 fantázianévre hallgató Intercity modell is gazdagítja. Mindemellett a Kisalföld Volán Zrt. részére ünnepélyesen átadták az ötszázadik autóbuszt. Az eseményen jelen volt Kiss Péter kancelláriaminiszter, Stipkovits Pál volt-, és Szabó Miklós jelenlegi mosonmagyaróvári polgármester. Egyesületünk is jelen volt az avatáson.

Az új magyar autóbusz

A Kravtex kereskedelmi Kft. 1992-ben alakult. Profilja ekkor az orosz piacról hirtelen kivont magyar termékek, Ikarus autóbuszok és Rába fődarabok exportja volt. A cég 1994-ben kezdett bele a buszfelújításba, a BKV Rt. leselejtezett Ikarus 280-as autóbuszait újította fel és juttatta el a volt Szovjetunió országaiba. A cég alapítója és ügyvezetője, Dr. Krankovics István 1997-ben többségi tulajdont vásárolt első munkahelyének részvényeiből, a bajban lévő Kühne Mezőgazdasági Gépgyárból. A nagy múltú mosonmagyaróvári gyár a Rábából való kiválás után fizetésképtelenné vált, és jövője veszélybe került. Krankovics felkarolta a vállalatot, és 1999-ben, amikor cége a cseh SOR Libchavy cégtől licencet vásárolt és elkezdte az autóbuszgyártást, a mezőgépgyárat is bevonta a termelésbe.

A Kühne Zrt eredeti termékei a mezőgazdasági gépek, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A Kühne Zrt eredeti termékei a mezőgazdasági gépek, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az első CREDO midibusz, még KRAVOLA névre hallgatott, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az első CREDO midibusz, még KRAVOLA névre hallgatott, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A Credo autóbuszok kezdetben elővárosi és távolsági 9,5 és 11 méteres hosszúságban készültek. Azonban a piaci igények nem tendáltak a midibuszok felé, így a Kravtex kifejlesztette a közösségi közlekedésben leggyakrabban használatos méretű autóbuszokat is. 2005-ben bemutatták először a normálpadlós EC 12-t és testvérét az IC 12-t, majd az alacsony belépési szintű és 65%-ban alacsonypadlós BN 12-t. 2005 végére bemutatásra került a csuklós BN 18 is, amely 80%-ban alacsonypadlós. Ezek az autóbuszok a licenc tervek felhasználásával, a SOR-ral együttműködésben ugyan, de önálló termékként kerültek kifejlesztésbe.

Azok a bizonyos kis kerekek

A Kravtex a 2005-ös volán tender-győzelem óta éves termelését megkétszerezte. 2006 óta csak 12 és 18 méteres modelleket gyártottak. Az EC 12 és IC 12, központi tender-győztes modellek teszik ki a termelés nagy részét. Az autóbuszok rengeteg kritikát kaptak, elsősorban a kisméretű, ekkora járműveknél szokatlan 19,5” méretű felnik miatt. Papíron a 194 kW teljesítményű, 5880 cm3 lökettérfogatú motorok sem számítanak erősnek. Azonban a Credo autóbuszok önhordó szerkezetűek, és – többek között a kisebb kerekekhez tartozó kisebb futómű miatt – a vetélytársaknál jóval könnyebb felépítésűek. Ezért az elővárosi/városközi autóbuszok menetdinamikája teljesen rendben van, és jóval kevesebbet fogyasztanak a konkurencia autóbuszainál.

CREDO IC 12, román exportra, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

CREDO IC 12, román exportra, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A városi/elővárosi alacsonypadlós modellek terén már nem ilyen egyszerű a helyzet. A mai előírásoknak teljesen megfelelő BN típuscsalád a kisebb méretű kerekekből adódó könnyebb futómű és rugózatlan tömeg, valamint az önhordó felépítésből származó súlynyereség ugyanazokat az előnyöket hordozza, mint az elővárosi típuscsalád esetében. Azonban a futómű teherbírásának határt szab az abroncsok teherbírása, emiatt az első túlnyúlást nem lehetett 2330 mm fölé növelni, ezért elöl csak keskenyebb, 950 mm szabad szélességű első ajtónak jutott hely (akárcsak a hajtott tengely mögött a normálpadlós résznél), amely nincs jó hatással az utas áramlásra. Ezt tetézi a SOR felfüggesztés a konkurenciához képest nagyobb benyúlása a járófolyosóba, valamint a Credo buszok a megengedettnél 25 mm-rel keskenyebb, 2525 mm széles felépítménye.Az eddig elkészült BN és EN járművekben nincsen légkondicionáló berendezés és légcsatorna sem, bár a gyár szerint igény esetén beépíthető. A csuklós modell ráadásul egy kicsit alulmotorizált a 194 kW-os Iveco motorjával: az üres busszal még nincs probléma, de ha tele van, a gyenge motor már szenvedhet a maximum 25 tonnás összgördülőtömegű kasztni mozgatásával, főleg, ha működik a légkondicionáló.

Az alacsonypadlós városi típusokat a BKV Zrt. is letesztelte az ősszel. A vártnál jóval pozitívabb konklúzióval zárult a teszt, a BN 18 a 7-es vonalon is megállta helyét. A BKV és a VEKE egybehangzó véleménye szerint néhány módosítással akár elképzelhető lenne a járművek rendszeres közlekedtetése Budapesten. Ezen módosítások közé tartozna a légkondicionáló berendezés légcsatornával, az ajtófék, a zárt vezetőfülke, az elektronikus utastájékoztató, az erősebb motor (a jelenlegi 194 kW-s motornak létezik egy erősebb, 220 kW-s változata is, esetleg szóba jöhetne a 7,8 literes Iveco Cursor motor is), plusz a budapesti rendszerű „engedélyezős” ajtónyitás. A keskenyebb ajtók nem jelentenének gondot, ha lehetőség lenne egy ötödik ajtó beépítésére is. Mivel a testvércég SOR NB 18-as modellje ezt a megoldást alkalmazza, nem tartjuk elképzelhetetlennek a Credon sem.

Az LH 12-es típusú autóbusznak csak a külseje volt kész a rendezvény idején. Sem motor, sem váltó, sem ülések nem voltak benne, és a belső burkolatok, valamint a légkondicionáló berendezés is hiányzott. Az új formaterv azonban vonzotta a tekinteteket. Véleményünk szerint a többi modellhez hasonlóan ez is megosztó lesz, de pozitív, hogy végre valami komoly változást láthatunk, kiemelve a szép lámpatestet, a lassan elavuló homlokfalon.

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

Az vállatcsoport tulajdonosa beszédjében kiemelte, hogy ez a design irányadó a többi autóbusz újabb változataihoz. Jó hír továbbá, hogy ez a modell már a legerősebb Iveco Tector motorral készül, és rendelhető lesz ZF előválasztós váltóval is.

Összegzésképpen a Credo típusú autóbuszok annak ellenére, hogy a multinacionális cégek termékeivel nem vehetik fel a versenyt, jóval alacsonyabb üzemeltetési költségük és áruk miatt, és nem utolsó sorban magyar termékként, a bruttó hazai termék növelőjeként és több száz ember megélhetésének biztosítójaként jó alternatívát jelentenek a – sokszor súlyos – pénzügyi gondokkal küzdő magyar volánvállalatoknak. A többi Európai Uniós országtól eltérően Magyarországon sajnos jelenleg nincs hagyománya a hazai termékek előnyben részesítésének. Pedig akár keleti szomszédainktól is példát vehetnénk: Romániában Daciával járni jó hazafiságot jelent.

Az ünnepségről

Az új csarnok, amint azt feljebb említettük, az autóbuszok teljes gyártási folyamatát képes magába fogadni. A vázgyártó és az összeszerelő részt egy festőüzem választja el egymástól. Az ünnepség az összeszerelő részben került megrendezésre. A Kravtex Kft. és a Kühne Zrt. is kiállította saját termékeinek egy részét: a csarnok jobb oldalán piros-feketére festett Kühne mezőgépek kaptak helyet, köztük egy új fejlesztésű is, demonstrálva, hogy a Kühne a mezőgazdaságot sújtó nehéz gazdasági helyzetben is a felszínen tud maradni. Az üzem másik oldalán került kiállításra a fentebb már bemutatott félkész Credo LH 12, egy, a Kisalföld Volán szolgálataiban álló BN 12, egy IC 12, valamint az első Credo típusú autóbusz, amely még Kravola néven gördült ki a gyárból, egy IC 9,5. A rendezvény bevezetéseképpen a Kühne ZRt. fúvószenekara játszotta el a himnuszt. Majd Varga János, a Kühne vezérigazgatója mondta el ünnepi beszédét, ezután kapott szót Dr. Krankovics István, aki a színpadra szólította Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját, hogy átadja neki az ötszázadik Credo autóbusz, egy csuklós BN 18 kulcsait.

Az 500. busz egy csuklós BN18-as..., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az 500. busz egy csuklós BN18-as…, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

...tulajdonosa a Kisalföld Volán Zrt., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

…tulajdonosa a Kisalföld Volán Zrt., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Eközben a gyár sofőrje be is hozta az autóbuszt a színpad elé. A Kravtex Kft. összesen egymillió forintnyi összeget adott át a Kisalföld Volánon keresztül azon sofőröknek, akik több, mint százezer kilométeren vezettek Credo típusú autóbuszt. Ezen sofőrök közül a három legtöbb Credoban vezetett kilométert maguk mögött tudó gépkocsivezetők meg is jelentek, hogy személyesen vegyék át ajándékukat. Majd Kiss Péter kancelláriaminiszter kapott szót. Ezután a három politikus dr. Krankoviccsal együtt jelképesen elvágta a vázgyárat a rendezvény színhelyéül szolgáló összeszerelő üzemtől elválasztó nemzetiszínű szalagot, majd körbejárták a vázgyárat, valamint a modern festőüzemet, ahol éppen EC, IC és BN 12-es modellek készültek. Majd állófogadás következett az összeszerelő üzemben.

Már munka is folyt a csarnokban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Már munka is folyt a csarnokban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Egy leendő BN12-es vázállapotban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Egy leendő BN12-es vázállapotban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Varga János hangsúlyozta: az új vázgyártó csarnok immár folytonos technológiai sorral rendelkezik, teljes kiterjedésében daruzott és a hőszigetelése is lényegesen jobb, mint annak a száz éves épületnek, ahol eddig készültek az autóbuszok. A Kravtex Kft. eddigi éves kapacitása nem haladta meg a kétszáz autóbuszt, azonban a közel másfél milliárd forintba kerülő beruházással – amely egy részét saját forrásból, egy részét kedvezményes állami hitelből valamint vissza nem térítendő támogatásból teremtette elő a két cég – a kapacitás évi ötszáz darabra növekedett, ami több műszakban való foglalkoztatással még tovább (három műszakban 1000 busz gyártása az éves kapacitás) növelhető. Fontos megjegyeznünk azonban, hogy az új csarnoknak jelenleg csak a vázgyártó részlegét használják, az összeszerelés továbbra is Győrött folyik, bár az autóbuszvázak magasabb készültségi szinten kerülnek a győri üzembe.

Az gyár felavatása, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az gyár felavatása, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Dr. Krankovics Istvánt Dorner Lajos alelnök kérdezte az üzemmel járó kockázatvállalásról, hiszen nagy értékű beruházásról van szó. Dr. Krankovics válaszában elmondta, hogy bízik az autóbuszokkal történő tőkeemeléses Volán-privatizációval megnyíló lehetőségekben, és hogy kapcsolatai a volt Szovjetunió utódállamaiban reményei szerint még mindig felhasználhatóak.

Egyesületünk örömét fejezi ki, hogy a magyar autóbuszgyártás e talán fontos fejezeténél jelen lehetett, és bízik abban, hogy az egykor virágzó, több mint tízezer darabos termelés virágkorából az új autóbuszüzem visszahoz egy szeletet.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.