VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Egy járműtípus utolsó napjai – az Ikarus 280-asok búcsúja Pozsonytól

2008. január 30. szerda
Szerző:
Erdő széle. Egy tévéstáb is készített itt riportot…., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Erdő széle. Egy tévéstáb is készített itt riportot…., Pozsony (forrás: Müller Péter)


Közel 34 év szolgálat után kivonták a forgalomból az utolsó sorozat IK280-as típusú autóbuszt a szlovák fővárosban. Ezen alkalom adtán 2008. január 19-én szombaton egész napos „nosztalgiatúrát” szervezett a helyi közlekedési vállalat (DPB).

Reggel a főpályaudvarról indult el a különmenet. Az idő lehetett volna jobb is, délutánra azért elállt az eső., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Reggel a főpályaudvarról indult el a különmenet. Az idő lehetett volna jobb is, délutánra azért elállt az eső., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Együttállás a húsüzem (Mäsokombinat) végállomáson, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Együttállás a húsüzem (Mäsokombinat) végállomáson, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Reggeltől estig több egykori törzsvonalat is bejártak a buszok, így sorrendben a 105(+109)-es, 117-es, 112-es és a 101-es vonalon közlekedett a különjáratú konvoj. Főpályaudvar (Hlavná stanica) — húsüzem (Mäsokombinát) — Pozsonyligetfalu (Petralka) lakótelep — Volkswagen gyár — Új híd autóbuszállomás (Nový most) – Šafárikovo tér.Innen 29-es nosztalgiajáratként ment tovább a különítmény a Šafárikovo tér — Pozsonyligetfalu – Šafárikovo tér között.

A „piros” volt a városi, a „kék” az elővárosi széria., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A „piros” volt a városi, a „kék” az elővárosi széria., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Új híd autóbusszal. Ez azért nem volt annyira különleges, mint ugyanez a hely trolibusszal., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Új híd autóbusszal. Ez azért nem volt annyira különleges, mint ugyanez a hely trolibusszal., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Tovább a felvonulás érintette csaknem valamennyi hidat Öreg híd (Starý most) — Kikötői híd (Prístavný most) — Apollo híd (Most Apollo) — Új híd (Nový most), valamint a belváros tehermentesítésére épült alagutat is. A program befejezéseként rögtönzött „gyorsulási verseny 3 forgalmi sávban három busszal” keretében visszatértek a buszok a főpályaudvarhoz.

Antonská végállomás a lakótelepen. A Duna jobb partján nincs közöttpályás tömegközlekedés., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Antonská végállomás a lakótelepen. A Duna jobb partján nincs közöttpályás tömegközlekedés., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Erdő széle. Egy tévéstáb is készített itt riportot…., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Erdő széle. Egy tévéstáb is készített itt riportot…., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Útközben nosztalgiajegyet lehetett venni és lyukasztani (a közlekedési szövetség és az időalapú jegyek bevezetésével eltűntek a régi jegylyukasztók, helyüket modern, időbélyegzős készülékek vették át), ingyenes képeslapokból is lehetett válogatni, a nap végén pedig az újragyártott archív táblakészletet osztották szét a népes rajongótábor között.

…eközben indulására vár egy IK415-ös., Pozsony (forrás: Müller Péter)

…eközben indulására vár egy IK415-ös., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A Volkswagen gyár munkásszállításában osztrák alvállalkozó is besegít., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A Volkswagen gyár munkásszállításában osztrák alvállalkozó is besegít., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A nosztalgianapon részt vett három jármű főbb adatai:1., IK280.08/A 1463 91. – négyajtós városi kivitel,– 4945-as pályaszámmal,– Beszerzés éve: 1991, az utolsó sorozatból– Selejtezés: 2005.09.05.2., IK280.08/A 1460 91.– négyajtós városi kivitel,– 4958-as pályaszámmal, volt 2944/II.– Beszerzés éve: 19913., IK280.10, – kétajtós elővárosi kivitel,– 4707-as pályaszámmal– Beszerzés éve: (állományi adatok a www.imhd.sk honlapról származnak)

Ikaruszok a Volkswagen gyár előtt., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Ikaruszok a Volkswagen gyár előtt., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Csoportkép a sofőrökkel., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Csoportkép a sofőrökkel., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Tehát Pozsonyban véglegesen lezárult egy korszak. A közlekedési vállalat az elmúlt években új alacsonypadlós járműveket szerzett be, valószínű a folyamat folytatódik, és szépen lassan megújul az egész autóbusz állomány.A szervezőket dicséret illeti, az esős idő ellenére egy színvonalas programot nyújtottak a nem csekély érdeklődő számára. Volt, aki csak egy szakaszra csatlakozott a konvojhoz, de a legtöbben a végsőkig kitartottak, és elejétől a végéig részt vettek a programon.

A fotósok minden lehetséges beállítást kipróbáltak., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A fotósok minden lehetséges beállítást kipróbáltak., Pozsony (forrás: Müller Péter)

IK435-ös a Volkswagen gyárnál., Pozsony (forrás: Müller Péter)

IK435-ös a Volkswagen gyárnál., Pozsony (forrás: Müller Péter)

A típus története Pozsonyban:Először 1974-ben vett a közlekedési vállalat 13 darabot e típusból (500-512 pályaszámmal), de 5 év üzemelés után 1979-80-ban meg is történt az első sorozat selejtezése. Hiába, ekkor a KGST keretein belül több pénz jutott járműbeszerzésre, megtehették azt, amit most csak a nyugat-európai közlekedési vállalatok, hogy 5-6 évesen lecserélik járműparkjuk egy részét.

Egy sofőr „grafikusan” is megemlékezett a búcsúzó járművekről. Nezabudneme=nem felejtünk!, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Egy sofőr „grafikusan” is megemlékezett a búcsúzó járművekről. Nezabudneme=nem felejtünk!, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Az elővárosi változat 2 ajtóval és „hosszú” sebességváltóval készült., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Az elővárosi változat 2 ajtóval és „hosszú” sebességváltóval készült., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Összesen 1991 év végéig 761 darab érkezett a típusból Pozsonyba, legutoljára már csak 7 db volt forgalomban. Sőt, a 2006 októberében meglátogatott autóbuszgarázs is teljesen üres volt, bezárták. A buszok nagyobb szerepet a tömegközlekedésben a lakótelep-építési láz után kaptak, a Duna jobb partján felépült negyedben ugyanis nincs kötöttpályás tömegközlekedés.Egyik érdekesség az, hogy az akkori Csehszlovákiának, pontosabban Pozsony részére készült az 5000. IK280-as csuklós autóbusz. A másik az, hogy az összes jármű ráncajtós kivitelű volt.

Új beszerzésű Solaris gázüzemű busz. A gázos buszok festése egységesen sárga-zöld., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Új beszerzésű Solaris gázüzemű busz. A gázos buszok festése egységesen sárga-zöld., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Részben alacsonypadlós SQR busz., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Részben alacsonypadlós SQR busz., Pozsony (forrás: Müller Péter)

1988-ban jelent meg Pozsony utcáin az első csuklós Karosa típusú autóbusz, míg 1993-ban az első TAM márkájú.1991-től 21 db IK283-as autóbusz gyarapította a járműparkot, ebből jelenleg 6 van állományban.

A belváros és a lakótelep között közlekedett volna egy órán keresztül oda-vissza a 29-es járat…, Pozsony (forrás: Müller Péter)

A belváros és a lakótelep között közlekedett volna egy órán keresztül oda-vissza a 29-es járat…, Pozsony (forrás: Müller Péter)

… de a felhalmozott késések miatt csak egy kanyar teljesült., Pozsony (forrás: Müller Péter)

… de a felhalmozott késések miatt csak egy kanyar teljesült., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Ovsiste végállomás…., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Ovsiste végállomás…., Pozsony (forrás: Müller Péter)

… a sok fotóssal, Pozsony (forrás: Müller Péter)

… a sok fotóssal, Pozsony (forrás: Müller Péter)

1995 és 1998 között 96 db Ikarus 435-ös típus beszerzésére került sor, jelenleg ebből még az összes állományban van.Az IK 415-ösökből 1997 óta a 44 darabból 43 darab rója még az utakat, 1 db selejtezésre került.IK 412 is került Pozsonyba, összesen 1+2 db beszerzésére került sor 1998. és 2000. években.

Még egy Solaris., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Még egy Solaris., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Szintén Ovsisteben egy IK415., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Szintén Ovsisteben egy IK415., Pozsony (forrás: Müller Péter)

2003. október 2-án 359-en fértek fel egyszerre egy autóbuszra, no nem utasforgalomban, csak Guiness-rekordkísérletként, szigorúan önkéntesek részvételével.

Mindenhol volt  5-10 perc félreállás fotózás céljából. És az eső sem esett…, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Mindenhol volt 5-10 perc félreállás fotózás céljából. És az eső sem esett…, Pozsony (forrás: Müller Péter)

Nagy ujjongások és sikítások közepette –lekapcsolt belső világítás mellett - áthajtottunk a ma már csak a villamosforgalom által használt alagúton., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Nagy ujjongások és sikítások közepette –lekapcsolt belső világítás mellett – áthajtottunk a ma már csak a villamosforgalom által használt alagúton., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.