VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Különleges üzem Berlin mellett – a Schöneiche-Rüdersdorfi Villamos (SRS)

2008-01-19
By
Friedrichshagen végállomás. A menetrend természetesen hangolva van a Berlin felől érkező S-Bahn vonatokhoz. A követés nem túl sűrű, csúcsidőben is csak 20 perces., Berlin (forrás: Müller Péter)

Friedrichshagen végállomás. A menetrend természetesen hangolva van a Berlin felől érkező S-Bahn vonatokhoz. A követés nem túl sűrű, csúcsidőben is csak 20 perces., Berlin (forrás: Müller Péter)


Bár a villamosok Nyugat-Európában ma már egyértelműen reneszánszukat élik, találni még olyan üzemeket, melyeknek a sorsa bizonytalan, s időről időre felmerül a megszüntetés lehetősége. Sokáig ezek közé tartozott a kis német villamosüzem, az SRS is, azonban az utóbbi években a tulajdonosok komoly fejlesztésekre szánták el magukat. Így a villamosok valószínűleg még évtizedekig hozzátartoznak majd Schöneiche és Rüdersdorf életéhez.

Friedrichshagen végállomás. A menetrend természetesen hangolva van a Berlin felől érkező S-Bahn vonatokhoz. A követés nem túl sűrű, csúcsidőben is csak 20 perces., Berlin (forrás: Müller Péter)

Friedrichshagen végállomás. A menetrend természetesen hangolva van a Berlin felől érkező S-Bahn vonatokhoz. A követés nem túl sűrű, csúcsidőben is csak 20 perces., Berlin (forrás: Müller Péter)

Alt-Rüdesdorf végállomás a felújítás után. (forrás: Müller Péter)

Alt-Rüdesdorf végállomás a felújítás után. (forrás: Müller Péter)

Itt, a Berlin melletti kis villamosüzemek (Straußberg, Woltersdorf, SRS, Brandenburg) mindegyikében többször is felmerült már a teljes megszüntetés és az olcsóbban fenntarthatónak kikiáltott autóbuszüzemre való átállás gondolata. A kérdés, miszerint megszüntessék-e a villamosüzemet, nem helyi sajátosság. Különböző politikai- és lobbi érdekek Európa számos pontján tartják a buszközlekedést olcsóbbnak a vasúti és villamosközlekedésnél.

Szerencsére az SRS esetében is az észérvek győztek, autóbusz közlekedtetéséhez a villamossal párhuzamosan nincs úttest kiépítve, csak nagy kerülővel tömegközlekedési sáv nélküli úton érhető el a település – ebből adódóan jelentős többlet menetidő felhasználásával. A jelenlegi 4 vonali villamoskocsi helyett – azonos menetrend mellett – 5-6 busz beállítása lett volna szükséges, a csúcsidei kapacitás elégtelenségéről nem is beszélve.

Az autóbusz-közlekedés költségeibe még nem is számolták bele a sűrűbb, nehezebb járművek utáni útfelújítások költségét. A lehetséges megszüntetés hírére több mint 7000 lakos tüntetett a városháza előtt, a polgármesterek vitaesteket rendeztek az érintettek részére.

Rüdesdorf-Busbahnhof kitérő. Háttérben a régi kocsiszín. (forrás: Müller Péter)

Rüdesdorf-Busbahnhof kitérő. Háttérben a régi kocsiszín. (forrás: Müller Péter)

Az 1977-ben a külszíni mészkőbánya terjeszkedése miatt felhagyott városrész és villamosvonal maradványa. (forrás: Müller Péter)

Az 1977-ben a külszíni mészkőbánya terjeszkedése miatt felhagyott városrész és villamosvonal maradványa. (forrás: Müller Péter)

Míg a jelenlegi szolgáltatási szerződés 2010-ig nyújt biztonságot a vonal számára, megkezdődött a vonal teljes felújítása. A felújításhoz szükséges pénzek folyósításának feltétele az volt, hogy a járások 2010 után is megrendelik a szállítási szolgáltatást a vonal tulajdonosától. Az 1977-ben megnyílt rüdesdorfi rész-szakasz már annyira elhasználódott, hogy teljes felújítása szükséges. 2010-ig több részben történik a felújítás összesen 2,3 millió Euró értékben. Az első kapavágás a Rüdersdorfi végállomáson 2007 november 6-án történt meg a végállomási hurokvágány és a peron felújításával, ami kétheti munkával el is készült. Most 700 méter pálya és több útátjáró átépítése, valamint a Brückenstraße-i közös villamos és busz megállóhely kiépítése történt meg.Következő lépésként 2010-ig további balesetveszélyes csomópontok átépítése, újabb jelzőlámpás csomópontok kialakítása fog megtörténni. Friedrichshagen (Berlin) és Schöneiche között az erdei szakasz vízelvezetésének felújítása, valamint a kétvágányú szakasz „megnyújtása” is szerepel a programban. A Friedrichshageni végállomáson a hurokvégállomást is megújul, ezáltal javul az átszállási kapcsolat az S-Bahnra. A munkálatok 75%-át Brandenburg tartományi-pénzekből, a 25%-át önerőből fedezik.

Vizuális utastájékoztatás. Itt csak az idő változik, a járat „fix”. (forrás: Müller Péter)

Vizuális utastájékoztatás. Itt csak az idő változik, a járat „fix”. (forrás: Müller Péter)

A kocsiszín udvara Schöneichében egy ET57-es munkakocsival, egy felújított és egy eredeti színezésű heidelbergi kocsival. (forrás: Müller Péter)

A kocsiszín udvara Schöneichében egy ET57-es munkakocsival, egy felújított és egy eredeti színezésű heidelbergi kocsival. (forrás: Müller Péter)

A felújítás a villamosüzem 100 éves évfordulójára fog befejeződni (2010.08.28.), ezzel a pályaállapotokat tekintve biztosítva lesz további 20-30 év üzemeltetése.

Útibeszámoló – Berlin-Schöneiche-Rüdersdorf, utazás a 88-as villamosvonalon.

Az SRS GmbH tulajdonosa 70%-ban a Niederbarnimer Eisenbahn AG., 15-15% tulajdonrésze van Schöneichének és Rüdersdorfnak.Schöneiche és Rüdersdorf települések Berlintől keletre találhatók, a fővárosból az S3-as gyorsvasúttal gyorsan elérhető a villamos friedrichshageni végállomása, ami még Berlinben található.

1910 augusztus 28-án nyílt meg a Friedrischshagen-Schöneiche Schloß vonal, akkor még benzol üzemű kocsikkal. 2 évvel később a vonalat meghosszabbították Rüdersdorf-Kalkbergéig, ekkor a vonal teljes hossza 13,3 km lett. A kalkbergei szakaszon 1977 október 15-én járt utoljára villamos. A megszüntetés alatt és után egy teljes városrészt lebontottak, mert az egész régió jelentős mészkőlelőhely, és a nyílt művelésű bánya a település irányában terjeszkedett. A városrész bontása alatt még járt a villamos, de egyidőben már folyt vonalhosszabbítás Alt-Rüdersdorf felé, ezt a szakaszt 1977 október 24-én adták át a forgalomnak. Ma a vonal teljes hossza 14,5 km.

A karbantartó műhely. (forrás: Müller Péter)

A karbantartó műhely. (forrás: Müller Péter)

Heidelbergből vásárolt csuklós motorkocsi – ezúttal alkatrészbázisként. (forrás: Müller Péter)

Heidelbergből vásárolt csuklós motorkocsi – ezúttal alkatrészbázisként. (forrás: Müller Péter)

A friedrichshageni végállomáson az egyirányú-egyoldalas kocsik közlekedtetése miatt hurokvégállomás került kialakításra. A villamosvonal schöneichei kocsiszínig a berlini erdőn keresztül kétvágányú, onnan egyvágányú, a kocsik több helyen létesített rövidebb-hosszabb kitérőkben várják meg az ellenkező irányból érkező villamost. Közel 5 km erdei utazás után megérkezünk Schöneiche településre. 5,5 km-re Berlintől található a schöneichei villamosremíz, ahol a kocsik tárolása, átvizsgálása, esetenkénti szervízelése történik. Itt vannak a nosztalgiaüzemre tartalékolt régi kocsik is. Schöneichét elhagyva a vágány szinte az egész út során az úttest szélén fekszik. Erdőn-mezőn keresztül és a berlini autópálya körgyűrűt aluljárón át keresztezve elérjük Rüdersdorf települést a 11,3 km-es szelvénynél. A főtérnél (Schloß) balra a régi Rüdersdorfi kocsiszín áll, immár funkció nélkül. Tovább balra a kalkbergei vonal elveszett sínei találhatók, jobbra a templom mellett Alt-Rüdersdorf felé folytatódik a pálya. A végállomáson szintén hurokvégállomás került kialakításra.

Felújított heidelbergi kocsi. (forrás: Müller Péter)

Felújított heidelbergi kocsi. (forrás: Müller Péter)

A vonal munkanapokon 20 percenként, hétvégén reggel és késő este óránként, napközben félóránként közlekedik, természetesen minden járatnak csatlakozása van friedrichshageni végállomáson az S-Bahnhoz.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *