VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Járatritkítás bármi áron: még a sztrájk sem számít?

2008-04-07
Szerző:

A pénteken közzétett járatritkítási tervezet és a hétfői sztrájk kapcsán kiadott közleményünk.

Járatritkítás bármi áron: még a sztrájk sem számít?

A városvezetés felelős a budapesti közlekedés lebénulásáért

Pénteki ülésén hagyta jóvá a járatritkítás újabb forgatókönyvét a Főpolgármesteri Kabinet – a városvezetés tehát három nappal a bejelentett sztrájk előtt öntött jó néhány kanna olajat a már amúgy is lobogó tűzre. Az elmúlt hónapok járatritkítási ámokfutása alapján kimondható: a városvezetés és különösen a BKV-t felforgató, majd teljesen magára hagyó főpolgármester-helyettes felelős a közlekedési cég válsághelyzetéért és a hétfői sztrájkért – miközben a már csak presztízsből erőltetett járatritkítások a Főváros költségvetésének 0,4%-át jelentő átcsoportosítással elkerülhetőek lennének.

A Kabinet döntése nyomán közzétételre került a Paraméterkönyv finomítottnak mondott változata, melynek részleteit a VEKE tételesen elemezte. Ez alapján kimondhatjuk: ez a javaslat – bár milliárdokban mérve valóban kisebb csökkentést tartalmaz – összességében még mindig egyértelműen a tömegközlekedés színvonalának elfogadhatatlan romlását tartalmazza.

A terv szerint a BKV 260 járatából 196 közlekedik ritkábban bizonyos időszakokban, vagy szűnik meg a közlekedése mai útvonalának egészén vagy egy részén. Valamiféle pozitív változtatás – általában arányaiban a negatív intézkedéseknél sokkal kisebb mértékben – mindössze 71 járatot érint. Ezen változtatások egy része szakmailag támogatható, de hatásukat messze elnyomják azok a ritkítások és csökkentések, melyek csúcsidőben a jelenleginél sokkal nagyobb zsúfoltságot, míg csúcsidőn kívül jellemzően inkább falusias, esetleg kisvárosi környezetben megszokott 30 perces követési időket jelentenek.

A 2 milliárd forint megtakarítását célzó Paraméterkönyv-tervezetben vannak jó hálózatfejlesztési javaslatok, egy-két kivételtől eltekintve azonban kimondható: a tervezetben leginkább a járatok követési idejével van probléma. Ugyanis, mit sem érnek a jó útvonalakon közlekedő járatok, ha azok használhatatlanul ritkán, sokhelyütt még hétköznap napközben is 30 percenként közlekednek.

Bár a korábbi, 40 járat teljes megszüntetését tartalmazó változathoz képest kétségtelenül meghátrálást jelent, a közzétett Paraméterkönyv jelen formájában elfogadhatatlan. A VEKE továbbra is felajánlja a konstruktív szakmai együttműködését a terv néhány pozitív elemének megtartása mellett egy új, az utasok érdekeit figyelembe vevő Paraméterkönyv kidolgozásában.

A BKV finanszírozásából ma a Fővárosi Önkormányzat nem veszi ki a részét. A civil tiltakozások és a sztrájk tanulsága az, amit a VEKE már ősz óta hangoztat: elmaradásukat a város vezetői nem háríthatják az utasokra, mivel a hiányzó pénzt nem lehet járatritkításokkal megspórolni, és nem lehet már áremelésekkel sem beszedni. Itt az ideje, hogy a BKV utasainak és dolgozóinak járatritkításokkal való hergelése helyett a városvezetés a cég valódi problémáinak megoldásán, többletforrások bevonásán és egy hatékonyabb BKV megteremtésén dolgozzon. A járatritkítás ugyanis zsákutca: nem segít lefaragni a cég működési hiányából és adósságából, ehelyett viszont tovább csökkenti a tömegközlekedést használók számát.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.