VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Nem működnek a klímaberendezések a BKV-nál – levél a vezérigazgatónak

2008-05-27
By

A VEKE levélben fordult Balogh Zsolthoz, a BKV megbízott vezérigazgatójához a Combino villamosokon, illetve a BKV légkondicionálóval felszerelt autóbuszain tapasztaltak miatt.

Megérkezett új lakhelyére a BKV legmodernebb villamosa. Hamarosan kiszorítja innen elődeit., Hungária kocsiszín, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Megérkezett új lakhelyére a BKV legmodernebb villamosa. Hamarosan kiszorítja innen elődeit., Hungária kocsiszín, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)


Az elmúlt napokban Budapesten a hőmérséklet elérte a nyáron megszokottat, napközben tartósan meghaladja a 25 fokot. Mivel ebben a nyárias időjárásban már egyértelműen indokolt, egyesületünk tagjai – az elmúlt évi tapasztalatok alapján – ellenőrizték a budapesti tömegközlekedés járművein működő klímaberendezéseket.

A Combino villamosok klímaberendezéssel történő felszerelését már a járművek gyártásakor egyesületünk kezdeményezte, akkor a BKV korábbi menedzsmentje egyértelműen elutasító volt javaslatunkkal szemben. A teljes értékű légkondicionálásról 2007-ben ismét megtett javaslatunkat követően – a BKV menedzsment ismételt ellenkezése miatt a Főpolgármester közbenjárásával – megszületett döntést ezúton is üdvözöljük. Örömmel látjuk, hogy a negyven villamosból a levél írásakor 32 már rendelkezik klímaberendezéssel.

Sajnálatos módon azonban a klímaberendezéssel felszerelt járműveknek csak mintegy felén működött a légkondicionáló. A járművek másik felén szintén nem volt teljes értékű a klímaberendezések működése, ugyanis két, Nyugat-Európában természetes kiegészítő elem a légkondicionáló berendezésekkel együtt nem került bevezetésre:

– A Combino villamosok alkalmasak lennének arra, hogy az utasmozgás befejeztével automatikusan becsukják az ajtót, így elkerülve, hogy a jelzőlámpák miatt a megállóhelyen történő várakozás alatt teljesen átszellőzzön a villamos (ezt télen, a fűtési időszakban is hasonló problémát jelent). Mivel ezt egyes ajtóknál külön-külön is meg tudja tenni a villamos, így az általában csak a megállók végén lévő zebrák és aluljárók felől „táplált” szélső ajtókat kivéve az összes középső ajtó zárható lenne a sokszor 70-80 másodperces megállóhelyi várakozás több mint felére. Természetesen, amíg a villamos nem indul, az ajtók ilyen esetben visszanyithatók a külső gombok által.

– Átmeneti, tavaszi-őszi időjárásnál előnyösek a nagyobb nyitható ablakfelületek, melyek a villamosokra beszerelésre kerültek. Azonban, ahogy ez a Volvo-buszokon működik, a nyári időszakban, a légkondicionáló berendezés működése idején ezeket az ablakokat teljesen zárhatóvá kellene tenni, hiszen a meleg miatt kinyitott ablakok igencsak rontják a klímaberendezések hatékonyságát.

Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a Combino-villamosoknál tapasztalható használati aránynál is rosszabb a helyzet a mára klímaberendezéssel szinte teljes egészében felszerelt (150 buszból 4 járműben nincs még klíma) Volvo-flotta esetében. A csuklós autóbuszokban a vizsgált járműveknek kevesebb, mint negyedén működött a klímaberendezés a tegnapi 28 fokos külső és a kis ablakok miatt jellemzően 34-35 fokos belső hőmérséklet ellenére. Szintén csak egyes járművekben működik a klímaberendezés az alvállalkozók által üzemeltetett és klímaberendezéssel felszerelt Alfa Localo típusú járművek (pl. 14-es, 30-as, 40-es gyors, 41-es, 114-es, 120-as, 147-es, 170gy, stb. vonalak) esetében is, ahol a járművezetők elmondása szerint az alvállalkozó érdekeltségének hiányából fakadhat a klímaberendezések üzemeltetésének szüneteltetése. Ha az alvállalkozói szerződésekben ez a kérdés valóban nincsen rendezve, akkor ezt véleményünk szerint sürgősen pótolni kell.

A BKV vezérigazgatóját arra kértük, hogy a buszok és villamosok klímaberendezéseinek működőképessége, illetve járművezetők általi működtetése és a Combino-villamosok klímaberendezéseinek javasolt módon történő hatékonyságjavítása érdekében intézkedni szíveskedjen.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *