Elkészítettük a 4-es metró költség-haszon elemzésének kritikáját
Megtérülő projekt vagy megkérdőjelezhető luxusberuházás? Kérdőjelek a 4-es metró hasznosságával kapcsolatban, ismét.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már 2006-ban nyilvánosan vitatta a 4-es metrót alátámasztani hivatott tanulmányok megállapításait, amelynek összegzéseként 2007 elején nyilvános vitára is sor került. Az azóta eltelt időszak gyakorlatilag egyesületünket igazolta. Az 1996-os tanulmány adatait korrigálni volt kénytelenek a tervezők, az aktualizált dokumentumokat azonban egészen idén nyár végéig titkosként kezelték.
Nem véletlenül. Ahogy egyesületünk elemzéséből kiderül, a metró megtérülését szakmailag vitathatatlan módon nem lehet igazolni. Az új forgalmi és gazdasági elemzés több könnyen észrevehető hibát és csúsztatást is tartalmaz, így nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a valódi haszon a kalkulálthoz képest kevesebb lesz. Ez – nem számolva a határidő- és költségtúllépéssel – önmagában is felborítja a gazdasági megtérülést.
Kérdés, hogy mit lehet tenni ilyen helyzetben: az EU-támogatáshoz megtérülő projekt kellene, hitelt felvenni pedig ma szinte lehetetlen. Többünk – már régóta hangoztatott – véleménye szerint is a megoldás csak egy újragondolt szerepű 4-es metró lehet, amelynek segítségével kiterjesztjük a vonzó gyorsvasúti közlekedést a külsőbb kerületek és az agglomeráció felé.
A megtérülés nem önmagában érdekes: az erőltetett számítások megmutatják, hogy a 4-es metró mennyire nem hatékony más projektekkel összevetve és épp ezért mennyire indokolatlan előnyben részesítése az uniós forrásokra történő pályázás során más projektekhez képest.
A tanulmány honlapunkról ITT letölthető.
Itt érhető el az Index cikke a témáról, benne a DBR igen harmatos reakcióival, amikre igazából még reagálni sem lehet és nem is érdemes.