VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Debreceni buszos kísérlet

2009-02-16
By

Debrecen városa teljesen megújítja a buszközlekedést egy érdekesnek ígérkező konstrukció keretében. Bemutatták az új autóbuszflotta első szóló és csuklós példányát. Júliustól Debrecenben szinte csak új buszok és trolik fognak közlekedni és a villamosfejlesztés is megindul. Irigylésre méltó helyzet, követendő példa?

Szóló Volvo a Nagytemplom előtt., Nagytemplom, Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Szóló Volvo a Nagytemplom előtt., Nagytemplom, Debrecen (forrás: Óvári Péter)


Debrecen város önkormányzata a helyi autóbuszközlekedést teljesen új alapokra kívánta helyezni, a Stadtwerke modell alapján működő város a teljes szolgáltatást saját maga kívánta ellátni. Mivel az állam a város sokszori kérése ellenére sem adta át a Hajdú Volán tulajdonjogát, a város felbontotta a közszolgáltatási szerződést és új tendert írt ki, melyben új, alacsonypadlós, légkondicionált buszflotta beszerzését és üzemeltetését írták elő. A tendert az eddig elsősorban utastájékoztató rendszerek kiépítésével foglalkozó Inter Tan-Ker Zrt. és a város tulajdonában lévő, a villamos- és trolihálózatot üzemeltető DKV Zrt. konzorciuma nyerte el a Hajdú Volán elől.

Az alkalmazott konstrukció érdekes és újszerű, ugyanis nem egyszerű járművásárlásról és üzemeltetésről van szó, hanem inkább ún. rendelkezésreállás-vásárlásról. A forgalomirányítást és a jegyellenőrzést a város nem adja ki a kezéből, és a járművezetők is a DKV alkalmazottai lesznek (elsősorban a Hajdú Volán feleslegessé váló dolgozóira számítanak). Az Inter Tan-ker, melynek vezetői jelentős flottaüzemeltetési tapasztalattal rendelkeznek, magukat az autóbuszokat bocsátja rendelkezése, beszerzi és karbantartja őket, fizetségét pedig aszerint kapja meg, ahogyan a járműveket a DKV rendelkezésére bocsátja. A szerződés részleteiről annyit árultak el, hogy nem csak maguknak a buszoknak a rendelkezésreállását nézik, külön szankciók vannak a segédberendezések (utastájékoztatás, légkondícionáló, stb.) előírás szerinti működtetésére is. Az elszámolás alapja egyfajta kilométerdíj, az autóbuszokkal kapcsolatos üzemeltetési kockázatokat az Inter Tan-ker viseli. Az autóbuszok tárolására és karbantartására a Debreceni Ipari Parkban egy új, 28 000 m2 területű műszaki bázist építenek fel, és először 2009. július elsején kell innen autóbuszt forgalomba adniuk. A győztes konzorcium által választott autóbusztípusok első példányait mutatták be február 16-án a sajtó képviselőinek.

A sajtótájékoztatót Kósa Lajos, Debrecen polgármestere (jobbra) tartotta, stílszerűen a buszból. Balra Nagy Attila, a DKV vezérigazgatója, mögöttük Kossa György, az Inter Tan-Ker vezérigazgatója., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A sajtótájékoztatót Kósa Lajos, Debrecen polgármestere (jobbra) tartotta, stílszerűen a buszból. Balra Nagy Attila, a DKV vezérigazgatója, mögöttük Kossa György, az Inter Tan-Ker vezérigazgatója., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A sajtótájékoztató után először a teljesen kész csuklós kocsival lehetett próbaútra menni, később, a még befejezés előtt álló szóló kocsival már csak a DKV, az Alfa Busz és a VEKE tesztelt.

Az új, Euro 5-ös motorral felszerelt buszok Alfa Cívis 12 és Alfa Cívis 18 fantázianevet kaptak, de valójában ezek a Volvo cég jól ismert 7700-as városi buszcsaládjának a debreceni igényekre szabott legújabb változatai. Ezekből a kocsikból több száz példány található Magyarországon, a VEKE is többször foglalkozott velük:

Cikkünk a BKV Volvo buszairól

Cikkünk a Volánbusz Volvo buszairól

Csuklós Volvo a Nagyállomás előtt., Petőfi tér, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

Csuklós Volvo a Nagyállomás előtt., Petőfi tér, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

Szóló Volvo a Nagytemplom előtt., Nagytemplom, Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Szóló Volvo a Nagytemplom előtt., Nagytemplom, Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A szóló (balra) és a csuklós (jobbra) kocsi csak első ránézésre egyforma, kicsit jobban megnézve számos részlet mutat eltérést (homlokfal, lámpák, kerékdob íve). Ami nem látszik, az a lemezelés, a csuklós rozsdamentes acéllemezekkel van burkolva, míg a szóló ragasztott alumíniumlemezekkel. A szóló kocsi belső tere is teljesen más az első két ajtó között, mivel az üzemanyagtartályt a jobb első kerék fölé építették be., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

A szóló (balra) és a csuklós (jobbra) kocsi csak első ránézésre egyforma, kicsit jobban megnézve számos részlet mutat eltérést (homlokfal, lámpák, kerékdob íve). Ami nem látszik, az a lemezelés, a csuklós rozsdamentes acéllemezekkel van burkolva, míg a szóló ragasztott alumíniumlemezekkel. A szóló kocsi belső tere is teljesen más az első két ajtó között, mivel az üzemanyagtartályt a jobb első kerék fölé építették be., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

A 40 db csuklós autóbusz esetében nincs meglepetés, ezek a Volvo lengyelországi, Wroc³awban található üzemében készülnek. Mára kiforrott típusnak számítanak és a gyár is elérte a világszínvonalat.

A 18 m-es csuklós kocsi adatlapja

A 100 db szóló autóbusz azonban a székesfehérvári Alfa Busz Kft-nél kerül karosszálásra (az alvázat és a teljes gépészetet a Volvo szállítja).

A 12 m-es szóló kocsi adatlapja

Mogyorossy Tibor cége 2002 óta több száz autóbuszt készített a magyar piacra az Ikarus egykori telephelyén, közöttük számos városi kivitelű buszt is, ám ezek között száz százalékban alacsonypadlós, szöghajtással rendelkező típus még sohasem volt.

A VEKE látogatása az Alfa Busznál

A kocsi nem készült el a bemutatóra teljesen, nem volt még benne az utastájékoztató rendszer, az összeszerelése pedig kisebb-nagyobb hiányosságokat mutatott. A motorja elég hangosnak bizonyult és a gázolajos kályha füstje, némi kipufogógázzal együtt bejutott az utastérbe. Júniusig ki kell javítsák a hibákat, mert a város nagyon szigorú követelményeket támasztott. Sokan kérdezték az újságírók közül is, hogy elegendő lesz-e ez a 140 busz a napi kiadáshoz (126 db). 90%-os rendelkezésreállást kellett vállalni ehhez. A gyártó iránti bizalmat jelentősen növeli, hogy a Volvo teljes gyári garanciát vállalt az Alfa Busz által összeszerelt kocsikra is.

A csuklós busz beltere néhány apróságon kívül sok újdonságot nem tartalmaz, ez a típus számtalan változatban, több száz példányban rója útjainkat. Az utastájékoztató rendszer azonos a DKV villamosain és trolijain telepítetthez. A kijelző a térképen folyamatosan mutatja az autóbusz helyzetét. A csuklós kocsiba 3 db LCD kijelzőt építettek be., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A csuklós busz beltere néhány apróságon kívül sok újdonságot nem tartalmaz, ez a típus számtalan változatban, több száz példányban rója útjainkat. Az utastájékoztató rendszer azonos a DKV villamosain és trolijain telepítetthez. A kijelző a térképen folyamatosan mutatja az autóbusz helyzetét. A csuklós kocsiba 3 db LCD kijelzőt építettek be., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A B9L és B9LA alvázú járművekben hátul kicsit szűkösebb a hely, mint az előd típusokban., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A B9L és B9LA alvázú járművekben hátul kicsit szűkösebb a hely, mint az előd típusokban., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Egy kis kényelmi apróság, ülve is lehet jelezni a leszállási szándékot., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Egy kis kényelmi apróság, ülve is lehet jelezni a leszállási szándékot., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A vadonatúj jegykezelő készülékbe a DKV tájékoztatása szerint már beleépítették az elektronikus jegykezelési funkció előkészítését is. Az érzékelő a készülék tetején levő matrica alatt lesz., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A vadonatúj jegykezelő készülékbe a DKV tájékoztatása szerint már beleépítették az elektronikus jegykezelési funkció előkészítését is. Az érzékelő a készülék tetején levő matrica alatt lesz., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

A szóló kocsi gépészete is teljes egészében a Volvotól érkezett, készre szerelve., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

A szóló kocsi gépészete is teljes egészében a Volvotól érkezett, készre szerelve., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

Illesztési hibák, nem épp esztétikus fugázás az Alfa Busz által szerelt szóló járműben - még javítanak rajta., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Illesztési hibák, nem épp esztétikus fugázás az Alfa Busz által szerelt szóló járműben – még javítanak rajta., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Ez a takarólemez is csak ideiglenes megoldás, az ígéretek szerint a busz végül más fajtát fog kapni., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

Ez a takarólemez is csak ideiglenes megoldás, az ígéretek szerint a busz végül más fajtát fog kapni., DKV telephely, Salétrom u. 3., Debrecen (forrás: Óvári Péter)

, Nagytemplom, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

, Nagytemplom, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

, Nagytemplom, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

, Nagytemplom, Debrecen (forrás: Dorner Lajos)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *