VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Veszélyes kapkodás: elhamarkodott forgalomcsillapítási tervek

2009-05-20
By

A VEKE a Főváros és a BKV vezetőinek írt levelében adott hangot aggályainak a javasolt budapesti forgalomcsillapítási elképzelések kapcsán.
A VEKE álláspontja a nyilvánosságra került javaslatokról az alábbi:

1., A céllal, hogy Budapest belvárosában forgalomcsillapítás történjék, egyetértünk. Ennek legfőbb eszköze azonban, a francia városok, Amszterdam, London vagy Stockholm példáját idézve a jó és versenyképes tömegközlekedés. Ezt a lépcsőt nem lehet kihagyni, épp ezért tartjuk rossz ötletnek a mostani javaslatot.

2., Ma Budapesten naponta 3-400 busz robban le, a vonalak jelentős részén még a ma is tömegközlekedő utasok elszállítása is sokszor akadályba ütközik, több mint 40 BKV-vonalon ért el kritikus szintet a zsúfoltság, a BKV saját adatai szerint. A BKV jelenlegi buszparkja véges, több busz beszerzésére, bérlésére közbeszerzési korlátok miatt júliusig nincs már mód, tehát kijelenthető: az autósok tömegközlekedésre áramlása csak szép álom maradhat a jelenlegi tömegközlekedési kínálat mellett, tehát a valós célját a kísérlet nem töltheti be. Álláspontunk szerint jelentős tömegközlekedési kapacitásbővítés, a javaslatban szereplőnél sokkal több buszsáv lenne szükséges. A VEKE álláspontja szerint a megoldást a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamosvonalak visszaépítése jelenti: a villamosvonalak egy sáv elvételével betölthetik a forgalomcsillapítás szerepkörét, de egyben valódi, nagy kapacitású és színvonalas tömegközlekedési alternatívát is nyújthatnak a belváros fő tengelyein.

3., Koncepcionálisan hibásnak tartjuk az anyag azon részét, mely szerint a lezárt sávok helyén több úton nem buszsávot, hanem felszíni parkolóhelyeket hoznának létre, például a még új buszjárattal is ellátni kívánt, buszsávval nem rendelkező Bajcsy-Zsilinszky úton. Számos európai példa bizonyítja: minél több belvárosi parkolóhely létesül, annál többen akarnak majd autóval bejutni a városba. Ebből is látszik az anyag elhamarkodott, kapkodó összeállítása.

4., A VEKE a témában igen aktív közlekedési szakmai civil szervezetként nem került semmilyen formában bevonásra a javaslat előkészítésébe, így értetlenül állunk azon városvezetői nyilatkozatok szerint, melyek széles körű civil egyetértésre utalnak. A félreértések elkerülése érdekében szükségesnek tartjuk hangsúlyozni: a VEKE nem vett részt a javaslat előkészítésében és jelen formájában nem is ért egyet azzal.

5., Jelen formájában úgy látjuk, hogy a javaslat több kárt okozna, mint amennyi hasznot hozna. A fenti okokból szerintünk sikertelenségre ítélt kísérletezés a közvéleményben ellehetetleníti a végiggondolt forgalomcsillapítási elképzeléseket is a következő évekre. A kudarc után majd az átgondolt, tömegközlekedés fejlesztésére épülő forgalomcsillapítási elképzeléseket megfogalmazók is azt hallgathatják majd: 2009 nyarán kiderült, hogy ezt nem lehet megcsinálni, Budapesten nem lehet forgalmat csillapítani. Épp ezért rendkívül veszélyesnek és az eredeti célokkal ellentétesnek, sőt kifejezetten kontraproduktívnak tartjuk a javaslatot, amely egyetlen dologra alkalmas: a várospolitikailag és közlekedésszakmailag fontos forgalomcsillapítási lépések lejáratására.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *