VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

A European Passengers’ Federation tagja lett a VEKE

2009. június 22. hétfő
Szerző:

Kiléptünk a nemzetközi porondra – Elsőként Magyarországról tagjai közé fogadta az Európai Utasok Szövetsége (European Passengers’ Federation; EPF) a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet.

European Passengers' Federation (forrás: EPF)

European Passengers’ Federation (forrás: EPF)


Az EPF a különböző EU-tagállamokban (és Svájcban) működő, független, az utasok jogait képviselő egyesületek ernyőszervezete. Az EPF profilja egybevág a VEKE tevékenységével: a fenntartható mobilitás elősegítése érdekében a közösségi közlekedést népszerűsíti, illetve annak fejlesztését segíti elő az utasok érdekeit képviselve a közlekedési ágazatban a szolgáltatócégek és a döntéshozók felé. Tagjai között olyan, a közlekedés illetve a helyi közéletben ismert és elismert szervezetek találhatóak, mint például a német Pro-Bahn, vagy a holland ROVER, de találunk Közép-Európából is egyesületeket. Egyesületünk számára közvetlen kapcsolódási pontot jelent a tagság testvérszervezeteinkhez, és elősegíti a gyors információcserét független felek között, amely stratégiák és beruházások nemzetközi összehasonlításához elengedhetetlen.

Az EPF tevékenységét uniós szinten végzi, ennek megfelelően praktikus okokból székhelye Belgiumban található, az uniós bürokrácia szívében. A nemzeti szintű tevékenységet a szervezet a tagjai számára „meghagyja”, hasonlóan az Európai Unió és a tagállamainak viszonyához.

Az EPF az alábbi alapelvek szerint végzi tevékenységét:

• A közösségi közlekedésnek nagyobb szerepet kell játszania a belföldi és nemzetközi közlekedésben Európa-szerte; különösen fontos, hogy segítségével régiók újjászülethessenek, a társadalmi összefogás erősödjön, javuljon környezetünk állapota, takarékosabb legyen az energiafelhasználás, csökkenjen a károsanyag-kibocsátás és növekedjen a relatív biztonság.

• A viteldíjaknak, a tarifarendszernek és a kapcsolódó pénzügyi intézkedéseknek aktívan kell ösztönözniük a vasút és más közösségi közlekedési mód használatát.

• A környezetbarát közösségi közlekedési módokat előnyben kell részesíteni.

• Ahol lehetséges, az utazások közötti csatlakozásokat utasbarát és garantált átszállási kapcsolatokkal kell biztosítani, meghiúsulásuk esetére megfelelő alternatívával.

• A menetjegyvásárlásnak egyszerűnek kell lennie: bármelyik országból lehessen bármelyik másik országba szóló ülő- illetve hálókocsi-helyet váltani. Több módon és helyszínen kell biztosítani a jegyvásárlási lehetőséget.

• Az utazással kapcsolatos információknak legalább annyira könnyen hozzáférhetőnek és érthetőnek kell lennie a belföldi és nemzetközi közlekedésben egyaránt, mint amennyire az manapság az autós közlekedésben megszokott.

• A közlekedési szolgáltatóknak megfelelő módon egyeztetniük kell az utasokkal a menetrendek illetve létesítmények tervezése során.

• A kártérítéssel és jogorvoslattal kapcsolatos jogokat harmonizálni kell Európában, valamint ki kell terjeszteni minden közösségi közlekedési módra.

• A közlekedési szolgáltatókat hatékonyabb együttműködésre kell ösztönözni annak érdekében, hogy a nagytávolságú nemzetközi vasúti közlekedés valódi alternatívát nyújtson a légi közlekedéssel szemben.

• A közösségi közlekedés a társadalom minden csoportja számára elérhető kell, hogy legyen.

• A kis távolságú, határokon átívelő közlekedést egyszerűsíteni kell, árszintjét pedig reális szinten kell meghatározni.

• A vasúti, légi, komp-, és buszközlekedési szolgáltatásokat megfelelően integrálni kell, továbbfejlesztett vasúti és buszos összeköttetést kell biztosítani a főbb repülőterekhez és kikötőkhöz ahol lehetséges, integrált tarifarendszerrel.

• A nemzetközi és belföldi nagysebességű vasútvonalakat tovább kell fejleszteni, de nem más útvonalakon biztosított szolgáltatások rovására.

• A távolsági közlekedésű vonatok és buszok valamint a helyi közösségi közlekedés könnyen hozzáférhető kapcsolatát biztosítani kell.

• A közösségi közlekedés biztonsági előnyeit szükséges fenntartani és továbbfejleszteni.

Az EPF a 2008. évi londoni közgyűlésén először tanácskozott az Európai Bizottság közlekedési biztosával, Antonio Tajanival, folyamatos a konzultáció a UITP-vel, a közösségi közlekedési világszervezettel, valamint megtörtént a kapcsolatfelvétel a Eurostar és Thalys nevű vasúti üzemeltető cégekkel és a UIC-vel, a vasúttársaságok nemzetközi egyesületével. Folytatódott tavaly a vasúton utazók jogai európai szabályozásának bevezetése. Ezzel kapcsolatban az EPF és tagszervezetei is többször váltottak levelet politikusokkal. Az év végén megjelent a buszutasok jogaival kapcsolatos rendelkezés, melyet elkezdett vizsgálni az egyesület. A fenntartható városi mobilitással kapcsolatos, EU-s Zöld Könyvről az egyesület márciusra alakította ki véleményét. Várhatóan 2009-ben jelenik meg az EPF kiadásában az Utazás határok nélkül című tanulmány, melynek az előkészületei tavaly kezdődtek. Az EPF tevékenységéről beszámoló harmadik és negyedik elektronikus hírlevél is megjelent. Bővebben az egyesület tevékenységéről a www.epf.eu oldalon lehet olvasni.

Bízunk abban, hogy első és egyetlen magyar tagszervezetként aktívan hozzá tudunk járulni különösen a magyar és az új tagállamokbeli utasok érdekeinek európai szintű képviseletéhez, hozzájárulva a közösségi közlekedés egyes helyeken méltatlanul és indokolatlanul hátrasorolt helyzetének javításához.

European Passengers' Federation (forrás: EPF)

European Passengers’ Federation (forrás: EPF)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.