VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Megújult a hágai tömegközlekedési múzeum

2009. június 18. csütörtök
Szerző:

2009. május 21-edikétől újra látogatható az 1989-ben alapított Haags Openbaar Vervoer Museum, vagyis a Hágai Tömegközlekedési Múzeum.

A hágai tömegközlekedési múzeum csarnoka., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai tömegközlekedési múzeum csarnoka., Hága (forrás: Sparing Dániel)


A több mint fél éves szünet alatt nem csak a régi kocsiszín épületét újították fel, de csoportok, rendezvények befogadására alkalmas helyiségeket is kialakítottak és a kiállítás új, jellegzetes grafikai arculatot kapott Remise (remíz) néven.

A hágai tömegközlekedési múzeum udvara., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai tömegközlekedési múzeum udvara., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Londoni Routemaster busz és egy Chevrolet terepjáró., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Londoni Routemaster busz és egy Chevrolet terepjáró., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A délután egy órai nyitás előtti percekben már érdeklődők népes csoportja gyülekezett a kerítésen kívül, amelyen keresztül a járműgyűjtemény nagyjából fele az utcáról is jól látható volt. A remíz előtt a hágai közlekedési cég (Haagsche Tramweg-Maatschappij, HTM) állományából származó kéttengelyes és PCC villamosokat , két hágai autóbuszt és egy, az utastájékoztató tablók alapján nemrég, az utolsók között a forgalomból kivont londoni Routemaster emeletes buszt mutatnak be.

Mivel a hágai villamosok egyirányúak, az egyik múzeumbejárat pedig ideiglenesen zárva, ezért a nosztalgiajárat hátramenetre kényszerül., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Mivel a hágai villamosok egyirányúak, az egyik múzeumbejárat pedig ideiglenesen zárva, ezért a nosztalgiajárat hátramenetre kényszerül., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai múzeum buszainak egy része működőképes, így a nosztalgiajáratokon is részt vesz., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai múzeum buszainak egy része működőképes, így a nosztalgiajáratokon is részt vesz., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Az utolsó villamos-tolatások (a hágai villamosok többsége ugyanis egyirányú) és buszos ipszilon-fordulók után megnyílt múzeum négy kisebb kiállítótermében makettek, viszonylatot jelző táblák és egyenruhák láthatóak fényképekkel és rövid holland nyelvű leírással kiegészítve, a kiállítás fénypontja viszont a forgózsámoly és az arra illeszkedő, élére állított karosszériaszelvény.

Korabeli egyenruhák, Hága (forrás: Sparing Dániel)

Korabeli egyenruhák, Hága (forrás: Sparing Dániel)

Forgózsámoly és az illeszkedő karosszériaszelvény a hágai tömegközlekedési múzeumban., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Forgózsámoly és az illeszkedő karosszériaszelvény a hágai tömegközlekedési múzeumban., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A remíz fedett csarnokában további villamosok és buszok találhatóak, a figyelmes szemlélő pedig az egyik villamos ülésein jobb sorsra érdemes terepasztalokat láthatott. A villamosokat bárki szemmel tarthatja akár otthonról is a webkamerákon keresztül.

A hágai tömegközlekedési múzeum csarnoka., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai tömegközlekedési múzeum csarnoka., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Villamospálya makettje látható az egyik kiállított villamos utasterében., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Villamospálya makettje látható az egyik kiállított villamos utasterében., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A villamosok csaknem felének célfilmei a 8-as vonal scheveningeni Kurhaus végállomására vannak beállítva, nem véletlenül:. Eezen a vonalon mutatkoztak be a korszakok villamos-újdonságai Rotterdamot és Amszterdamot megelőzve : a lóvasút (1864), a gőzhajtású városi vasút (1879) és végül a valóban elektromos villamos (1891), valamint 1927-ben a gyorsvillamos, vagyis az első, más forgalomtól elzárt pályán közlekedő villamos. A II. világháború után amerikai mintára megjelentek a nagy sikerű PCC villamosok is, a hetvenes évektől pedig füvesített pályák, később a belvárosban viaduktok épültek, még a Den Haag Centraal pályaudvar belsejében is.

A hágai központi pályaudvaron az épület belsejében állnak meg a villamosok, megkönnyítve az átszállást., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai központi pályaudvaron az épület belsejében állnak meg a villamosok, megkönnyítve az átszállást., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Villamosalagút Hága belvárosa alatt., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Villamosalagút Hága belvárosa alatt., Hága (forrás: Sparing Dániel)

2004-ben átadták a belváros két megálló hosszúságú villamosalagútját, mely lehetővé tette a felszín sétálóutcává alakítását. 2007-ben két villamosvonalat átalakítottak a korábbinál is magasabb komfortú és menetrendtartású, RandstadRail márkanéven bevezetett vonallá, melyek tram-train villamosai korábbi nagyvasúti szakaszokat feltárva egészen a szomszédos Zoetermeer városig közlekednek. A közeljövő ambiciózus fejlesztéseinek alapja is újabb villamosvonalak továbbfejlesztése RandstadRail rendszerre.

A hágai villamosalagút megépülése után a felszínen sétálóutca jött létre. A szomszédos irányokba továbbra is a felszínen járnak a villamosok., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágai villamosalagút megépülése után a felszínen sétálóutca jött létre. A szomszédos irányokba továbbra is a felszínen járnak a villamosok., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A RandstadRail vonat-villamosok Hága belvárosában egy újonnan épített viadukton közlekednek., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A RandstadRail vonat-villamosok Hága belvárosában egy újonnan épített viadukton közlekednek., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A látogatók sétavillamosozáson is részt vehetnek: óránként közlekedik a 11-es viszonylat vonalán a 265-os pályaszámú kéttengelyes nosztalgiavillamos, valamint a 1304-es motorkocsi és a 2101-es (vezetőállás nélküli, de meghajtott) pótkocsi alkotta PCC szerelvény. Az útvonal szinte végig füves pályán és nagyrészt egy csatorna mellett halad, aki pedig a végállomáson, a tengerparti Scheveningenben leszáll, akár egy másik viszonylattal is visszautazhat a belvárosba. (Az 1-es villamos például érinti a Hágai Nemzetközi Törvényszék épületét, és a majdnem 20 km-es útvonal a belvároson túl egészen a – közlekedéstudományokkal is magas szinten foglalkozó – műszaki egyeteméről híres Delftig közlekedik.)

A hágával szomszédos, tengerparti Scheveningenben végállomásoznak a tömegközlekedési múzeum nosztalgiavillamosai., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A hágával szomszédos, tengerparti Scheveningenben végállomásoznak a tömegközlekedési múzeum nosztalgiavillamosai., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Más holland városokhoz hasonlóan a hágai külvárosokban is gyakran közlekedik füves pályán villamos., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Más holland városokhoz hasonlóan a hágai külvárosokban is gyakran közlekedik füves pályán villamos., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Korábban sokkal változatosabb útvonalon is közlekedtek a nosztalgiavillamosok, azonban a régebbi, eltérő kerékprofil alkalmazása a sínek idő előtti elhasználódásához vezetett és korlátozásokat kellett bevezetni nem csak a múzeum állományára, hanem a HTM saját, üzemben lévő villamosaira is. Így a felújítás előtti évben egyáltalán nem jártak a villamosok, és további munkákra van szükség a korlátozások feloldása érdekében.

A múzeum májustól októberig minden vasárnap 13:00-tól 17:00 óráig látogatható. A belépőjegy 3,5 euró, mely érvényes egy villamosozásra vagy buszozásra is. Megközelíthető a Den Haag HS vasútállomástól pár perc sétával. Aki pedig kevésnek találná a kollekciót, átvonatozhat a közeli Rotterdam villamosmúzeumába vagy Utrechtbe a szintén nemrég átépített Holland Vasúti Múzeumba.

A Holland Vasúti Múzeum csarnoka Utrechtben., Utrecht (forrás: Sparing Dániel)

A Holland Vasúti Múzeum csarnoka Utrechtben., Utrecht (forrás: Sparing Dániel)

Vasútállomás, buszpályaudvar, gyorsvillamos és kerékpártároló egyben az utrechti pályaudvaron., Utrecht (forrás: Sparing Dániel)

Vasútállomás, buszpályaudvar, gyorsvillamos és kerékpártároló egyben az utrechti pályaudvaron., Utrecht (forrás: Sparing Dániel)

Sparing Dániel

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.