VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Nagy siker volt a Pápa-Csorna különvonat

2009. június 23. kedd
Szerző:

2009. június 21-én a Pápa-Csorna vasútvonal menti önkormányzatok különvonat indításával demonstráltak a vasútvonal megmaradásáért, a csornai elkerülőút kapcsán körvonalazódni látszó végleges felszámolása ellen. A rendezvény iránt nagy volt az érdeklődés, az ország valamennyi tájáról érkeztek vasútbarátok, s a vonal állomásai is megteltek a helyi érdeklődőkkel. A VEKE győri tagszervezete egy Ikarus 66-os autóbusz megszervezésével járult hozzá a rendezvény sikeréhez.

A különvonat Szany-Rábaszentandrás állomásra érkezik. (forrás: Dobronyi Tamás)

A különvonat Szany-Rábaszentandrás állomásra érkezik. (forrás: Dobronyi Tamás)


Bár a települések vezetői még vasárnap reggel is aggódtak, hogy csekély lesz az érdeklődés, a GySEV által biztosított 5147-es motorkocsin már a csornai induláskor sem akadt szabad ülőhely. Mikor pedig már Rábapordányban is kb. 30-an vártak a motorkocsira, sejteni lehetett, hogy a szanyi állomáson csordultig meg fog telni a vonat. A helyiek nem is okoztak csalódást: a vasútállomáson a 2007. márciusi vonalbúcsúztatáshoz hasonló számú érdeklődő, kb. 150 ember jelent meg, majd szállt fel a vonatra. A mi buszunk is hozott utasokat a vonathoz; a faros Ikarus egyik lényeges funkciója volt ugyanis – mintegy példáját mutatva a különböző közlekedési módok közötti együttműködésnek -, hogy a környékbeli kisebb településekről (Vág, Rábasebes, Sobor) eljuttassa a vasúthoz az érdeklődőket, jövőbeni lehetséges utasokat. A ráhordó járat ugyan már előzőleg megtelt az öreg Ikarus rajongóival, azonban helyben is volt érdeklődés a csatlakozó buszjáratra. A járművek aztán tovább indultak a Rába hídjához, ahol az eredeti terv az volt, hogy a busz utasai, megelőzve a vonatot, fotózhatják annak érkezését. Azonban itt ismét kiderült, hogy a tekervényes, rossz állapotú rábaközi utakon futó járatok nem versenyképesek a vonattal; hiába ment a motorkocsi csökkentett sebességgel, a busz így sem tudta megelőzni…

A különvonat az állomás III. vágányára járt be, miközben a nosztalgiabusz... (forrás: Hajtó Bálint)

A különvonat az állomás III. vágányára járt be, miközben a nosztalgiabusz… (forrás: Hajtó Bálint)

...és kb. 150 helyi érdeklődő várta. (forrás: Feld István Márton)

…és kb. 150 helyi érdeklődő várta. (forrás: Feld István Márton)

A VEKE ráhordó járatára Soboron volt a legnagyobb érdeklődés... (forrás: Dobronyi Tamás)

A VEKE ráhordó járatára Soboron volt a legnagyobb érdeklődés… (forrás: Dobronyi Tamás)

A különvonat Szany-Rábaszentandrás állomásra érkezik. (forrás: Dobronyi Tamás)

A különvonat Szany-Rábaszentandrás állomásra érkezik. (forrás: Dobronyi Tamás)

A zsúfolt vonat 11:05-kor ért Pápára, ahol már népes tömeg várta az utazókat. Az állomáson egy rövid demonstrációra került sor. Bevezetésként a szanyi Szent Imre daloskör énekelt helyi, vasúttal kapcsolatos népdalokat. Produkciójukat Kovács Zoltán pápai polgármester beszéde követte, aki csalódottságának adott hangot amiatt, hogy építőmunka helyett ismét egy bezárás, megszüntetés ellen kell tüntetni. Kiemelte, hogy a Pápa-Csorna vasútvonal jó állapotú infrastruktúra, amely még ma is a térség közlekedésének a gerince lenne, ha nem szoktatták volna le az utasokat a rossz menetrenddel a vasút használatáról. A településvezető felidézte, hogy az utolsó időben a reggeli vonatok 6:21 perckor értek be Pápára és Csornára (előtte 5 óra előtt, utána pedig csak 8 óra után volt vonat), amely érthető módon sem a 8 órára munkába járóknak és az iskolásoknak, sem a 6 órakor kezdődő műszakba igyekvőknek nem volt megfelelő, jóllehet menetidőben egyértelműen a vasút volt a legjobb. Gyopáros Alpár, Csorna alpolgármestere a kormányzat elmúlt években gyakorolt közlekedéspolitikáján kérte számon a korábbi ígéreteket. „Vidékfejlesztés, vasútépítés” – ezek voltak a kulcsszavai a választási kampány során tett ígéreteknek, azonban a rábaköziek ebből csak a fontos projektek halogatását (16-os, 10-es vonal felújítása, villamosítása), vagy a megszüntetést látták (Pápa-Csorna vasútvonal) – mondta az alpolgármester. A politikus arra is kitért, hogy ezek a települések nem hátráltak meg a minisztérium térségi vasúti elképzeléseit látva, épp ellenkezőleg: szándéknyilatkozatban jelezték a részvételi szándékukat a projektben. Ennek ellenére most a vasútvonaluk végveszélybe került… Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub elnöke örömét fejezte ki, hogy ennyien ellátogattak a rendezvényre, és ismét kiemelte, hogy szervezete fontosnak tartja a regionális közlekedés fejlesztését, és a települések küzdelméhez minden segítséget meg fog adni. Zárásképpen a csornai és pápai településvezetők mezcseréje fejezte ki a települések elkötelezettségét a vasút ügyében.

Gyopáros Alpár csornai alpolgármester a Pápa-Csorna feliratú mezét dedikáltatja a demonstrálókkal

Gyopáros Alpár csornai alpolgármester a Pápa-Csorna feliratú mezét dedikáltatja a demonstrálókkal

Az érintett települések polgármesterei a vasút átvágása elleni tiltakozást kifejező andráskeresztnél (forrás: Feld István Márton)

Az érintett települések polgármesterei a vasút átvágása elleni tiltakozást kifejező andráskeresztnél (forrás: Feld István Márton)

Mindhárom szónok kiemelte: elfogadhatatlannak tartják, hogy a csornai elkerülőút, a leendő M85-ös gyorsforgalmi út legújabb terveiből – költségcsökkentésre hivatkozva – a közlekedési minisztérium már kihagyta a vasutat átívelő felüljárót, a vonalat egyszerűen átvágnák, véglegesen ellehetetlenítve a forgalom újbóli elindítását, elpazarolva a teljes vonal értékes infrastruktúráját.

A különvonat a marcaltői Rába-hidakon. (forrás: Hajtó Bálint)

A különvonat a marcaltői Rába-hidakon. (forrás: Hajtó Bálint)

A VEKE Ikarusa érkezik a Rába hídjához. Eredetileg a busz szerette volna megelőzni a vonat, ám ez nem sikerült... (forrás: Dobronyi Tamás)

A VEKE Ikarusa érkezik a Rába hídjához. Eredetileg a busz szerette volna megelőzni a vonat, ám ez nem sikerült… (forrás: Dobronyi Tamás)

A vonat visszaúton az egykori ihászi és egyedi rakodóállomásnál (Emmamajor) is megállt, ahol a vasútbarátok számos fotót készíthettek. Visszaúton Szanyban – a helyi gyerekek nagy örömére – még egy hajtánnyal is bővült az amúgy sem szegényes járműállomány.

Zárásképpen az egykori 13-as őrháznál, a vasútvonal átvágásának tervezett helyén is sor került egy rövid demonstrációra. Itt a szanyi önkormányzat egy andráskeresztet állított fel, jelezve az elkerülő út építőinek: vigyázz, vasút! A tiltakozást kifejező szimbólum köré gyűlt politikusokról és utasokról csoportkép készült.

A VEKE által biztosított Ikarus és a GYSEV-motorvonat együttállása. (forrás: Hajtó Bálint)

A VEKE által biztosított Ikarus és a GYSEV-motorvonat együttállása. (forrás: Hajtó Bálint)

Járműtéren gazdag volt a választék a szanyi állomáson... (forrás: Hajtó Bálint)

Járműtéren gazdag volt a választék a szanyi állomáson… (forrás: Hajtó Bálint)

Reméljük, hogy a nagy népszerűségnek örvendő rendezvény fontos lépés lesz ahhoz, hogy a Pápa-Csorna vonal is elfoglalhassa méltó helyét az Egyesületünk által is szorgalmazott, Győr környéki elővárosi vasúti hálózatban!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.