VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Átadták az 1000. új Mercedes buszt Bukarestben

2009-07-28
Szerző:

Három év alatt szinte teljesen megújult a járműflotta

Mercedes-Benz Citaro busz Bukarestben. Made in Germany., Bukarest (forrás: STFP.net)

Mercedes-Benz Citaro busz Bukarestben. Made in Germany., Bukarest (forrás: STFP.net)


2009 júliusában forgalomba helyezték a román fővárosban a Daimler-Benz által Németországban gyártott vadonatúj 12 méteres Citaro busz ezredik, azaz szerződés szerinti utolsó példányát.

Bukarest közlekedési társasága, az RATB 2005-ben döntött a nagy volumenű járműbeszerzésről, mivel világossá vált, hogy a többszázas nagyságrendben üzemelő idős ROCAR és Ikarus járművek selejtéretté váltak. Ezek a régi járművek alacsony utazási komfortot biztosítanak: magas a belépési magasságuk, az akadálymentes utazás feltételeinek nem felelnek meg.

Az ezer új autóbuszt két, jogilag teljesen különálló eljárás során szerezték be: az első ötszáz járműre 2005-ben, további ugyanennyi buszra pedig 2007-ben írták ki a tendert.

Már az első 500-as flottát felszerelték korszerű műholdas forgalomirányítási, utastájékoztatási és automatikus utasszámláló rendszerrel, az egyéb, utas és a vezető komfortját növelő tényezők mellett. Tanulva az első 500 jármű körüli közfelháborodásból, a második szerződés keretében érkezett 500 járművet már felszerelték a forró nyarak miatt ma már nélkülözhetetlen utastéri légkondícionáló berendezéssel.

Mercedes-Benz Citaro busz Bukarestben. Made in Germany., Bukarest (forrás: STFP.net)

Mercedes-Benz Citaro busz Bukarestben. Made in Germany., Bukarest (forrás: STFP.net)

A teljes bukaresti autóbuszflotta mérete 1300 körüli, azaz a budapestivel gyakorlatilag megegyezik. Az ezer autóbusz beszerzését két körben bonyolították le: a 2005-ös szerződés 500 darabra szólt, melyet 2006-2007 folyamán szállított le a gyártó. Ezek a járművek még Euro III-as károsanyag-kibocsátási kategóriába tartoznak, hasonlóan az ezekben az években Budapesten leszállított 150 db Volvo 7700A csuklós buszhoz. A második szerződés – szintén 500 darab busz leszállítására – 2007-ben kelt az RATB és a Daimler-Benz haszongépjármű-üzletága, az EvoBus között. Ezeket a már Euro IV-es kategóriájú járműveket 2008 folyamán kezdték leszállítani, és a napokban adták át ünnepélyes keretek között az utolsó példányt. A gyártó kapacitása tehát elegendő volt arra, hogy bő egy év alatt leszállítson ilyen nagy mennyiségű járművet. A kedvezőbb károsanyag-kibocsátás mellett újdonság az utastéri LCD- képernyők megjelenése és azon utastájékoztatási információk közlésének lehetősége. Ahogy a márkanév is mutatja (Citaro), ezeket a járműveket Németországban, Mannheimben és Ulmban gyártották. (A hasonló kinézetű, szintén a Mercedes városi buszkínálatában szereplő Conecto típust Törökországban szerelik össze.)

Bukarest döntése a közösségi közlekedés versenyképességének megőrzése, illetve részbeni visszanyerése szempontjából nagyon előremutató: Kelet-Európa többi országához hasonlóan Romániában is státuszszimbólummá váltak az egyre nagyobb luxusautók, különösen a terepjárók, miközben még mindig nagyszámú régi autó van forgalomban. Ebben a helyzetben különösen figyelemre méltó, hogy Európa egyik legmodernebb buszflottájával büszkélkedhet Románia fővárosa. Köztudott: Budapest mára az európa fővárosok mezőnyében az utolsók között kullog az autóbuszpark átlagéletkorát és korszerűségét illetően. A kontraszt magáért beszél.

A 2005-ös rendelés értéke 94 millió euró volt. Egy darab busz tehát – köszönhetően a nagy darabszámnak – 188 ezer euróba került. 2006-ban, amikor leszállította a járműveket a Daimler-Benz, akkor kellett kifizetni: az akkori euró/Ft árfolyam hasonlóan a 2009. év nyarához 275 Ft körüli volt, így egy jármű ára kb. 52 millió Ft volt. A rendelés összértéke tehát kb. 26 milliárd Ft-ot tett ki.

A BKV buszok átlagéletkora az elmúlt években: az autóbuszok átlagéletkora az elmúlt tizenöt évben 6,5 évről 16 évre nőtt.

A BKV buszok átlagéletkora az elmúlt években: az autóbuszok átlagéletkora az elmúlt tizenöt évben 6,5 évről 16 évre nőtt.

A 2007-es pályázat során az EvoBus ajánlatának értéke 105 millió euró volt, járművenként kb. 200 ezer euró. Mai árfolyamon (275 Ft/euró) átszámolva járművenként kb. 58 millió Ft-ot jelent, ami figyelembe véve a folyamatos technológiai újításokat és a megnövelt műszaki tartalmat, kedvezőnek tekinthető. A rendelés összértéke kb. 29 milliárd Ft volt.

Bukarest tehát az elmúlt négy év alatt 200 millió euró, azaz körülbelül 55 milliárd Ft befektetéssel buszflottájának csaknem 80%-át lecserélte. Budapest az elmúlt 15 évben ennek töredékét költötte új felszíni gumikerekes járműállomány beszerzésére, amit remekül illusztrál az a tény, hogy a budapesti autóbuszok átlagéletkora az 1996 és 2008 között eltelt 12 év alatt mintegy 10 évvel emelkedett.

További információ és képek:

Nagy Levente

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.