Szükségállapot a berlini S-Bahnon
A fokozott biztonsági ellenőrzések, és az ehhez szükséges elégtelen karbantartó kapacitás miatt a berlini elővárosi gyorsvasúti (S-Bahn) szerelvények kevesebb, mint harmada közlekedik hétfőtől (2009. július 20-tól).
A problémák az idén május 1-jén történt balesettel kezdődtek: Kaulsdorf állomásnál kisiklott egy 481-es sorozatú S-Bahn-vonat (ez a berlini S-Bahn leggyakoribb típusa). Személyi sérülés nem történt, azonban kiderült, a baleset oka a monoblokk kerék törése volt. Ezért a Szövetségi Vasúti Hivatal (Eisenbahn-Bundesamt, EBA) elrendelte a 481-esek monoblokk tengelyeinek hét naponkénti ellenőrzését (a korábbi 14 helyett).
Június végén azonban az EBA egy ellenőrzés során megállapította, hogy nem tartották be az előírásokat: az ellenőrzés utáni hetedik napon túl is forgalomba engedtek 481-eseket. Ezért már az S-Bahn Berlin (a Deutsche Bahn (DB) leányvállalata) menedzsmentjének is mennie kellett, az előírások miatt látványosan lerövidültek a szerelvények, a városvezetés pedig pedzegetni kezdte az üzemeltetővel kötött szerződés felbontását, de legalábbis kötbér fizetését.
Végül július 16-án tovább szigorították a biztonsági előírásokat, így 20-ától az 551 ikerkocsiból egyszerre csak 165 közlekedik, melyekből – mivel egy ikerkocsinak csak egy vezetőállása van, illetve bizonyos vonalakon még most is ennél hosszabb szerelvényeket kell biztosítani – csak körülbelül 60(!) szerelvényt lehet kiállítani.
Szükségmenetrend
Természetesen ekkora kapacitáskieséssel lehetetlen lett volna tartani a korábbi menetrendet, szükségmenetrend lépett életbe. A helyi közlekedési cég, a BVG – a szünidei menetrendet felhagyva – csúcsideji kapacitáson üzemelteti a metró (U-Bahn), villamos és buszjáratait: szinte minden U-Bahn egész nap teljes szerelvényhosszal, 5 percenként közlekedik, 25%-kal több villamos és 50%-kal több busz jár, például az M4-es villamos 4 perces ütemben jár, a reggeli órákban pedig az M5, M6 és M8 villamosjáratokat is sűrítik (Berlinben MetroTramnak és MetroBusnak a fontosabb, legalább 10 percenként és legalább napi 20 órában közlekedő felszíni járatokat nevezik). További U-Bahn-kocsik állnak készenlétben.
A BVG-n felül egész Németország Berlin segítségére sietett: az Arriva tulajdonában lévő, berlini regionális vonalat is üzemeltető Prignitzer Eisenbahn kisegítő kocsijain felül S-Bahn-szerelvények érkeztek Münchenből és Stuttgartból is. Nagyrészt kétszintes regionális közlekedésre alkalmas vonatokat küldött Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Elő-Pomeránia és Észak-Rajna-Vesztfália.
Ahol csak lehetett, regionális vonatokkal (magyar terminológiával személyvonatokkal) pótolták a párhuzamos S-Bahn-vonalakat; ezek azonban nem tudnak minden S-Bahn-megállóban megállni (jellemzően minden második-harmadik állomáson állnak meg a nagyvasúti szerelvények), így számos S-Bahn-megálló csak busszal közelíthető meg. Az S41/42 körgyűrűn (“Ringbahn”) megtartják a 10 perces követést, de a korábbi csúcsidejű 5 perces sűrítésre nincs mód. Minden más megmaradó S-Bahn azonban 20 perces ütemmel közlekedik, a korábbi részben 10 perces helyett.
A belvárost átszelű kelet-nyugati tengelyen Zoologischer Garten (a volt nyugat-berlini főpályaudvar) és Ostbahnhof között az Alexanderplatzon át egyáltalán nem járnak S-Bahnok, a vonalon kétszintes regionális vonatok közlekednek 10 percenként. A tengely nyugati végén Spandauba és Westkreuz és Potsdam között szünetel az S-Bahn-forgalom, keleten pedig a schönefeldi reptérre csak nagyvasúttal, vagy busszal lehet kijutni.
Ugyanakkor megmaradt az S-Bahn-közlekedés 20 perces ütemben az észak-déli S1/S2 tengelyen (itt ugyanis nincs nagyvasúti közlekedés) és számos további S-Bahn-vonal megfelelően kiválasztott külvárosi szakaszain. Az S1 például az S7-et helyettesítve Potsdamig közlekedik, így még új, közvetlen összeköttetés is létrejött például Potsdam és a Potsdamer Platz között. S21 számmal a körgyűrűn belül észak-déli irányban közlekedik négy dél-németországi szerelvény a vasúti alagútban a Potsdamer Platzot és az új főpályaudvart érintve. Mindezen viszonylatokon azonban csak rövid szerelvények járnak.
A ki nem szolgált szakaszokon, illetve köztes megállókban a rendszeres buszjáratokon felül vonatpótló buszjáratok közlekednek.
Az internetes útvonalkeresőt aktualizálták a héten érvényes menetrenddel. A pótlások költségét várhatóan a kimaradt S-Bahnok miatt felszabadult pénzből fizetik; hasonlóan ahhoz, amikor a BVG dolgozók sztrájkja idején az S-Bahn Berlin kapott a BVG-től térítést.
Az első nap
A Der Spiegel beszámolója szerint az első nap a széleskörű tájékoztatás és az óvatos utasok miatt a káosz elmaradt, igaz egyelőre szünidő van és sokan szabadságon vannak. Sokan hiányolták azonban az angol nyelvű tájékoztató anyagokat,
illetve a külföldi vendégek a schönefeldi reptérről törölt S-Bahnok hírét se fogadták örömmel, azonban a személyzet és a rendőrség a legtöbb állomáson a tanácstalan utasok rendelkezésére állt. Ugyanakkor azért érezhetően nőtt a kerékpáros és az autós forgalom. (Volt olyan megfigyelő, aki szerint a (teljes S-Bahnflottával működő) berlini tömegközlekedés annyira kiváló, hogy a jelenlegi, zsúfolt szerelvényekkel, húsz perces várakozási időkkel, gyakoribb átszállásokkal jellemzett állapotok megfelelnek néhány másik nyugat-európai város, például London mindennapjainak.)
Vélemények
Bár a pótlás ígéretesen indult, maga az S-Bahn-hálózat összeroppanása talán elkerülhető lett volna. Nem is annyira a hibás monoblokkokról van szó, mert sajnos strukturális hibák előfordulhatnak (bár állítólag nyolc éve a Berlini Műegyetem (TU Berlin) készített egy jelentést az alkalmatlan kerekekről a város és a vasút számára), a szigorú hatósági előírásokat pedig tényleg senki nem vonja kétségbe (nem véletlenül 47-szer biztonságosabb Németországban a vasút az autózásnál).
Azonban az S-Bahnt üzemeltető S-Bahn Berlin 2005 óta kocsiszíneket zárt be, és felújítás helyett selejtezte régebbi járműveit, miközben az utasszám nőtt. A DB-leányvállalat ugyanakkor a szokásosnál nagyobb arányban utalta tovább profitját a DB számára, melynek ismét a tőzsdére vitelére készül a német kormány. Az elhanyagolt berlini S-Bahn így már nem rendelkezett tartalék-kapacitással a jelenlegi helyzet önálló átvészelésére.
A vitathatatlan színvonalcsökkenésre reagálva számos szervezet felvetette, hogy szükséges az utasok kompenzációja. Az autóklub szerint pedig a krízis alatt ingyenessé kéne tenni a berlini parkolást (itt elfeledkezve arról, hogy a parkolási díj fő funkciója a túlkereslet szabályozása). A Berlinben ellenzékben levő politikai párt, a CDU szerint az utasok megérdemelnek két hónapnyi ingyen utazást, maga a DB egy hónapnyi ingyen közlekedést ígér decemberre, a VBB közlekedési szövetség pedig a vonaljegy árának ideiglenes csökkentését vetette fel.
Jövő
A teljes menetrend pedig várhatóan csak decemberre állhat helyre, több ezer kerék kicserélése után. További aggodalomra ad okot, hogy augusztus 15-én kezdődik ugyanis berlinben az Atlétikai VB, egyelőre csak reménykedni lehet, hogy megfelelő pótlással megoldható lesz a rendezvény.
További magyar nyelvű beszámoló:
- S-telenül (Indóház Online)
Sparing Dániel