ÔĽŅ Sz√ľks√©g√°llapot a berlini S-Bahnon | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Sz√ľks√©g√°llapot a berlini S-Bahnon

2009-07-24
SzerzŇĎ:

A fokozott biztons√°gi ellenŇĎrz√©sek, √©s az ehhez sz√ľks√©ges el√©gtelen karbantart√≥ kapacit√°s miatt a berlini elŇĎv√°rosi gyorsvas√ļti (S-Bahn) szerelv√©nyek kevesebb, mint harmada k√∂zlekedik h√©tfŇĎtŇĎl (2009. j√ļlius 20-t√≥l).

Egy 481-es kor√°bban az S7-esen Wannsee √°llom√°son., S Wannsee, Berlin (forr√°s: pittigliani2005 (flickr.com/37925259@N00, CC))

Egy 481-es kor√°bban az S7-esen Wannsee √°llom√°son., S Wannsee, Berlin (forr√°s: pittigliani2005 (flickr.com/37925259@N00, CC))


A probl√©m√°k az id√©n m√°jus 1-j√©n t√∂rt√©nt balesettel kezdŇĎdtek: Kaulsdorf √°llom√°sn√°l kisiklott egy 481-es sorozat√ļ S-Bahn-vonat (ez a berlini S-Bahn leggyakoribb t√≠pusa). Szem√©lyi s√©r√ľl√©s nem t√∂rt√©nt, azonban kider√ľlt, a baleset oka a monoblokk ker√©k t√∂r√©se volt. Ez√©rt a Sz√∂vets√©gi Vas√ļti Hivatal (Eisenbahn-Bundesamt, EBA) elrendelte a 481-esek monoblokk tengelyeinek h√©t naponk√©nti ellenŇĎrz√©s√©t (a kor√°bbi 14 helyett).

T√°rol√≥v√°g√°nyon: a 481-esek t√∂bb, mint k√©tharmada nem j√°r j√ļlius 20-t√≥l., Berlin (forr√°s: Vit√©zy D√°vid)

T√°rol√≥v√°g√°nyon: a 481-esek t√∂bb, mint k√©tharmada nem j√°r j√ļlius 20-t√≥l., Berlin (forr√°s: Vit√©zy D√°vid)

K√©t 8 kocsis (Vollzug) 481-es l√°that√≥ egy kor√°bbi fot√≥n a TV-toronyb√≥l. Hetek √≥ta nem tudnak ilyen hossz√ļ szerelv√©nyeket kiadni Berlinben., Berlin (forr√°s: Dorner Lajos)

K√©t 8 kocsis (Vollzug) 481-es l√°that√≥ egy kor√°bbi fot√≥n a TV-toronyb√≥l. Hetek √≥ta nem tudnak ilyen hossz√ļ szerelv√©nyeket kiadni Berlinben., Berlin (forr√°s: Dorner Lajos)

J√ļnius v√©g√©n azonban az EBA egy ellenŇĎrz√©s sor√°n meg√°llap√≠totta, hogy nem tartott√°k be az elŇĎ√≠r√°sokat: az ellenŇĎrz√©s ut√°ni hetedik napon t√ļl is forgalomba engedtek 481-eseket. Ez√©rt m√°r az S-Bahn Berlin (a Deutsche Bahn (DB) le√°nyv√°llalata) menedzsmentj√©nek is mennie kellett, az elŇĎ√≠r√°sok miatt l√°tv√°nyosan ler√∂vid√ľltek a szerelv√©nyek, a v√°rosvezet√©s pedig pedzegetni kezdte az √ľzemeltetŇĎvel k√∂t√∂tt szerzŇĎd√©s felbont√°s√°t, de legal√°bbis k√∂tb√©r fizet√©s√©t.

V√©g√ľl j√ļlius 16-√°n tov√°bb szigor√≠tott√°k a biztons√°gi elŇĎ√≠r√°sokat, √≠gy 20-√°t√≥l az 551 ikerkocsib√≥l egyszerre csak 165 k√∂zlekedik, melyekbŇĎl – mivel egy ikerkocsinak csak egy vezetŇĎ√°ll√°sa van, illetve bizonyos vonalakon m√©g most is enn√©l hosszabb szerelv√©nyeket kell biztos√≠tani – csak k√∂r√ľlbel√ľl 60(!) szerelv√©nyt lehet ki√°ll√≠tani.

Egy 481-es korábban az S5-esen Strausberg állomáson., Berlin (forrás: Halász Péter)

Egy 481-es korábban az S5-esen Strausberg állomáson., Berlin (forrás: Halász Péter)

Stuttgartb√≥l √©s M√ľnchenbŇĎl √©rkezett 423-asok p√≥tolnak az S21-es vonalon (ezek a j√°rmŇĪvek Stuttgartban is S-Bahn-vonalakon j√°rnak, azonban a berlini S-Bahnt√≥l elt√©rŇĎ √°ramell√°tt√°ssal)., Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

Stuttgartb√≥l √©s M√ľnchenbŇĎl √©rkezett 423-asok p√≥tolnak az S21-es vonalon (ezek a j√°rmŇĪvek Stuttgartban is S-Bahn-vonalakon j√°rnak, azonban a berlini S-Bahnt√≥l elt√©rŇĎ √°ramell√°tt√°ssal)., Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

Sz√ľks√©gmenetrend

Term√©szetesen ekkora kapacit√°skies√©ssel lehetetlen lett volna tartani a kor√°bbi menetrendet, sz√ľks√©gmenetrend l√©pett √©letbe. A helyi k√∂zleked√©si c√©g, a BVG – a sz√ľnidei menetrendet felhagyva – cs√ļcsideji kapacit√°son √ľzemelteti a metr√≥ (U-Bahn), villamos √©s buszj√°ratait: szinte minden U-Bahn eg√©sz nap teljes szerelv√©nyhosszal, 5 percenk√©nt k√∂zlekedik, 25%-kal t√∂bb villamos √©s 50%-kal t√∂bb busz j√°r, p√©ld√°ul az M4-es villamos 4 perces √ľtemben j√°r, a reggeli √≥r√°kban pedig az M5, M6 √©s M8 villamosj√°ratokat is sŇĪr√≠tik (Berlinben MetroTramnak √©s MetroBusnak a fontosabb, legal√°bb 10 percenk√©nt √©s legal√°bb napi 20 √≥r√°ban k√∂zlekedŇĎ felsz√≠ni j√°ratokat nevezik). Tov√°bbi U-Bahn-kocsik √°llnak k√©szenl√©tben.

Lezárt S-Bahn-megálló tájékoztató táblákkal, Berlin (forrás: flickr.com/bloggingdagger (CC))

Lezárt S-Bahn-megálló tájékoztató táblákkal, Berlin (forrás: flickr.com/bloggingdagger (CC))

Az U-Bahnok eg√©sz nap cs√ļcsideji sŇĪrŇĪs√©ggel j√°rnak., Berlin (forr√°s: Sparing D√°niel)

Az U-Bahnok eg√©sz nap cs√ļcsideji sŇĪrŇĪs√©ggel j√°rnak., Berlin (forr√°s: Sparing D√°niel)

A BVG-n fel√ľl eg√©sz N√©metorsz√°g Berlin seg√≠ts√©g√©re sietett: az Arriva tulajdon√°ban l√©vŇĎ, berlini region√°lis vonalat is √ľzemeltetŇĎ Prignitzer Eisenbahn kiseg√≠tŇĎ kocsijain fel√ľl S-Bahn-szerelv√©nyek √©rkeztek M√ľnchenbŇĎl √©s Stuttgartb√≥l is. Nagyr√©szt k√©tszintes region√°lis k√∂zleked√©sre alkalmas vonatokat k√ľld√∂tt Schleswig-Holstein, Mecklenburg-ElŇĎ-Pomer√°nia √©s √Čszak-Rajna-Vesztf√°lia.

Ahol csak lehetett, region√°lis vonatokkal (magyar terminol√≥gi√°val szem√©lyvonatokkal) p√≥tolt√°k a p√°rhuzamos S-Bahn-vonalakat; ezek azonban nem tudnak minden S-Bahn-meg√°ll√≥ban meg√°llni (jellemzŇĎen minden m√°sodik-harmadik √°llom√°son √°llnak meg a nagyvas√ļti szerelv√©nyek), √≠gy sz√°mos S-Bahn-meg√°ll√≥ csak busszal k√∂zel√≠thetŇĎ meg. Az S41/42 k√∂rgyŇĪrŇĪn (“Ringbahn”) megtartj√°k a 10 perces k√∂vet√©st, de a kor√°bbi cs√ļcsidejŇĪ 5 perces sŇĪr√≠t√©sre nincs m√≥d. Minden m√°s megmarad√≥ S-Bahn azonban 20 perces √ľtemmel k√∂zlekedik, a kor√°bbi r√©szben 10 perces helyett.

A belv√°rost √°tszelŇĪ kelet-nyugati tengelyen Zoologischer Garten (a volt nyugat-berlini fŇĎp√°lyaudvar) √©s Ostbahnhof k√∂z√∂tt az Alexanderplatzon √°t egy√°ltal√°n nem j√°rnak S-Bahnok, a vonalon k√©tszintes region√°lis vonatok k√∂zlekednek 10 percenk√©nt. A tengely nyugati v√©g√©n Spandauba √©s Westkreuz √©s Potsdam k√∂z√∂tt sz√ľnetel az S-Bahn-forgalom, keleten pedig a sch√∂nefeldi rept√©rre csak nagyvas√ļttal, vagy busszal lehet kijutni.

Region√°lis vonatokr√≥l ismert k√©tszintes szerelv√©ny √©rkezik erŇĎs√≠t√©sk√©nt a fŇĎp√°lyaudvarra., Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

Region√°lis vonatokr√≥l ismert k√©tszintes szerelv√©ny √©rkezik erŇĎs√≠t√©sk√©nt a fŇĎp√°lyaudvarra., Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

Stuttgartból érkezett S-Bahn-kocsi., Wedding S-Bahn állomás, Berlin (forrás: Carsten Templin)

Stuttgartból érkezett S-Bahn-kocsi., Wedding S-Bahn állomás, Berlin (forrás: Carsten Templin)

Ugyanakkor megmaradt az S-Bahn-k√∂zleked√©s 20 perces √ľtemben az √©szak-d√©li S1/S2 tengelyen (itt ugyanis nincs nagyvas√ļti k√∂zleked√©s) √©s sz√°mos tov√°bbi S-Bahn-vonal megfelelŇĎen kiv√°lasztott k√ľlv√°rosi szakaszain. Az S1 p√©ld√°ul az S7-et helyettes√≠tve Potsdamig k√∂zlekedik, √≠gy m√©g √ļj, k√∂zvetlen √∂sszek√∂ttet√©s is l√©trej√∂tt p√©ld√°ul Potsdam √©s a Potsdamer Platz k√∂z√∂tt. S21 sz√°mmal a k√∂rgyŇĪrŇĪn bel√ľl √©szak-d√©li ir√°nyban k√∂zlekedik n√©gy d√©l-n√©metorsz√°gi szerelv√©ny a vas√ļti alag√ļtban a Potsdamer Platzot √©s az √ļj fŇĎp√°lyaudvart √©rintve. Mindezen viszonylatokon azonban csak r√∂vid szerelv√©nyek j√°rnak.

A ki nem szolg√°lt szakaszokon, illetve k√∂ztes meg√°ll√≥kban a rendszeres buszj√°ratokon fel√ľl vonatp√≥tl√≥ buszj√°ratok k√∂zlekednek.

Az internetes √ļtvonalkeresŇĎt aktualiz√°lt√°k a h√©ten √©rv√©nyes menetrenddel. A p√≥tl√°sok k√∂lts√©g√©t v√°rhat√≥an a kimaradt S-Bahnok miatt felszabadult p√©nzbŇĎl fizetik; hasonl√≥an ahhoz, amikor a BVG dolgoz√≥k sztr√°jkja idej√©n az S-Bahn Berlin kapott a BVG-tŇĎl t√©r√≠t√©st.

Az elsŇĎ nap

A Der Spiegel besz√°mol√≥ja szerint az elsŇĎ nap a sz√©lesk√∂rŇĪ t√°j√©koztat√°s √©s az √≥vatos utasok miatt a k√°osz elmaradt, igaz egyelŇĎre sz√ľnidŇĎ van √©s sokan szabads√°gon vannak. Sokan hi√°nyolt√°k azonban az angol nyelvŇĪ t√°j√©koztat√≥ anyagokat,

illetve a k√ľlf√∂ldi vend√©gek a sch√∂nefeldi rept√©rrŇĎl t√∂r√∂lt S-Bahnok h√≠r√©t se fogadt√°k √∂r√∂mmel, azonban a szem√©lyzet √©s a rendŇĎrs√©g a legt√∂bb √°llom√°son a tan√°cstalan utasok rendelkez√©s√©re √°llt. Ugyanakkor az√©rt √©rezhetŇĎen nŇĎtt a ker√©kp√°ros √©s az aut√≥s forgalom. (Volt olyan megfigyelŇĎ, aki szerint a (teljes S-Bahnflott√°val mŇĪk√∂dŇĎ) berlini t√∂megk√∂zleked√©s annyira kiv√°l√≥, hogy a jelenlegi, zs√ļfolt szerelv√©nyekkel, h√ļsz perces v√°rakoz√°si idŇĎkkel, gyakoribb √°tsz√°ll√°sokkal jellemzett √°llapotok megfelelnek n√©h√°ny m√°sik nyugat-eur√≥pai v√°ros, p√©ld√°ul London mindennapjainak.)

m√ľncheni 423-as motorvonat, Gesundbrunnen, Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

m√ľncheni 423-as motorvonat, Gesundbrunnen, Berlin (forr√°s: Carsten Templin)

Az √ļj berlini p√°lyaudvar a j√ļlius 20-ai S-Bahn le√°ll√≠t√°s √©s az augusztus 8-ai U55 indul√°s k√∂z√∂tt U- vagy S-Bahnnal nem megk√∂zel√≠thetŇĎ. Ugyanakkor a nagyvas√ļti kocsik megerŇĎs√≠tve j√°rnak √©s p√≥tl√≥busz is k√∂zlekedik., Hauptbahnhof, Berlin (forr√°s: Sparing D√°niel)

Az √ļj berlini p√°lyaudvar a j√ļlius 20-ai S-Bahn le√°ll√≠t√°s √©s az augusztus 8-ai U55 indul√°s k√∂z√∂tt U- vagy S-Bahnnal nem megk√∂zel√≠thetŇĎ. Ugyanakkor a nagyvas√ļti kocsik megerŇĎs√≠tve j√°rnak √©s p√≥tl√≥busz is k√∂zlekedik., Hauptbahnhof, Berlin (forr√°s: Sparing D√°niel)

Vélemények

B√°r a p√≥tl√°s √≠g√©retesen indult, maga az S-Bahn-h√°l√≥zat √∂sszeroppan√°sa tal√°n elker√ľlhetŇĎ lett volna. Nem is annyira a hib√°s monoblokkokr√≥l van sz√≥, mert sajnos struktur√°lis hib√°k elŇĎfordulhatnak (b√°r √°ll√≠t√≥lag nyolc √©ve a Berlini MŇĪegyetem (TU Berlin) k√©sz√≠tett egy jelent√©st az alkalmatlan kerekekrŇĎl a v√°ros √©s a vas√ļt sz√°m√°ra), a szigor√ļ hat√≥s√°gi elŇĎ√≠r√°sokat pedig t√©nyleg senki nem vonja k√©ts√©gbe (nem v√©letlen√ľl 47-szer biztons√°gosabb N√©metorsz√°gban a vas√ļt az aut√≥z√°sn√°l).

Azonban az S-Bahnt √ľzemeltetŇĎ S-Bahn Berlin 2005 √≥ta kocsisz√≠neket z√°rt be, √©s fel√ļj√≠t√°s helyett selejtezte r√©gebbi j√°rmŇĪveit, mik√∂zben az utassz√°m nŇĎtt. A DB-le√°nyv√°llalat ugyanakkor a szok√°sosn√°l nagyobb ar√°nyban utalta tov√°bb profitj√°t a DB sz√°m√°ra, melynek ism√©t a tŇĎzsd√©re vitel√©re k√©sz√ľl a n√©met korm√°ny. Az elhanyagolt berlini S-Bahn √≠gy m√°r nem rendelkezett tartal√©k-kapacit√°ssal a jelenlegi helyzet √∂n√°ll√≥ √°tv√©szel√©s√©re.

Az egyetlen 10 percenk√©nt k√∂zlekedŇĎ S-Bahn a k√∂rvas√ļti S41/S42 maradt., Berlin (forr√°s: N√©meth Zolt√°n)

Az egyetlen 10 percenk√©nt k√∂zlekedŇĎ S-Bahn a k√∂rvas√ļti S41/S42 maradt., Berlin (forr√°s: N√©meth Zolt√°n)

Kor√°bbi k√©p√ľnk√∂n egy S9-es Sch√∂nefeld, rept√©r fele: jelenleg az S9-es teljes hosszban sz√ľnetel √©s a rept√©rre sem j√°r egyetlen viszonylat sem., Berlin (forr√°s: Dorner Lajos)

Kor√°bbi k√©p√ľnk√∂n egy S9-es Sch√∂nefeld, rept√©r fele: jelenleg az S9-es teljes hosszban sz√ľnetel √©s a rept√©rre sem j√°r egyetlen viszonylat sem., Berlin (forr√°s: Dorner Lajos)

A vitathatatlan sz√≠nvonalcs√∂kken√©sre reag√°lva sz√°mos szervezet felvetette, hogy sz√ľks√©ges az utasok kompenz√°ci√≥ja. Az aut√≥klub szerint pedig a kr√≠zis alatt ingyeness√© k√©ne tenni a berlini parkol√°st (itt elfeledkezve arr√≥l, hogy a parkol√°si d√≠j fŇĎ funkci√≥ja a t√ļlkereslet szab√°lyoz√°sa). A Berlinben ellenz√©kben levŇĎ politikai p√°rt, a CDU szerint az utasok meg√©rdemelnek k√©t h√≥napnyi ingyen utaz√°st, maga a DB egy h√≥napnyi ingyen k√∂zleked√©st √≠g√©r decemberre, a VBB k√∂zleked√©si sz√∂vets√©g pedig a vonaljegy √°r√°nak ideiglenes cs√∂kkent√©s√©t vetette fel.

J√∂vŇĎ

A teljes menetrend pedig v√°rhat√≥an csak decemberre √°llhat helyre, t√∂bb ezer ker√©k kicser√©l√©se ut√°n. Tov√°bbi aggodalomra ad okot, hogy augusztus 15-√©n kezdŇĎdik ugyanis berlinben az Atl√©tikai VB, egyelŇĎre csak rem√©nykedni lehet, hogy megfelelŇĎ p√≥tl√°ssal megoldhat√≥ lesz a rendezv√©ny.

Tov√°bbi magyar nyelvŇĪ besz√°mol√≥:

Sparing D√°niel

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ