VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Megbukott a vasútreform

2009-08-24
Szerző:

A Kormány nem tudja meggyógyítani a beteg vasutat, ezért inkább megölné a vasúti közlekedést.

Motorvonatok Orosházán: csatlakozások Szentes, Szeged és Mezőhegyes felé, Orosháza (forrás: Halász Péter)

Motorvonatok Orosházán: csatlakozások Szentes, Szeged és Mezőhegyes felé, Orosháza (forrás: Halász Péter)


A VEKE tiltakozik a Kormány vasútbezárási tervei ellen, melyek számos vidéki térség közlekedését lehetetlenítenék el, azonban mit sem változtatnának a MÁV pazarló és utasellenes működésén. A Kormány hetekig gondolkodott, majd arra jutott, hogy az ország fél vasúti hálózatának bezárásával hajt végre vasútreformot. Ez nem gyógyítás, hanem barbár csonkolás, mely teljesen ellentétes az ország érdekeivel, minden létező uniós környezetvédelmi és közlekedéspolitikai célkitűzéssel. A VEKE hónapokkal ezelőtt mutatta be a teljes országra érvényes menetrendi koncepcióját, mely a MÁV hatékonyságának javításával milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül. A javaslatainkat még válaszra sem méltatták.

Motorvonatok Orosházán: csatlakozások Szentes, Szeged és Mezőhegyes felé, Orosháza (forrás: Halász Péter)

Motorvonatok Orosházán: csatlakozások Szentes, Szeged és Mezőhegyes felé, Orosháza (forrás: Halász Péter)

A kétezer kilométer bezárásra javasolt vasútvonal között komoly regionális szereppel bíró, fejlesztésre érdemes vonalakat is találunk, kimondható tehát, hogy a javaslatot a BKV-nál 2007-ben hamar megbukott járatritkítási lázhoz hasonlóan csak a pénzügyi hentesszemlélet vezérelte, a közlekedésszakmai megfontolások a legkevésbé sem.

A vasútvonalak bezárásának terve árulkodó: a Kormány nem a MÁV központi vízfején, a közlekedési társaságokat átszövő korrupción és pazarláson kíván változtatni, hanem a tömegközlekedés leépítésével rontaná tovább a vidéken élők életkörülményeit – ahogy ez a két évvel ezelőtti, végeredményben semmilyen megtakarítást nem hozó vonalbezárásokkal is történt. Vajon a végső cél az, hogy a MÁV-ból továbbra is százmilliárdokat lehessen elkölteni, de a politika számára oly zavaró vonatok és utasok nélkül?

Európában mindenütt a vasúti közlekedés folyamatos és kiterjedt fejlesztésével, ütemes menetrenddel, a járműpark és a pályaállapotok folyamatos javításával próbálják a környezetszennyezést, az autó- és tehergépkocsi-forgalmat csökkenteni. Nem csak Franciaországra vagy Németországra igaz ez, hanem ma már a cseh vagy a román közlekedéspolitikára is. A Bajnai-kormány vasútromboló csomagja tehát nem csak a józan ésszel, a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, hanem minden létező uniós irányelvvel szembemegy.

A VEKE felszólítja Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy állítsa le a vasútrombolást, melyet az általa kinevezett vezetők megkezdtek, a közlekedési minisztert és a vasúti kormánybiztost pedig menessze, hiszen megfelelő szakértelem híján nem alkalmasak posztjuk betöltésére. A MÁV súlyos beteg, de a gyógymód nem a halálos injekció beadása. A megoldás az ütemes menetrend bevezetése, a pazarlás és a korrupció megszüntetése, a közlekedési szövetségek és tarifaközösségek megalakítása, továbbá a MÁV gőzmozdonyok korszakát idéző működési rendjének átalakítása. Ezen intézkedésekkel milliárdos megtakarítások, a jobb szolgáltatás által pedig a mainál több bevétel érhető el. A megoldást nem a VEKE találta ki: sikerrel alkalmazza körülöttünk minden európai ország. Elég szomorú, hogy a vasúti reformnak csúfolt rombolást előkészítők nem vették a fáradságot, hogy ezt észrevegyék.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.