VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Bemutatkozik a CREDO Citadell

2009-10-31
By

A Kravtex Kft. 2009. október 2-án a budapesti Citadellára hívta a sajtó és a közlekedési szakma képviselőit: a társaság bemutatta új, saját fejlesztésű, nem titkoltan budapesti eladásra szánt autóbusza, a Credo Citadell 12 prototípusát. A jármű e sorok írásakor Győr útjait járja, az első tesztidőszak befejeztével pedig a fővárosba indul további tapasztalatok gyűjtése érdekében.

Győrben, a Káptalan dombon, Kátalan domb, Győr (forrás: VEKE)

Győrben, a Káptalan dombon, Kátalan domb, Győr (forrás: VEKE)


Citadell a Citadellán, Citadella, Budapest (forrás: VEKE)

Citadell a Citadellán, Citadella, Budapest (forrás: VEKE)

2007-ben jelentek meg először a BKV vonalain a Kravtex Kft. által gyártott autóbuszok egy egyhetes tesztút erejéig. A győri cég egy Credo BN 12 típusú szóló, és egy BN 18 típusú csuklós kocsit bocsátott a közlekedési vállalat rendelkezésére. A teszt során felmerültek olyan kritikák, amelyekből világosan látszott, hogy ez a típus nem alkalmas a BKV nagyvárosi igényeinek kielégítésére. A Kravtex a jövőbeni megrendelés reményében úgy döntött, hogy egy új modell kialakításába kezd, amivel teljes mértékben a BKV igényeit veszi figyelembe. A Citadell névre keresztelt új Credo elkészült, és hamarosan megismerheti az utazóközönség is.

A BKV műszaki követelményei hasonlók bármely nagyvároséhoz, a legfőbb különbség, hogy az autóbuszok (és bármely egyéb közösségi közlekedési eszköz) specifikálásánál figyelembe kell venni a magas utasforgalmat. Ez a gyakorlatban nem csupán annyit jelent, hogy az autóbuszt minél több utas szállítására alkalmas kivitelben kell készíteni, hanem alkalmassá kell tenni a lehető leggyorsabb utascserére is. Emellett célszerű az össztömeghez illeszkedő megfelelően erős motorral szerelni, szem előtt tartva a gazdaságos üzemeltetést is.

Az autóbusz teljes hosszában alacsonypadlós kialakítású, 3 db két felszállósávos ajtóval rendelkezik. Alapvető elvárásként megtalálható a kerekesszékes utasokat szolgáló rámpa, és a számukra célszerűen kialakított, rögzítésre alkalmas, jól megközelíthető férőhely. A padlószinten lévő ülések számát kevésnek találjuk, de ezt a problémát enyhíti, hogy a dobogókat sikerült a megszokottnál alacsonyabbra tervezni, így a feljutás nem fog nagyobb nehézségekkel járni. Kedvező, hogy az egyes gyártóknál előszeretettel illetve kényszerrel alkalmazott, egy utasnak fölöslegesen széles, kettőnek viszont túl keskeny „szülő és gyermek” típusú másfeles ülések számát egyetlen darabra sikerült leszorítani. Különösen szembetűnő ez elöl, ahol még így is megfelelően tágas tér áll rendelkezésre az felszálló utasok fogadására.

A busz hátsó traktusa belül, Széchenyi Egyetem, Győr (forrás: VEKE)

A busz hátsó traktusa belül, Széchenyi Egyetem, Győr (forrás: VEKE)

Elöl is dupla üléseket helyeztek el, Károly kőrút, Budapest (forrás: VEKE)

Elöl is dupla üléseket helyeztek el, Károly kőrút, Budapest (forrás: VEKE)

Hátul már nem ilyen rózsás a helyzet, utasforgalmi szempontból a motorsátor környezete egyelőre kérdéses. A Kravtex a napjainkban legelterjedtebb, a baloldalra kitolt álló motorbeépítés lehetőségét választotta, ami azzal az előnnyel jár, hogy így marad a legtöbb hasznosítható hely az autóbuszban. Ugyanakkor a Citadell hátsó két ülése nagyon magasra került, külön dobogót kellett építeni a megközelítésre is. Ez a külön lépcső azonban túlságosan messze van az ülés lábterétől, a feljutás így nehézkes, de a lejutás pedig balesetveszélyes. Valamint az ülések nem foglalják el az egész dobogót, alóluk kilóg egy kisebb perem, amely szintén balesetveszélyt jelent. A gyártó ígérete szerint ez a következő darabon ki lesz javítva.

A motorsátor környezetét át kell tervezni, Széchenyi Egyetem, Győr (forrás: Tormássy Attila)

A motorsátor környezetét át kell tervezni, Széchenyi Egyetem, Győr (forrás: Tormássy Attila)

Az utastájékoztató berendezés tisztán LED-es kijelzést használ, borostyánsárga színnel jeleníti meg az útvonalakat. A táblák méretét és olvashatóságát megfelelőnek ítéltük. A rendszer kompatibilis a BKV által használt speciális Vultron vezérlőegységeket, hisz ugyanattól a gyártótól származik.

Jól látható a LED-es utastájékoztató, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)

Jól látható a LED-es utastájékoztató, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)

A belső utastájékoztató működés közben, Városháza, Győr (forrás: VEKE)

A belső utastájékoztató működés közben, Városháza, Győr (forrás: VEKE)

A leszállásjelző- és ajtónyitó rendszer működése sem szokványos, de mindössze programozás kérdése, hogy a fővárosban megszokott módon működjön. Az indításjelző hangja azonban túlságosan halk.

Az autóbuszra klímaberendezés is került, valamint az elhúzható kivitelű utasablakok a Volvo buszokon megismert módon kalauzkulccsal zárhatók. A fűtés radiátorok helyett légbefúvókkal történik, amelyek a más buszokkal szerzett tapasztalatok szerint jobb hatásfokkal tudnak üzemelni.

A Citadell műszaki berendezései jórészt megfelelnek a BKV követelményeinek. Az első prototípust 184 kW-os, 1020 Nm-es nyomatékkal rendelkező Cummins ISB motorral és Allison 6 fokozatú automata váltóval szerelték, a közeljövőben elkészülő második példány pedig Iveco motorral és ZF váltóval várható. Ugyanakkor a Kravtex ígérete szerint ettől eltérő, bármely Európában elérhető gépészettel is rendelhető lesz a típus – természetesen megfelelően magas darabszám esetén.

Az üzemeltetés szempontjából fontos tényező az adott az autóbuszhoz és a felhasználás körülményeihez illeszkedő motor megtalálása, hiszen a tapasztalatok alapján mind túl gyenge, mind a túl erős motor alkalmazása megnöveli az üzemanyag-fogyasztást, ami döntően befolyásolja a futás költségeit. A Citadell prototípusának motorja épp kategóriájának alsó határán van; ennél gyengébb motorral nem szabad megrendelni a buszt, és még ezt a megoldást is vizsgálni kell. Ugyanakkor mindenképpen pozitív ebből a szempontból az új busznak a konkurens kategóriatársakhoz képest kb. 1 tonnával, azaz mintegy 10%-kal kisebb saját tömege. Az első rövid tesztút során gyűjtött tapasztalatok és tagjaink egyéni beszámolói alapján megfelelően dinamikus a Citadell.

Egyesületünk is részt vett a bemutatón, Citadella, Budapest (forrás: VEKE)

Egyesületünk is részt vett a bemutatón, Citadella, Budapest (forrás: VEKE)

Elöl ZF független felfüggesztés (ZF RL 75 EC) található a buszban. A független felfüggesztéses konstrukció a Volvo buszokkal szerzett tapasztalatokból kiindulva kényelmesebb és biztosabb futást tesz lehetővé, mint a merev híd, azonban sérülékenyebb az úthibákon. Konkrét budapesti tapasztalatok a ZF független felfüggesztésről azonban még nincsenek, hiszen a Volvo buszokon elöl Volvo tengely található.

Hátulra szintén ZF márkájú (ZF AV 132) merev portáltengely került, ami azonos a Volvo 7700-as és a Solaris Trollino 12-es hátsó tengelyével.

A Citedell még vázállapotban a Kühne gyárban, Kühne Zrt, Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A Citedell még vázállapotban a Kühne gyárban, Kühne Zrt, Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

ZF AV 132 merev portáltengely, Kühne Zrt, Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

ZF AV 132 merev portáltengely, Kühne Zrt, Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A gépészet tehát világszínvonalú termékekből tevődik össze. A jövőben fog kiderülni, hogy ezen elemek felhasználásával, a saját fejlesztésű vázzal és az összeszereléssel ténylegesen problémamentes konstrukciót alkotott-e a Kravtex – ehhez legalább 1-2 éven keresztül üzemelő, több autóbuszt számláló flotta tapasztalataira lesz szükség.

Összességében elmondható, hogy a BKV igényeinek alapvetően megfelelő jármű készült Győrben. A Kravtex szerint az ára is versenyképes lesz. Ezért – a felmerült hibák kijavítása után –, amennyiben a gyártó a jövőben több busszal, hosszabb távú, kedvező üzemeltetési referenciával is rendelkezik majd, úgy a típus Budapesten való menetrend szerinti közlekedésének szakmai akadályát nem látjuk.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *