Jusson pénz a buszsávokra! – 6 projektet törölne a FÅ‘város
A VEKE évek óta tesz javaslatokat és működik együtt a FÅ‘városi Önkormányzattal az elérhetÅ‘ uniós források felhasználása érdekében – Ãgy valósulnak meg P+R parkolók Rákosmentén és Budafokon, és Ãgy épülnének buszsávok is. A FÅ‘városi Közgyűlés csütörtöki ülésére a fÅ‘jegyzÅ‘ azonban olyan javaslatcsomagot nyújtott be, mely szerint több uniós támogatottsággal bÃró buszsáv-projektet is törölnének – néhány tÃzmillió forint hiánya miatt. A VEKE tiltakozik a javaslat ellen.
Különösen elfogadhatatlan a javaslat annak fényében, hogy Közép-Magyarországi Régió OperatÃv Programjából a fÅ‘városi közlekedésfejlesztési projektek finanszÃrozása a regionális források 2011-tÅ‘l történÅ‘ megszűnése miatt már nem várható a jövÅ‘ben, Ãgy tehát az utolsó esélyt szalasztja el a város az elÅ‘terjesztés elfogadásával. A VEKE tiltakozik a javaslat ellen és kéri a fÅ‘városi frakciókat, hogy ne fogadják el a városvezetés elÅ‘terjesztését.
A VEKE javaslatait is figyelembe véve összesen 7 helyszÃnre vonatkozóan nyújtott be uniós pályázatot a FÅ‘város korábban. A Baross utcai, a Budaörsi úti – Hegyalja úti, a Mészáros utcai – GyÅ‘zÅ‘ utcai, a Régi Budaörsi úti buszsávokat és a nagykörúti villamosok gyorsÃtását nem fenyegeti a „forráshiány”, azonban a városvezetés a FÅ‘városi Közgyűlés elé olyan javaslatot nyújtott be, mely a további két helyszÃnen, a Pesti úton és a zuglói Szentmihályi úton tervezett projektek törlésérÅ‘l szól.
A Pesti út rákoscsabai szakaszán (MaroshévÃz utca – Csabai út) tervezett buszsáv a 97E, 161-es és 201E járatok elÅ‘nyben részesÃtését szolgálná, mÃg a Szentmihályi úton a 80-as és 81-es trolik menetidejének csökkentésére nyÃlna lehetÅ‘ség. Mindkét helyszÃnen az útpálya szélesÃtésével épülnének új sávok, és mindkét projektet szakmailag támogatja az NFÃœ, Ãgy tehát több mint 300 millió forint elérhetÅ‘ uniós támogatástól esik el a FÅ‘város, ha a képviselÅ‘k támogatják az elÅ‘terjesztést. A két beruházás önrésze együttesen sem éri el a 60 millió forintot, ami a FÅ‘város költségvetésében elenyészÅ‘ tétel, ráadásul a buszok és trolibuszok menetidejének csökkentése által egy éven belül megtérül. Mivel az idei kivitelezés amúgy sem reális, az összeg a még el sem fogadott 2010. évi költségvetésben is biztosÃtható lenne – ennek ellenére a városvezetés a projektek törlését, és a támogatási szerzÅ‘dés aláÃrásától való elállást (!) javasolja. Az eljárás különösen pikáns annak fényében, hogy a 4-es metrónál 60 milliárd forint hiánya sem szül hasonló döntéseket.
Szintén ugyanezen elÅ‘terjesztés javasolja forráshiány miatt törölni azt a további négy, a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtését szolgáló intézkedést, melyek összes beruházási igénye 35 millió forint. Az Andrássy úti, a Krisztina körúti (Déli pályaudvar és Moszkva tér között a buszok számára vágányzónán buszsáv kijelölése és VérmezÅ‘ úton buszsáv a parkolók helyén), a Dózsa György úti és a Dél-pesti kórháznál tervezett (36-os közlekedését egyszerűsÃtendÅ‘) beavatkozásokkal összesen 9 autóbusz- és két trolibuszjárat közlekedésén lehetne gyorsÃtani, a tömegközlekedést versenyképesebbé tenni.
A VEKE a fÅ‘városi frakciókhoz fordul azt kérve, hogy a csütörtöki ülésen ne legyenek partnerek ahhoz, hogy összesen 95 millió forint, tehát nagyjából Szalainé volt BKV-s humánigazgató végkielégÃtésének megfelelÅ‘ összeg hiánya miatt 6 helyszÃnen ne valósuljon meg a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtése, emberek tÃzezreinek gyorsabb munkába jutása. Elvárjuk, hogy a városvezetés végre ne csak a szép szavakban és százoldalas tanulmányokban, hanem a tettekben és a döntésekben is szÃvén viselje a tömegközlekedés ügyét.