VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Jusson pénz a buszsávokra! – 6 projektet törölne a Főváros

2009-10-25
By

A VEKE évek óta tesz javaslatokat és működik együtt a Fővárosi Önkormányzattal az elérhető uniós források felhasználása érdekében – így valósulnak meg P+R parkolók Rákosmentén és Budafokon, és így épülnének buszsávok is. A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére a főjegyző azonban olyan javaslatcsomagot nyújtott be, mely szerint több uniós támogatottsággal bíró buszsáv-projektet is törölnének – néhány tízmillió forint hiánya miatt. A VEKE tiltakozik a javaslat ellen.

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)


Különösen elfogadhatatlan a javaslat annak fényében, hogy Közép-Magyarországi Régió Operatív Programjából a fővárosi közlekedésfejlesztési projektek finanszírozása a regionális források 2011-től történő megszűnése miatt már nem várható a jövőben, így tehát az utolsó esélyt szalasztja el a város az előterjesztés elfogadásával. A VEKE tiltakozik a javaslat ellen és kéri a fővárosi frakciókat, hogy ne fogadják el a városvezetés előterjesztését.

A VEKE javaslatait is figyelembe véve összesen 7 helyszínre vonatkozóan nyújtott be uniós pályázatot a Főváros korábban. A Baross utcai, a Budaörsi úti – Hegyalja úti, a Mészáros utcai – Győző utcai, a Régi Budaörsi úti buszsávokat és a nagykörúti villamosok gyorsítását nem fenyegeti a „forráshiány”, azonban a városvezetés a Fővárosi Közgyűlés elé olyan javaslatot nyújtott be, mely a további két helyszínen, a Pesti úton és a zuglói Szentmihályi úton tervezett projektek törléséről szól.

A Pesti út rákoscsabai szakaszán (Maroshévíz utca – Csabai út) tervezett buszsáv a 97E, 161-es és 201E járatok előnyben részesítését szolgálná, míg a Szentmihályi úton a 80-as és 81-es trolik menetidejének csökkentésére nyílna lehetőség. Mindkét helyszínen az útpálya szélesítésével épülnének új sávok, és mindkét projektet szakmailag támogatja az NFÜ, így tehát több mint 300 millió forint elérhető uniós támogatástól esik el a Főváros, ha a képviselők támogatják az előterjesztést. A két beruházás önrésze együttesen sem éri el a 60 millió forintot, ami a Főváros költségvetésében elenyésző tétel, ráadásul a buszok és trolibuszok menetidejének csökkentése által egy éven belül megtérül. Mivel az idei kivitelezés amúgy sem reális, az összeg a még el sem fogadott 2010. évi költségvetésben is biztosítható lenne – ennek ellenére a városvezetés a projektek törlését, és a támogatási szerződés aláírásától való elállást (!) javasolja. Az eljárás különösen pikáns annak fényében, hogy a 4-es metrónál 60 milliárd forint hiánya sem szül hasonló döntéseket.

Szintén ugyanezen előterjesztés javasolja forráshiány miatt törölni azt a további négy, a tömegközlekedés előnyben részesítését szolgáló intézkedést, melyek összes beruházási igénye 35 millió forint. Az Andrássy úti, a Krisztina körúti (Déli pályaudvar és Moszkva tér között a buszok számára vágányzónán buszsáv kijelölése és Vérmező úton buszsáv a parkolók helyén), a Dózsa György úti és a Dél-pesti kórháznál tervezett (36-os közlekedését egyszerűsítendő) beavatkozásokkal összesen 9 autóbusz- és két trolibuszjárat közlekedésén lehetne gyorsítani, a tömegközlekedést versenyképesebbé tenni.

A VEKE a fővárosi frakciókhoz fordul azt kérve, hogy a csütörtöki ülésen ne legyenek partnerek ahhoz, hogy összesen 95 millió forint, tehát nagyjából Szalainé volt BKV-s humánigazgató végkielégítésének megfelelő összeg hiánya miatt 6 helyszínen ne valósuljon meg a tömegközlekedés előnyben részesítése, emberek tízezreinek gyorsabb munkába jutása. Elvárjuk, hogy a városvezetés végre ne csak a szép szavakban és százoldalas tanulmányokban, hanem a tettekben és a döntésekben is szívén viselje a tömegközlekedés ügyét.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *