VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

MK-VEKE: Ésszerűtlen kerékpárút helyett építsék a szükséges buszsávokat

2009-10-27
By

Kerékpárosklub-VEKE civil összefogás és javaslat a buszáv-projektekért. A Magyar Kerékpárosklub (MK) és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösen kíván fellépni annak érdekében, hogy Budapesten minél több helyszínen valósulhasson meg a közösségi közlekedés előnyben részesítése. Ennek érdekében közösen szeretnénk segíteni a Fővárosnak megtalálni a csütörtöki közgyűlési ülésen törölni kívánt buszsávokra hiányzó forrást.
Közösen úgy gondoljuk, hogy Budapest közlekedési problémáin, fullasztóan szennyezett levegőjén csak úgy lehet segíteni, ha a környezetkímélő, városbarát közlekedési módok mindegyikét egyszerre fejlesztjük. A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, és a tömegközlekedés versenyképesebbé tétele egymást erősítő eszközök az autóforgalom visszaszorítására. Szervezeteink jövőképe közös: Budapesten az autóforgalom csökkenését, egy valóban élhetőbb várost szeretnénk látni.

A Fővárosi Közgyűlés a főjegyző javaslatára csütörtökön összesen 6, a Szentmihályi úti, Pesti úti buszsávok és négy további helyszínen tervezett beruházás végleges törléséről dönthet, összesen 95 millió forint hiánya miatt.

Civil szervezeteink elkötelezettek a közlekedés ésszerű fejlesztése mellett, támogatják a buszsáv-fejlesztéseket, az értelmetlen pénzköltésnek azonban nem hívei. Épp ezért most nem csak arra teszünk javaslatot, hogy mire van szükség, hanem arra is, hogy honnan csoportosíthat át forrást a Főváros.

Újpesten a Külső-Szilágyi út mentén a Főváros kerékpárút építését tervezi, immáron két éve. 2008-ban sikertelenül pályáztak a projektre, most azonban egy újabb uniós pályázat keretében végül megkapták a támogatást. E beruházás szakmailag nem megfelelő, kialakítása előnytelen, balesetveszélyes és indokolatlanul drága. Költsége kiemelkedően magas (224 millió Ft, azaz 93 M Ft/km), ezért az MK az első pillanattól tiltakozott annak megépítése ellen és most azt ajánljuk a Közgyűlésnek, hogy ne írja alá a kerékpárút megépítésének támogatási szerződését, az így felszabaduló összeget pedig fordítsa a buszsávok megépítésére. Mivel a projekt így felszabaduló fővárosi önrésze még több is, mint a buszsávokból hiányzó 95 millió forint, a különbözetből a Külső Szilágyi úton létesülhet nagyságrendekkel olcsóbban a Kiskörúton most átadotthoz hasonló, kétoldali kerékpársáv.

Az MK és a VEKE ezúton közösen tehát azt kéri a fővárosi képviselőktől és a város vezetésétől, hogy néhány tízmillió forint hiánya miatt ne töröljenek fontos buszsáv-fejlesztéseket. Ugyanakkor, ne pazarolják a város pénzét felesleges, valódi fejlesztést nem jelentő beruházásokra, mint amilyen a Külső Szilágyi úti kerékpárút építése. Felvetésünk lényege az, hogy a közlekedésfejlesztés nem szólhat egyes ágazatokról, a források biztosításának csak attól szabad függenie, hogy egyes projektek mennyiben szolgálják a város jövőjét. Civil szervezeteink együttműködése például is szolgálhat a város számára: nem ártana a közlekedési ágazat különböző fejlesztéseit, céljait, prioritásait és költségvetését végre összehangolni, a feltűnő aránytalanságokat megszüntetni.

László János elnök

Magyar Kerékpárosklub

Markovics Ernő elnök

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *