Veszélyben a budai fonódó villamoshálózat
Kerületi észrevételek, két bukott főpolgármester-helyettes és egy gazdátlan projekt. A II. kerületi önkormányzat észrevételeire nem válaszol a Főváros szeptember óta, a késlekedés pedig veszélyezteti a szükséges és hasznos beruházás uniós támogatását.
A 6 milliárd forintos budai fonódó villamosprojekt két alapvetÅ‘ infrastrukturális elembÅ‘l áll: a Duna-parti villamos hiányzó szakaszának visszaépÃtése a Batthyány tér és a Margit hÃd között, valamint a Margit körúton és a Moszkva téren keresztüli észak-déli vágánykapcsolatok visszaépÃtése, kapcsolatot létesÃtve az óbudai 17-es villamosvonal felÅ‘l egyrészt a budai rakparti 19-es és 41-es vonalakhoz, másrészrÅ‘l az Alkotás utcai vonalhoz, ezáltal összeköttetést teremtve a dél-budai hálózattal. Emellett az érintett szakaszon számos forgalomtechnikai probléma is rendezésre kerülne.
Az óbudai 17-es vonal jelenleg a pálya rossz állapota, a felelÅ‘tlen szabálytalan parkolások miatti gyakori akadályoztatás, a forgalmi torlódások, és nem utolsósorban a jó hálózati kapcsolatok hiánya miatt kevéssé népszerű az utasok körében, miközben a részben párhuzamosan közlekedÅ‘ három buszjárat csúcsidÅ‘ben az együttes 2-3 perces követési idÅ‘ ellenére is túlzsúfolt, nem ritkán utaslemaradással küszködik. A 17-es villamos bekapcsolása az elágazó dél-budai hálózatba jelentÅ‘sen növelné a közvetlenül vagy egy átszállással elérhetÅ‘ úticélok számát, és kényelmes, kevésbé zsúfolt, egyben környezetbarát alternatÃvát teremtene a tömegközlekedÅ‘knek és az autósoknak egyaránt, miközben az utasok nagyobb száma miatt megtérülne a 17-es vonalának felújÃtása is. A budai fonódó villamoshálózat megteremtése a város egyik legjobb megtérülési mutatóval rendelkezÅ‘ projektje, ami nem csoda, tekintve viszonylag alacsony költségét és magas hasznait. Egyes budai útirányokon nem csak egy, hanem két átszállást is megspórol az új hálózat (pl. Csörsz utca – Kolosy tér, stb.). Belátható tehát, hogy ezúttal kis fejlesztéssel, nagyrészt uniós pénzbÅ‘l egész Buda tömegközlekedése jelentÅ‘sen javulhatna. Az eredeti tervek szerint 2010 elején kezdÅ‘dhetnének a munkálatok, még kapcsolódva a Margit hÃd jelenleg is zajló felújÃtásához. Ez azért fontos, mert a budai hÃdfÅ‘nél a csomópont átépÃtése és az aluljáró megszüntetése része a projektnek.
Bár eleinte éppen a II. kerület részérÅ‘l (melynek lakói leginkább profitálhatnának a villamosfejlesztés elÅ‘nyeibÅ‘l) elhangoztak olyan érvek, hogy a tervezett villamosvonal a közúti forgalom által használt terület és a parkolók számának csökkentésével ártalmas lenne a környék közlekedésére, azonban a közúti kapacitás nem változik a villamosprojekt nyomán, az pedig könnyen belátható, hogy a parkolási gondokon pedig éppen az enyhÃt, ha a villamos formájában még több utasnak biztosÃtjuk a lehetÅ‘séget a kényelmes, közvetlen eljutásra. (Arról nem beszélve, hogy a csatornaprojekt és a hÃdfelújÃtás miatt a térségben már évek óta nincs annál több parkolóhely, mint amennyi a villamos átadása után a végleges kialakÃtásban lenne.)
A II. kerületi önkormányzat tulajdonosi hozzájárulása és szakhatósági engedélye elengedhetetlen a villamosprojekt épÃtési engedélyének megszerzéséhez. A jelenlegi tervekhez a II. kerületnek számos észrevétele, kiegészÃtése van, melyek közül többet jogosnak, vagy legalábbis kompromisszumos megoldásokkal áthidalhatónak tartunk. A kerület felvetései közül a Lukács fürdÅ‘ elÅ‘tti közterület rendezése, a Komjádi Béla uszodánál a nemrég megszűnt Ãœstökös utcai balrakanyarodási lehetÅ‘ség visszapótlása, a villamos megállóperonjainak rendezése, a Zsigmond téri csomópont rendezése mind-mind kezelhetÅ‘ észrevételeknek tűnnek számunkra. A parkolási helyzettel és a hiányolt P+R parkolókkal kapcsolatban is lehet megoldásokat találni – ha folyik konstruktÃv vita. Nem látszik könnyen megoldhatónak a kerület azon kérése, mely a Szépvölgyi útnál a HÉV-átjáró közúti forgalom számára történÅ‘ megnyitására vonatkozik, azonban tárgyalni errÅ‘l is érdemes lenne.
A kerület polgármestere szeptemberben fordult észrevételeivel levélben a város vezetéséhez. Az egyeztetések már a korábbi idÅ‘szakban is zajlottak, a FÅ‘város vezetÅ‘inek ügy iránti mérsékelt érdeklÅ‘dése mellett, azonban a VEKE is köztes szakmai javaslatokkal próbálta közös álláspontra hozni a feleket, mely egyes kérdésekben sikerült ugyan, de a fÅ‘városi vezetÅ‘k érdektelensége a projekt ügyének megoldását hátráltatja. Korábban Hagyó Miklós szocialista fÅ‘polgármester-helyettes felügyelte a projektet, azonban a BKV-botrányok utáni bukása nyomán Horváth Csabához került át a kérdés. Sajnos, a projekt új gazdája sem tudott semmilyen eredményt felmutatni, sÅ‘t, a koalÃciós szakÃtás utáni bukása nyomán még a kerület polgármesterével megszervezett egyeztetésre sem ment el a FÅ‘város vezetése. A projekt jelenleg gazdátlan, a szeptember óta megválaszolatlan kerületi felvetésekre azonban reagálni kell, mivel információink szerint már a Nemzeti Fejlesztési Ãœgynökség is kilátásba helyezte a projekt uniós támogatásának megvonását, ha november végéig nem születik megállapodás.
A VEKE most azt kéri a FÅ‘város még hivatalban lévÅ‘ vezetÅ‘itÅ‘l: folytassanak érdemi szakmai egyeztetéseket, adjanak érdemi és konstruktÃv válaszokat a kerületi felvetésekre, melyhez minden szakmai segÃtségünket mi is megadjuk, annak érdekében, hogy heteken belül megállapodás születhessen. Itt az ideje, hogy az ügyet végre a fÅ‘polgármester is kezébe vegye, miután mindkét helyettese belebukott a projekt ügyeinek elÅ‘revitelébe, megoldásába.
Az uniós támogatás elnyerése létfontosságú a projekt sikere érdekében: a teljes 6 milliárd forintos költségvetésbÅ‘l 5 milliárdot fedezne az EU – feltéve, ha sikerül megállapodni a két érintett, és a beruházás elÅ‘nyeit majdan élvezÅ‘ önkormányzati szereplÅ‘nek.