VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Veszélyben a budai fonódó villamoshálózat

2009-11-03
By

Kerületi észrevételek, két bukott főpolgármester-helyettes és egy gazdátlan projekt. A II. kerületi önkormányzat észrevételeire nem válaszol a Főváros szeptember óta, a késlekedés pedig veszélyezteti a szükséges és hasznos beruházás uniós támogatását.

Ilyen beállítást már nem örökíthetünk meg – 3-as UV-szerelvény a budai rakparton, a Lánchíd előtt.. A villamos végénél halványan látszik egy váltó, itt fognak vissza a villamosok rendezvények, vagy a lánchídi alagút használhatatlansága (pl. árvíz) esetén, Ybl Miklós tér, Budapest (forrás: dr. Gábor Marcell)

Ilyen beállítást már nem örökíthetünk meg – 3-as UV-szerelvény a budai rakparton, a Lánchíd előtt.. A villamos végénél halványan látszik egy váltó, itt fognak vissza a villamosok rendezvények, vagy a lánchídi alagút használhatatlansága (pl. árvíz) esetén, Ybl Miklós tér, Budapest (forrás: dr. Gábor Marcell)


A 6 milliárd forintos budai fonódó villamosprojekt két alapvető infrastrukturális elemből áll: a Duna-parti villamos hiányzó szakaszának visszaépítése a Batthyány tér és a Margit híd között, valamint a Margit körúton és a Moszkva téren keresztüli észak-déli vágánykapcsolatok visszaépítése, kapcsolatot létesítve az óbudai 17-es villamosvonal felől egyrészt a budai rakparti 19-es és 41-es vonalakhoz, másrészről az Alkotás utcai vonalhoz, ezáltal összeköttetést teremtve a dél-budai hálózattal. Emellett az érintett szakaszon számos forgalomtechnikai probléma is rendezésre kerülne.

Az óbudai 17-es vonal jelenleg a pálya rossz állapota, a felelőtlen szabálytalan parkolások miatti gyakori akadályoztatás, a forgalmi torlódások, és nem utolsósorban a jó hálózati kapcsolatok hiánya miatt kevéssé népszerű az utasok körében, miközben a részben párhuzamosan közlekedő három buszjárat csúcsidőben az együttes 2-3 perces követési idő ellenére is túlzsúfolt, nem ritkán utaslemaradással küszködik. A 17-es villamos bekapcsolása az elágazó dél-budai hálózatba jelentősen növelné a közvetlenül vagy egy átszállással elérhető úticélok számát, és kényelmes, kevésbé zsúfolt, egyben környezetbarát alternatívát teremtene a tömegközlekedőknek és az autósoknak egyaránt, miközben az utasok nagyobb száma miatt megtérülne a 17-es vonalának felújítása is. A budai fonódó villamoshálózat megteremtése a város egyik legjobb megtérülési mutatóval rendelkező projektje, ami nem csoda, tekintve viszonylag alacsony költségét és magas hasznait. Egyes budai útirányokon nem csak egy, hanem két átszállást is megspórol az új hálózat (pl. Csörsz utca – Kolosy tér, stb.). Belátható tehát, hogy ezúttal kis fejlesztéssel, nagyrészt uniós pénzből egész Buda tömegközlekedése jelentősen javulhatna. Az eredeti tervek szerint 2010 elején kezdődhetnének a munkálatok, még kapcsolódva a Margit híd jelenleg is zajló felújításához. Ez azért fontos, mert a budai hídfőnél a csomópont átépítése és az aluljáró megszüntetése része a projektnek.

Bár eleinte éppen a II. kerület részéről (melynek lakói leginkább profitálhatnának a villamosfejlesztés előnyeiből) elhangoztak olyan érvek, hogy a tervezett villamosvonal a közúti forgalom által használt terület és a parkolók számának csökkentésével ártalmas lenne a környék közlekedésére, azonban a közúti kapacitás nem változik a villamosprojekt nyomán, az pedig könnyen belátható, hogy a parkolási gondokon pedig éppen az enyhít, ha a villamos formájában még több utasnak biztosítjuk a lehetőséget a kényelmes, közvetlen eljutásra. (Arról nem beszélve, hogy a csatornaprojekt és a hídfelújítás miatt a térségben már évek óta nincs annál több parkolóhely, mint amennyi a villamos átadása után a végleges kialakításban lenne.)

A II. kerületi önkormányzat tulajdonosi hozzájárulása és szakhatósági engedélye elengedhetetlen a villamosprojekt építési engedélyének megszerzéséhez. A jelenlegi tervekhez a II. kerületnek számos észrevétele, kiegészítése van, melyek közül többet jogosnak, vagy legalábbis kompromisszumos megoldásokkal áthidalhatónak tartunk. A kerület felvetései közül a Lukács fürdő előtti közterület rendezése, a Komjádi Béla uszodánál a nemrég megszűnt Üstökös utcai balrakanyarodási lehetőség visszapótlása, a villamos megállóperonjainak rendezése, a Zsigmond téri csomópont rendezése mind-mind kezelhető észrevételeknek tűnnek számunkra. A parkolási helyzettel és a hiányolt P+R parkolókkal kapcsolatban is lehet megoldásokat találni – ha folyik konstruktív vita. Nem látszik könnyen megoldhatónak a kerület azon kérése, mely a Szépvölgyi útnál a HÉV-átjáró közúti forgalom számára történő megnyitására vonatkozik, azonban tárgyalni erről is érdemes lenne.

A kerület polgármestere szeptemberben fordult észrevételeivel levélben a város vezetéséhez. Az egyeztetések már a korábbi időszakban is zajlottak, a Főváros vezetőinek ügy iránti mérsékelt érdeklődése mellett, azonban a VEKE is köztes szakmai javaslatokkal próbálta közös álláspontra hozni a feleket, mely egyes kérdésekben sikerült ugyan, de a fővárosi vezetők érdektelensége a projekt ügyének megoldását hátráltatja. Korábban Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes felügyelte a projektet, azonban a BKV-botrányok utáni bukása nyomán Horváth Csabához került át a kérdés. Sajnos, a projekt új gazdája sem tudott semmilyen eredményt felmutatni, sőt, a koalíciós szakítás utáni bukása nyomán még a kerület polgármesterével megszervezett egyeztetésre sem ment el a Főváros vezetése. A projekt jelenleg gazdátlan, a szeptember óta megválaszolatlan kerületi felvetésekre azonban reagálni kell, mivel információink szerint már a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is kilátásba helyezte a projekt uniós támogatásának megvonását, ha november végéig nem születik megállapodás.

A VEKE most azt kéri a Főváros még hivatalban lévő vezetőitől: folytassanak érdemi szakmai egyeztetéseket, adjanak érdemi és konstruktív válaszokat a kerületi felvetésekre, melyhez minden szakmai segítségünket mi is megadjuk, annak érdekében, hogy heteken belül megállapodás születhessen. Itt az ideje, hogy az ügyet végre a főpolgármester is kezébe vegye, miután mindkét helyettese belebukott a projekt ügyeinek előrevitelébe, megoldásába.

Az uniós támogatás elnyerése létfontosságú a projekt sikere érdekében: a teljes 6 milliárd forintos költségvetésből 5 milliárdot fedezne az EU – feltéve, ha sikerül megállapodni a két érintett, és a beruházás előnyeit majdan élvező önkormányzati szereplőnek.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *