30 éve közlekednek Tátra villamosok Budapesten
1980 február 1-e óta szállítanak utasokat a T5C5 Tátra típusú villamosok Budapest utcáin. Először az 59-es villamos vonalán jelentek meg a csehszlovák gyártású kocsik menetrendi forgalomban, később a 61-es és 18-as villamosok, majd az angyalföldi 12-es és 14-es vonalak „tátrásodtak”.
A 30-éves jubileum alkalmából a BKV Zrt. kétnapos, különmenetekkel és kocsiszíni nyílt nappal tarkított megemlékezést szervezett, ennek egyik legérdekesebb momentuma a Szabadság hídon át a Kiskörúton közlekedő T5C5 szerelvény volt.
A Szabadság hídon a villamosvágányok tengelytávolsága a felújítás előtt és után is 2,70 méter (ez az érték a felújított kiskörúton 3,20-3,40 m), ez a BKV szabályozása alapján maximum 2300 mm szélességű járművek forgalmi közlekedését teszi lehetővé, ennél szélesebb jármű közlekedése esetén szemből villamos nem haladhat át a hídon. Így történt ez a mai napon is, amikor is a Tátra-szerelvény áthaladásakor a BKV szakemberei biztosították az ún. ellenmenet kizárást.
A korábbi szabályozás teljesen kizárta a fenti menet lehetőségét, de a 2008-ban módosult forgalmi szabályozás előrelépésként megengedi a 2300 mm-nél szélesebb kocsik közlekedését a kiegészítő vasútbiztonsági szabályok betartásával.
A vágánygeometria amúgy akár 2400 mm szélességű járművek közlekedését is lehetővé teszi (ilyenek pl. a TW6000 és a Combino villamosok), ez jelenleg már csak megfelelő forgalmi szabályozás kérdése. A Tátrák azonban 2500 mm szélesek.
Mivel az 59-es járat jelenlegi két végállomása egyaránt hurok, ezért mód nyílott kipróbálni a régen szokványos, ma már nem használt egyirányú közlekedési módozatokat. Több ilyen menet is volt, a fotók a legelső menetekről készültek: