VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

30 éve közlekednek Tátra villamosok Budapesten

2010-03-28
By

1980 február 1-e óta szállítanak utasokat a T5C5 Tátra típusú villamosok Budapest utcáin. Először az 59-es villamos vonalán jelentek meg a csehszlovák gyártású kocsik menetrendi forgalomban, később a 61-es és 18-as villamosok, majd az angyalföldi 12-es és 14-es vonalak „tátrásodtak”.

Ritka látvány: Tatra a Szabadság hídon., Szabadság híd, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Ritka látvány: Tatra a Szabadság hídon., Szabadság híd, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)


A 30-éves jubileum alkalmából a BKV Zrt. kétnapos, különmenetekkel és kocsiszíni nyílt nappal tarkított megemlékezést szervezett, ennek egyik legérdekesebb momentuma a Szabadság hídon át a Kiskörúton közlekedő T5C5 szerelvény volt.

A Deák téri végállomáson a vakító napsütésben., Deák tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Deák téri végállomáson a vakító napsütésben., Deák tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Nagycsarnok előtt., Vámház tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Nagycsarnok előtt., Vámház tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Szabadság hídon a villamosvágányok tengelytávolsága a felújítás előtt és után is 2,70 méter (ez az érték a felújított kiskörúton 3,20-3,40 m), ez a BKV szabályozása alapján maximum 2300 mm szélességű járművek forgalmi közlekedését teszi lehetővé, ennél szélesebb jármű közlekedése esetén szemből villamos nem haladhat át a hídon. Így történt ez a mai napon is, amikor is a Tátra-szerelvény áthaladásakor a BKV szakemberei biztosították az ún. ellenmenet kizárást.

Fotósok hada várta a Szabadság hídon áthaladó Tátra szerelvényt., Gellért tér, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Fotósok hada várta a Szabadság hídon áthaladó Tátra szerelvényt., Gellért tér, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Ritka látvány: Tatra a Szabadság hídon., Szabadság híd, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Ritka látvány: Tatra a Szabadság hídon., Szabadság híd, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A korábbi szabályozás teljesen kizárta a fenti menet lehetőségét, de a 2008-ban módosult forgalmi szabályozás előrelépésként megengedi a 2300 mm-nél szélesebb kocsik közlekedését a kiegészítő vasútbiztonsági szabályok betartásával.

A vágánygeometria amúgy akár 2400 mm szélességű járművek közlekedését is lehetővé teszi (ilyenek pl. a TW6000 és a Combino villamosok), ez jelenleg már csak megfelelő forgalmi szabályozás kérdése. A Tátrák azonban 2500 mm szélesek.

A Kamaraerdőbe is visszatért a Tátra, ez itt nem különlegességnek, hanem nosztalgiának számít, hiszen sokáig Tátra járt a 41-es viszonylaton., Kamaraerdő, Kőérberek, Budapest (forrás: Pásti Tamás)

A Kamaraerdőbe is visszatért a Tátra, ez itt nem különlegességnek, hanem nosztalgiának számít, hiszen sokáig Tátra járt a 41-es viszonylaton., Kamaraerdő, Kőérberek, Budapest (forrás: Pásti Tamás)

Mivel az 59-es járat jelenlegi két végállomása egyaránt hurok, ezért mód nyílott kipróbálni a régen szokványos, ma már nem használt egyirányú közlekedési módozatokat. Több ilyen menet is volt, a fotók a legelső menetekről készültek:

Szóló Tátra az 59-esen. Anno így indult a Tátrák budapesti karrierje. Hétvégén most is elég lenne a szóló kocsi. A hurokvégállomások megszüntetése miatt ma már csak az 59-esen lenne alkalmazható ez a megoldás., Moszkva tér, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Szóló Tátra az 59-esen. Anno így indult a Tátrák budapesti karrierje. Hétvégén most is elég lenne a szóló kocsi. A hurokvégállomások megszüntetése miatt ma már csak az 59-esen lenne alkalmazható ez a megoldás., Moszkva tér, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Szokatlan látvány a budapesti szemnek szóló, egyirányú villamoskocsi, a világ sok városában azonban teljesen megszokott., Böszörményi út, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Szokatlan látvány a budapesti szemnek szóló, egyirányú villamoskocsi, a világ sok városában azonban teljesen megszokott., Böszörményi út, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Egy másik, ma már nem használt összeállítás, az ún. B-A véggel történő csatolt közlekedés. Ehhez is hurokvégállomásra van szükség., Krisztina körút, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Egy másik, ma már nem használt összeállítás, az ún. B-A véggel történő csatolt közlekedés. Ehhez is hurokvégállomásra van szükség., Krisztina körút, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

A hurkos hálózatokkal rendelkező Tátrás városokban - igen sok van belőlük - ez a természetes csatolási mód. Akár úgy is, hogy mindkettő, vagy csak a hátsó kocsin van fent a szedő., Krisztina körút, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

A hurkos hálózatokkal rendelkező Tátrás városokban – igen sok van belőlük – ez a természetes csatolási mód. Akár úgy is, hogy mindkettő, vagy csak a hátsó kocsin van fent a szedő., Krisztina körút, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Mihályfi Márton)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *