VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A VEKE az életveszélyes vonatkerekek azonnali átvizsgálására szólít fel

2010-04-22
Szerző:

Az április 19-i tatai baleset kapcsán a VEKE felszólítja a MÁV-ot az érintett kb. 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli, ultrahangos vizsgálatára, és az életveszélyes kocsik a vizsgálatok idejére történő azonnali forgalomból történő kivonására!

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)


Április 19-én este Tata közelében kisiklott egy Budapestről Győr irányába tartó gyorsvonat. A baleset oka, hogy eltörött egy Németországból vásárolt használt személykocsi kereke kis híján tömegkatasztrófát okozva. A kifejezés nem túlzás, a 140 km/h sebességgel haladó vonat, ha elhagyja a pályát, akár egy szerencsétlen pillanatban neki is ütközhetett volna egy szembe közlekedő szerelvénynek, kizárólag a szerencsének köszönhető, hogy ezúttal egy leváló alkatrész csak a szembe jövő FLIRT motorvonat szélvédőjét törte be. A MÁV azóta is feltűnően hallgat a baleset körülményeiről és óriási szerencséjéről, a baleset körülményei azonban haladéktalan intézkedéseket tesznek szükségessé.

Kép a törött kerékről (forrás: <a href=Index Fórum)” title=”Kép a törött kerékről (forrás: Index Fórum)” class=”old-image” />

Kép a törött kerékről (forrás: Index Fórum)

A legfiatalabb, 60-as Flirt találkozásának nyoma egy szembe repülő alkatrésszel. Ha egy kicsit nagyobb alkatrész találja telibe, abból tömegkatasztrófa is lehetett volna., Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A legfiatalabb, 60-as Flirt találkozásának nyoma egy szembe repülő alkatrésszel. Ha egy kicsit nagyobb alkatrész találja telibe, abból tömegkatasztrófa is lehetett volna., Déli pályaudvar, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

További képek itt.

A hat évvel ezelőtt használtan vásárolt ún. halberstadti kocsik bő húsz évet szolgáltak Németországban, ilyen jellegű problémák nélkül. Ezért is vásárolt belőlük nemcsak a MÁV, hanem a környező országok vasútjai is. Egy ilyen súlyos baleset viszont nem lehet előzmény nélküli, és egyesületünk ismeretei szerint nem is az. A probléma nem a használt személykocsikkal van – hiszen e járművek évtizedeken keresztül üzemeltek gondok nélkül -, hanem ismét a MÁV karbantartási és üzemeltetési rendszereiben kell keresni. A német vasúttársaság többek között hőjelző festékkel jelöli meg ezeket az ún. monoblokk kerekeket, amely megmutatja, melyik kerék kapott extrém hőterhelést és kell alávetni ultrahangos vizsgálatnak. Ezzel a módszerrel a MÁV nem él, a karbantartást és a vizsgálatokat a jelek szerint évek óta gondatlanul elhanyagolja, ezzel súlyos veszélynek teszi ki az utasait és a dolgozóit is. A kocsik ezen sajátossága 2004. óta ismert, mégsem léptek semmit az a megfelelő kabantartás érdekében.

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A VEKE ezúton felszólítja a MÁV-ot az érintett kb. 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli, ultrahangos vizsgálatára, és az életveszélyes kocsik a vizsgálatok idejére történő azonnali forgalomból történő kivonására! A mérésekhez szükséges műszerekkel a MÁV rendelkezik.

A VEKE tavaly elkészített, azóta is kínosan elhallgatott menetrendi- és járműgazdálkodási tervezete megmutatta, hogy több, mint 400 személykocsit lehetne megtakarítani, ha megfelelőképpen kihasználná járműparkját a MÁV. Éppen ezért felelősen kijelenthető, hogy az érintett kocsik a vizsgálatok idejére történő ideiglenes forgalomból történő kivonása nem okozna kezelhetetlen fennakadásokat, mivel elegendő tartalék áll rendelkezésre.

Mindezeken felül viszont meg kell keresni az eredendő okot is. Át kell tekinteni a MÁV által alkalmazott technológiákat, nem zárható ki a rendszerszintű hiba, erre a 2004-2007. között másfajta kerekekkel szerelt kocsiknál előfordult abroncslazulások esete is rávilágít. Egyesületünk határozott véleménye, hogy az azonnali intézkedések elmulasztása, a problémák eltussolása kimeríti a vonattal utazók és vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.