Kúszóváltó használatát javasolja a VEKE a 4-6-os vágányzár idejére
Június elsÅ‘ hétvégéjén a Margit hÃdi “oldalváltás” miatt vágányzár lesz a nagykörúti villamosok vonalán, a BKV azonban a korábbi nyomásra megvásárolt kúszóváltót nem használná és csak az Oktogonig közlekedtetné a villamosokat.
A VEKE a Jászai Mari térnél kúszóváltó telepÃtését, és az ideiglenes forgalmi rend módosÃtását kezdeményezte, melynek érdekében az alábbi levéllel fordultunk Kerényi László Sándorhoz, a FÅ‘polgármesteri Hivatal Közlekedési Ãœgyosztályának vezetÅ‘jéhez, illetve Mihálszky Gáborhoz és Takács Péterhez, a BKV Zrt. közlekedési, illetve műszaki vezérigazgató-helyetteseihez.
Tisztelt Ügyosztályvezető Úr!
Tisztelt Vezérigazgató-helyettes Urak!
Egyesületünk az elmúlt években számos alkalommal tett kifogást a BKV kötöttpályás hálózatán zajló vágányzárak lebonyolÃtásának rendje kapcsán, és több más mellett javasoltuk a Nyugat-Európában elterjedt, ún. “kúszóváltók” beszerzését is.
A vágányzárakat megelÅ‘zÅ‘en néhány óra alatt az épÃtett vágányzónára rátelepÃthetÅ‘ ideiglenes vágánykapcsolat segÃtségével biztosÃtható, hogy bármilyen lezárás esetén a villamosközlekedés csak a lehetÅ‘ legrövidebb szakaszon szüneteljen, vagy ha a lezárás csak az egyik vágányt érinti, a villamosok mindkét irányban egy rövid szakaszon az egyik vágányon közlekedve kerüljék ki azt.
Az elmúlt évek felvetései nyomán a BKV nemrégiben kúszóváltók beszerzése mellett döntött, melyek információnk szerint beszerzésük óta felhasználatlanul állnak a BKV Zrt. egyik telephelyén. Egyesületünk több alkalommal és több fórumon jelezte már, hogy a megvásárolt eszközöket illene felhasználni – Ãgy például a pünkösdi háromnapos hétvégén lezajlott 2-es villamos vágányzárnál is elkerülhetÅ‘ lett volna a belvárosi, busszal nehezen pótolható szakaszon a villamosközlekedés szüneteltetése kúszóváltó telepÃtésével. (A CET-Közraktárak beruházásnál épülÅ‘ útátjáró miatt a Jászai Mari tér és a Boráros tér között szünetelt a villamosközlekedés.)
Egyesületünk már korábban felvetette, hogy az ősszel esedékes Fehérvári úti vágányzárak során a kúszóváltókat a BKV használja és a buszos pótlás helyett próbálja a villamosközlekedés lehető leghosszabb szakaszon történő fenntartásával megoldani a forgalmi rendet.
Jelen levelünkkel azért fordulunk Önökhoz, hogy a június elsÅ‘ hétvégéjén, a Margit hÃdi munkálatok oldalváltása miatt esedékes vágányzár kapcsán tegyünk javaslatot a kúszóváltók használatára, mely javaslat – érdemi indoklás nélkül – eddig nem nyert elfogadást.
Az általunk ismert tervek szerint a 4-6-os villamosok június 4. és 6. között dél-budai végállomásaik és az Oktogon között közlekednének, mÃg a Moszkva tér – Oktogon közötti szakaszon pótlóbuszok helyettesÃtenék a villamosközlekedést. Ezúton kezdeményezzük, hogy a Jászai Mari térnél kúszóváltó telepÃtésével alakÃtsák ki az ideiglenes villamosvégállomást, ezzel biztosÃtva, hogy a villamosok dél-budai végállomásuktól a Margit hÃd pesti hÃdfÅ‘jéig közlekedhessenek. A két megállóval hosszabb villamosüzem fontos kapcsolatokat biztosÃt: megmarad a kapcsolat a villamosvonal és a Nyugati pályaudvar, illetve az ott található metróállomás, továbbá a nagyykörúti vonalak és a 2-es villamos, illetve a Jászai Mari téri trolivonalak között is. A villamosközlekedés Jászai Mari térig történÅ‘ fenntartását indokolja az is, hogy épp ezen a hétvégén a FÅ‘városi Önkormányzat szervezésében a Margitszigeten a “Szigeti sportvarázs” elnevezésű rendezvény is megrendezésre kerül, a Nagykörút felÅ‘l a Margitsziget megközelÃtése az Oktogonnál történÅ‘ átszállással azonban még a jelenleginél is nehézkésebbé válna. Az intézkedéssel egyébként a felhasználandó pótlóbuszok száma és Ãgy a pótlás költsége is csökkenthetÅ‘.
SzÃves intézkedésükben bÃzva, üdvözlettel:
Vitézy Dávid
munkacsoport-vezető
Közlekedésfejlesztés munkacsoport
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület