VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Kúszóváltó használatát javasolja a VEKE a 4-6-os vágányzár idejére

2010. május 27. csütörtök
Szerző:

Június első hétvégéjén a Margit hídi “oldalváltás” miatt vágányzár lesz a nagykörúti villamosok vonalán, a BKV azonban a korábbi nyomásra megvásárolt kúszóváltót nem használná és csak az Oktogonig közlekedtetné a villamosokat.

A kúszóváltó-telepítés - a francia példában szükséges részleges peronbontással együtt is - kb. 8 órát vett igénybe. (forrás: Vitézy Dávid)

A kúszóváltó-telepítés – a francia példában szükséges részleges peronbontással együtt is – kb. 8 órát vett igénybe. (forrás: Vitézy Dávid)


A VEKE a Jászai Mari térnél kúszóváltó telepítését, és az ideiglenes forgalmi rend módosítását kezdeményezte, melynek érdekében az alábbi levéllel fordultunk Kerényi László Sándorhoz, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának vezetőjéhez, illetve Mihálszky Gáborhoz és Takács Péterhez, a BKV Zrt. közlekedési, illetve műszaki vezérigazgató-helyetteseihez.

Kúszóváltó Montpellierben., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Kúszóváltó Montpellierben., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

A kúszóváltó-telepítés - a francia példában szükséges részleges peronbontással együtt is - kb. 8 órát vett igénybe. (forrás: Vitézy Dávid)

A kúszóváltó-telepítés – a francia példában szükséges részleges peronbontással együtt is – kb. 8 órát vett igénybe. (forrás: Vitézy Dávid)

A kúszóváltót itt egy rövid vágányzár során használták, melynek során egy rövid szakaszon a villamosok az egyik vágányon közlekedtek mindkét irányban., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

A kúszóváltót itt egy rövid vágányzár során használták, melynek során egy rövid szakaszon a villamosok az egyik vágányon közlekedtek mindkét irányban., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Bár a Combinókat féltik tőle, mint a képen is látható, a kúszóváltót korszerű, alacsonypadlós villamosok is tudják használni., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Bár a Combinókat féltik tőle, mint a képen is látható, a kúszóváltót korszerű, alacsonypadlós villamosok is tudják használni., Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Tisztelt Ügyosztályvezető Úr!

Tisztelt Vezérigazgató-helyettes Urak!

Egyesületünk az elmúlt években számos alkalommal tett kifogást a BKV kötöttpályás hálózatán zajló vágányzárak lebonyolításának rendje kapcsán, és több más mellett javasoltuk a Nyugat-Európában elterjedt, ún. “kúszóváltók” beszerzését is.

A vágányzárakat megelőzően néhány óra alatt az épített vágányzónára rátelepíthető ideiglenes vágánykapcsolat segítségével biztosítható, hogy bármilyen lezárás esetén a villamosközlekedés csak a lehető legrövidebb szakaszon szüneteljen, vagy ha a lezárás csak az egyik vágányt érinti, a villamosok mindkét irányban egy rövid szakaszon az egyik vágányon közlekedve kerüljék ki azt.

Az elmúlt évek felvetései nyomán a BKV nemrégiben kúszóváltók beszerzése mellett döntött, melyek információnk szerint beszerzésük óta felhasználatlanul állnak a BKV Zrt. egyik telephelyén. Egyesületünk több alkalommal és több fórumon jelezte már, hogy a megvásárolt eszközöket illene felhasználni – így például a pünkösdi háromnapos hétvégén lezajlott 2-es villamos vágányzárnál is elkerülhető lett volna a belvárosi, busszal nehezen pótolható szakaszon a villamosközlekedés szüneteltetése kúszóváltó telepítésével. (A CET-Közraktárak beruházásnál épülő útátjáró miatt a Jászai Mari tér és a Boráros tér között szünetelt a villamosközlekedés.)

Egyesületünk már korábban felvetette, hogy az ősszel esedékes Fehérvári úti vágányzárak során a kúszóváltókat a BKV használja és a buszos pótlás helyett próbálja a villamosközlekedés lehető leghosszabb szakaszon történő fenntartásával megoldani a forgalmi rendet.

Jelen levelünkkel azért fordulunk Önökhoz, hogy a június első hétvégéjén, a Margit hídi munkálatok oldalváltása miatt esedékes vágányzár kapcsán tegyünk javaslatot a kúszóváltók használatára, mely javaslat – érdemi indoklás nélkül – eddig nem nyert elfogadást.

Az általunk ismert tervek szerint a 4-6-os villamosok június 4. és 6. között dél-budai végállomásaik és az Oktogon között közlekednének, míg a Moszkva tér – Oktogon közötti szakaszon pótlóbuszok helyettesítenék a villamosközlekedést. Ezúton kezdeményezzük, hogy a Jászai Mari térnél kúszóváltó telepítésével alakítsák ki az ideiglenes villamosvégállomást, ezzel biztosítva, hogy a villamosok dél-budai végállomásuktól a Margit híd pesti hídfőjéig közlekedhessenek. A két megállóval hosszabb villamosüzem fontos kapcsolatokat biztosít: megmarad a kapcsolat a villamosvonal és a Nyugati pályaudvar, illetve az ott található metróállomás, továbbá a nagyykörúti vonalak és a 2-es villamos, illetve a Jászai Mari téri trolivonalak között is. A villamosközlekedés Jászai Mari térig történő fenntartását indokolja az is, hogy épp ezen a hétvégén a Fővárosi Önkormányzat szervezésében a Margitszigeten a “Szigeti sportvarázs” elnevezésű rendezvény is megrendezésre kerül, a Nagykörút felől a Margitsziget megközelítése az Oktogonnál történő átszállással azonban még a jelenleginél is nehézkésebbé válna. Az intézkedéssel egyébként a felhasználandó pótlóbuszok száma és így a pótlás költsége is csökkenthető.

Szíves intézkedésükben bízva, üdvözlettel:

Vitézy Dávid

munkacsoport-vezető

Közlekedésfejlesztés munkacsoport

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.