VEKE: vonják vissza a 3-as metró ritkítását – FRISSÍTVE
A VEKE ma levélben fordult Kerényi László Sándorhoz, a Városháza Közlekedési Ügyosztályának vezetőjéhez és Mihálszky Gáborhoz, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyetteséhez a 3-as metró ritkítása miatt.
A VEKE levele
Tisztelt Ügyosztályvezető Úr! Tisztelt Vezérigazgató-helyettes Úr!
A 3-as metró új hétköznapi alapmenetrendje reggel 8 és 9, illetve délután 17 és 19 óra között jelentős ritkítást tartalmaz, a fenti időszakokban az indulások száma 15%-kal csökkent, miközben ezen átmeneti időszakok szerepe a munkábajárási szokások változásával éppen hogy nő. A járatritkításról a BKV az utasokat nem tájékoztatta, a koncentrált menetszám-csökkentést álláspontunk szerint a Paraméterkönyv elveivel ellentétesen hajtotta végre.
Tekintettel az Egyesületünkhöz beérkezett negatív visszajelzésekre és az eljárás elfogadhatatlan, titkolt, a BKV legsötétebb időszakait idéző módszereire, kérem, hogy intézkedjenek az eredeti menetrend mielőbbi visszaállítása érdekében.
Köszönettel:
Vitézy Dávid
munkacsoport-vezető
Közlekedésfejlesztés munkacsoport
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
A Főváros válasza
Levelünkre május 10-én, hétfőn választ kaptunk a Közlekedési Ügyosztályról, melyben a Tömegközlekedési Alosztály vezetője a következőkről tájékoztat: Tájékoztatom, hogy bejelentése nyomán a BKV Zrt. vezérigazgatójánál azonnali vizsgálatot kezdeményeztem.
A hivatalos városházi és BKV-s sajtóreakciók
Az ügy sajtófigyelmet is kapott, melynek nyomán az MTI megkereste a Városháza illetékeseit is. A teljes hír elérhető ITT.
Néhány lényegesebb részt azonban szó szerint idézünk:
A főváros kiemelte: “a ma érvényben levő menetrendek alapján a 3-as metró szerelvényei pontosan a paraméterkönyv előírásainak megfelelően közlekednek”. Utaltak ugyanakkor arra, hogy még 2008-ban a paraméterkönyv bevezetésének időszakában, a BKV-nál történt adminisztrációs hiba miatt olyan menetrendet vezettek be, amely a megrendeltnél nagyobb teljesítményt (azaz több járatot) tartalmazott. A főváros szerint most ezt a hibát javították ki azzal, hogy a paraméterkönyvnek megfelelően kevesebb járatot indítanak az említett átmeneti időszakokban.
(idézet az Index cikkéből)
Már csak néhány kérdésünk maradt:
1., Ha tényleg adminisztrációs hiba volt, akkor miért nem az adminisztrációs hibát javították és miért egyből járatot ritkítottak?
2., Ha tényleg csak általános, napi összes menetszám “elszámolásából” adódó adminisztrációs hiba volt, akkor a meneteket miért koncentráltan reggel 8 és 9, illetve délután 17 és 19 óra között vették ki?
3., Hogy-hogy másfél év után tűnt ez fel? Eddig nem nézte senki a paraméterkönyvet? Most hirtelen jutott eszükbe, hogy járatot kéne ritkítani? Végeztek utasszámlálást? Miért nem kérték a Paraméterkönyvről dönteni hivatott városházi szakbizottság döntését?
Mint közölték, ez nem 15, hanem csak 10 százalékos teljesítménycsökkenést jelent a két időszakban (ez napi szinten 2,4 százalékos csökkenés). Hozzátették: ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy néhány, csúcsidőn kívüli időpontban kell a korábbinál legfeljebb 30-50 másodperccel többet várni a 3-as metró szerelvényeire.
(idézet a fent hivatkozott Index-cikkből)
A VEKE álláspontja szerint nem azzal van a legnagyobb gond, hogy 2 perc 45 másodperc helyett 3 perc 30 másodpercet kell várni a szerelvényekre, hanem azzal, hogy emiatt azok zsúfoltak, túlzsúfoltak lettek. Persze, nem csoda, hogy a BKV ezt nem vette észre, hisz az üzemi önérdekek által vezérelt járatritkítás bevezetése előtt utasszámlálást nem végeztek.