ÔĽŅ Mell√©kvonalak: VEKE-menetrend √©s koncepci√≥ utasbar√°t szolg√°ltat√°sra | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Mellékvonalak: VEKE-menetrend és koncepció utasbarát szolgáltatásra

2010-06-27
SzerzŇĎ:

A VEKE √ļgy √©rtes√ľlt, hogy a M√ĀV a korm√°nyzat d√∂nt√©s√©t elszabot√°lva a j√∂vŇĎ h√©ten megnyitand√≥ vas√ļti mell√©kvonalakon csak napi 4 vonatp√°rt k√≠v√°n k√∂zlekedtetni, ami n√©hol m√©g a kor√°bbi, el√©gtelen, a vonal bez√°r√°s√°hoz vezetŇĎ rossz menetrendekn√©l is szŇĪkebb k√≠n√°latot biztos√≠t, r√°ad√°sul a fŇĎvonalakhoz val√≥ csatlakoz√°sok sem javuln√°nak. Egyes√ľlet√ľnk r√©szletes menetrendi javaslatot √©s szakmai koncepci√≥t k√©sz√≠tett, melyet a szakminiszt√©riumnak is megk√ľld√ľnk. A t√©teles menetrend a cikk v√©g√©n let√∂lthetŇĎ.


Egyes√ľlet√ľnk √∂r√∂mmel √©rtes√ľl r√≥la, hogy a kor√°bbi trendekkel ellent√©tben a vas√ļti mell√©kvonalakr√≥l sz√≥l√≥ h√≠rek ez√ļttal nem megsz√ľntet√©sekrŇĎl, hanem √ļjranyit√°sokr√≥l sz√≥lnak, √©s a k√∂zleked√©spolitika alkot√≥inak sz√°nd√©ka ez√ļttal az, hogy a kor√°bban megcsonkolt h√°l√≥zat legsz√ľks√©gesebb √©s √©letk√©pes elemeit √©sszerŇĪen vissza√°ll√≠tsa. Sok esetben a vas√ļtvonalak az√©rt ker√ľltek a bez√°r√°s sors√°ra, mert nem megfelelŇĎ m√≥don, elhib√°zott menetrendekkel, utasellenes szolg√°ltat√°si sz√≠nvonal mellett √ľzemeltett√©k azokat, √≠gy a potenci√°lis utasok j√≥ r√©sze meg sem jelent, vagy elp√°rtolt e vonalakr√≥l. Ahogy a miniszternek √≠rt kor√°bbi level√ľnkben le√≠rtuk, fontos, hogy az √ļjranyit√°s sor√°n az √©rintett mell√©kvonalak m√°r azonnal, a 2010-es √©v v√©gi menetrend v√°lt√°s elŇĎtt is a lehetŇĎ legjobb menetrendekkel √©s mŇĪk√∂dŇĎ csatlakoz√°sokkal kezdjenek √ľzemelni. Azaz val√≥ban √ļj h√°l√≥zati elemk√©nt jelenhessenek meg a rendszerben, a sz√ľks√©ges m√©rt√©kben szolg√°lva a hivat√°sforgalmi √©s turisztikai ig√©nyeket egyar√°nt.

Szem√©lyvonat Kisb√©ren, az 5-√∂s sz√°m√ļ, Sz√©kesfeh√©rv√°r-Kom√°rom vas√ļtvonalon - a vonalnak a 45-√∂s vonal megnyit√°sa ut√°n jelentŇĎs interregion√°lis szerepe lehet. (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Szem√©lyvonat Kisb√©ren, az 5-√∂s sz√°m√ļ, Sz√©kesfeh√©rv√°r-Kom√°rom vas√ļtvonalon – a vonalnak a 45-√∂s vonal megnyit√°sa ut√°n jelentŇĎs interregion√°lis szerepe lehet. (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Az utols√≥ Karcag-Tiszaf√ľred vonat a bez√°r√°s elŇĎtt 2009-ben - a vonal j√ļliusban indul √ļjra. (forr√°s: T. H√°mori Ferenc  - Ind√≥h√°z)

Az utols√≥ Karcag-Tiszaf√ľred vonat a bez√°r√°s elŇĎtt 2009-ben – a vonal j√ļliusban indul √ļjra. (forr√°s: T. H√°mori Ferenc – Ind√≥h√°z)

Aggodalommal √©rtes√ľlt√ľnk arr√≥l, hogy a M√ĀV el akarja szabot√°lni a megnyitand√≥ mell√©kvonalak sikeres √ľzem√©t √©s l√©nyeg√©ben a Korm√°ny d√∂nt√©s√©t k√≠v√°nja komolytalann√° tenni az√°ltal, hogy a kor√°bbin√°l is szŇĪkebb k√≠n√°lattal, napi √°tlagosan n√©gy p√°r vonattal szolg√°ln√° ki ezen vonalakat. Egy ilyen menetrend az √ļj Korm√°ny lej√°rat√°s√°n √©s a d√∂nt√©s komolys√°g√°nak, hitel√©nek teljes al√°√°s√°s√°n t√ļl semmi m√°sra nem alkalmas. T√∂bb, most √ļjranyitand√≥ vonalon j√≥val t√∂bb vonatp√°r k√∂zlekedett, s a menetrendek m√©g √≠gy sem voltak el√©g j√≥k; mit v√°rhatunk akkor, ha m√©g a kor√°bbi √°llapothoz k√©pest is rosszabb szolg√°ltat√°ssal el√©gsz√ľnk meg? Ha a k√≠n√°lat el√©gtelen lesz, √©s az utasok elmaradnak, az a mell√©kvonalak √ļjranyit√°s√°nak √ľgy√©t lej√°ratja, s l√°tsz√≥lag a vas√ļt ellens√©geinek v√©lem√©ny√©t igazolja majd. Egyes√ľlet√ľnk is sokszor hangs√ļlyozta m√°r, hogy a vas√ļti k√≠n√°lat k√∂lts√©ge nem a vonatp√°rok sz√°m√°t√≥l, a megtett kilom√©terektŇĎl, hanem az infrastrukt√ļra fenntart√°s√°nak k√∂lts√©g√©tŇĎl, √©s a felhaszn√°lt √©lŇĎmunka √°r√°t√≥l f√ľgg elsŇĎsorban. A vas√ļt magas fixk√∂lts√©g-ar√°nya miatt ezek a k√≠n√°latszŇĪk√≠tett menetrendek teh√°t nem csak k√∂zleked√©spolitikailag √©rtelmetlenek, hanem k√∂zgazdas√°gilag is, mivel vonatonk√©nt n√©h√°ny utassal m√°r a tov√°bbi indul√°sok val√≥di t√∂bblete, hat√°rk√∂lts√©ge kitermelhetŇĎ. √Ālland√≥ eszk√∂z√°llom√°ny mellett a menetrendi k√≠n√°lat kurt√≠tgat√°sa, csonk√≠t√°sa gyakorlatilag csak az utassz√°mot, a bev√©telt, s nem a k√∂lts√©geket cs√∂kkenti ‚Äď nincs jobb p√©ld√°nk erre, mint a M√ĀV elm√ļlt √©vekbeli gazd√°lkod√°s√°nak eredm√©nyei √©s vonalbez√°r√°sai.

Az utols√≥, bez√°r√°s elŇĎtti vonat a 142-es sz., Lajosmizse-Kecskem√©t vonalon - szerencs√©re nem a legutols√≥. (forr√°s: De√°k Bence - Ind√≥h√°z Online)

Az utols√≥, bez√°r√°s elŇĎtti vonat a 142-es sz., Lajosmizse-Kecskem√©t vonalon – szerencs√©re nem a legutols√≥. (forr√°s: De√°k Bence – Ind√≥h√°z Online)

A VEKE javasolja megnyitni a 47-es sz√°m√ļ vas√ļtvonalat - a k√©p a vonal utols√≥ napj√°n k√©sz√ľlt. (forr√°s: Ipacs Bence - Ind√≥h√°z Online)

A VEKE javasolja megnyitni a 47-es sz√°m√ļ vas√ļtvonalat – a k√©p a vonal utols√≥ napj√°n k√©sz√ľlt. (forr√°s: Ipacs Bence – Ind√≥h√°z Online)

Desiro-motorvonat Porva-Csesznek meg√°ll√≥helyen, a 11-es GyŇĎr-Veszpr√©m vas√ļtvonalon. A sz√≠nvonalas gyŇĎri elŇĎv√°rosi k√∂zleked√©s felt√©telei adottak, m√°r csak az √°ltalunk javasolt, k√≠n√°lati menetrendet kellene bevezetni. (forr√°s: Dobronyi Tam√°s)

Desiro-motorvonat Porva-Csesznek meg√°ll√≥helyen, a 11-es GyŇĎr-Veszpr√©m vas√ļtvonalon. A sz√≠nvonalas gyŇĎri elŇĎv√°rosi k√∂zleked√©s felt√©telei adottak, m√°r csak az √°ltalunk javasolt, k√≠n√°lati menetrendet kellene bevezetni. (forr√°s: Dobronyi Tam√°s)

A VEKE az√©rt d√∂nt√∂tt a megnyitand√≥ vonalakkal kapcsolatos r√©szletes menetrend elk√©sz√≠t√©s√©rŇĎl, mert szeretn√©nk bebizony√≠tani: r√∂vid idŇĎ alatt, a jelenlegi p√°lya√°llapotok √©s fŇĎvonali j√°ratstrukt√ļra mellett is k√©sz√≠thetŇĎ sz√≠nvonalas menetrend, √©s a miniszt√©rium nem szorul r√° a ‚Äď n√©h√°ny h√≥napja m√©g a vas√ļt le√©p√≠t√©se mellett √©rvelŇĎ ‚Äď M√ĀV-vezetŇĎk k√©ts√©ges sz√°nd√©k√ļ, k√≠n√°latszŇĪk√≠t√©st c√©lz√≥ menetrendi tan√°csaira.

A vonalakra javasolt t√©teles, az √©rv√©nyben l√©vŇĎ orsz√°gos menetrendhez igazod√≥ k√∂zleked√©si rendet csatolt mell√©klet tartalmazza. A VEKE √°ltal javasolt menetrendek a helyi ig√©nyekhez √©s az orsz√°gos rendszerhez is a lehetŇĎ legjobban igazodnak, mik√∂zben k√∂lts√©g-hat√©konyak, de a soron k√∂vetkezŇĎ, √©v v√©gi menetrend v√°lt√°s sor√°n a h√°l√≥zat ezen elemeinek integr√°ci√≥ja az orsz√°gos rendszer tov√°bbi finomhangol√°s√°val m√©g jobban megval√≥s√≠that√≥v√° v√°lik. MegjegyzendŇĎ azonban, hogy a jelenlegi vonallista az √ļjrany√≠l√≥ √©s √©sszerŇĪen √ľzemeltethetŇĎ vonalakr√≥l m√©g messze nem teljes: tov√°bbi vonalak reaktiv√°l√°s√°val (pl. a Sz√©kesfeh√©rv√°r-S√°rbog√°rd vonal) m√©g jobb √©s m√©g ink√°bb utasbar√°t szolg√°ltat√°s √©rhetŇĎ el, k√ľl√∂n√∂sen a nagyt√©rs√©gi kapcsolatok minŇĎs√©gi jav√≠t√°sa ter√©n.

Szem√©lyvonat GyŇĎrszabadhegy √°llom√°son a 11-es vonalon. A gyŇĎri elŇĎv√°rosi forgalomban napi 4 p√°r vonattal legfeljebb kinevettetheti mag√°t a M√ĀV. (forr√°s: Dobronyi Tam√°s)

Szem√©lyvonat GyŇĎrszabadhegy √°llom√°son a 11-es vonalon. A gyŇĎri elŇĎv√°rosi forgalomban napi 4 p√°r vonattal legfeljebb kinevettetheti mag√°t a M√ĀV. (forr√°s: Dobronyi Tam√°s)

Az Egyed-r√°bacsanaki √©p√ľlet bont√°sa a 14-es, P√°pa-Csorna vas√ļtvonalon (forr√°s: Dobrocsi Ferenc)

Az Egyed-r√°bacsanaki √©p√ľlet bont√°sa a 14-es, P√°pa-Csorna vas√ļtvonalon (forr√°s: Dobrocsi Ferenc)

R√°ba-h√≠d a 14-es vas√ļtvonalon - kor√°bban 9 p√°r vonat k√∂zlekedett rossz csatlakoz√°sokkal, ha a vonal 4 p√°r vonattal ny√≠lik √ļjra, az lej√°ratja a mell√©kvonalak √ļjranyit√°s√°nak √ľgy√©t. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

R√°ba-h√≠d a 14-es vas√ļtvonalon – kor√°bban 9 p√°r vonat k√∂zlekedett rossz csatlakoz√°sokkal, ha a vonal 4 p√°r vonattal ny√≠lik √ļjra, az lej√°ratja a mell√©kvonalak √ļjranyit√°s√°nak √ľgy√©t. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A VEKE megnyit√°sra javasolja a 47-es, Domb√≥v√°r-Koml√≥ vas√ļtvonalat is. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A VEKE megnyit√°sra javasolja a 47-es, Domb√≥v√°r-Koml√≥ vas√ļtvonalat is. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

Hangs√ļlyozzuk teh√°t, hogy jelen javaslatunk csak pillanatnyi megold√°s, a jelenlegi helyzetben √©rv√©nyes koncepci√≥, nem a jelenlegi infrastrukt√ļr√°n el√©rhetŇĎ legjobb magyar vas√ļti menetrend, mivel a csatlakoz√≥ fŇĎvonalak menetrendj√©nek megv√°ltoztat√°sa egy h√©t alatt nem tŇĪnt sz√°munkra re√°lis lehetŇĎs√©gnek. A VEKE a mai infrastrukt√ļr√°n megval√≥s√≠that√≥ legjobb, √ľtemes menetrendet m√©g 2009-ben k√©sz√≠tette el; ennek bevezet√©s√©t az √ļj Korm√°nynak is javasoljuk. Ez√°ltal a k√∂vetkezŇĎ menetrendv√°lt√°st√≥l, 2010. december 11-√©tŇĎl biztos√≠that√≥ lehet az orsz√°gos k√∂zleked√©si h√°l√≥zat tov√°bbi fejlŇĎd√©se, az orsz√°gos √ľtemes menetrend megval√≥s√≠t√°sa √©s vas√ļth√°l√≥zatunk egys√©ges, koherens rendszerk√©nt val√≥ mŇĪk√∂d√©se, a jelentŇĎs hat√©konys√°gi tartal√©kok kihaszn√°l√°s√°val.

Javasoljuk a Nemzeti Fejleszt√©si Miniszt√©riumnak, hogy d√∂nt√©se sor√°n az utasok szempontjait helyezze mindenek f√∂l√©, s ne engedjen a M√ĀV nyom√°s√°nak, hanem olyan k√≠n√°latot √©s menetrendet vezessen be, amely ism√©t a t√©rs√©gek n√©lk√ľl√∂zhetetlen elem√©v√© teszi a most √ļjrany√≠l√≥ vas√ļtvonalakat.

A 77-es Asz√≥d-V√°cr√°t√≥t vas√ļtvonal: a VEKE k√∂vetkezŇĎ

A 77-es Asz√≥d-V√°cr√°t√≥t vas√ļtvonal: a VEKE k√∂vetkezŇĎ “k√∂rben” megnyit√°s√°t javasolja. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

GYSEV vonat a 14-es P√°pa-Csorna vas√ļtvonalon - vajon j√ļliust√≥l a kor√°bbin√°l is rosszabb menetrenddel? (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

GYSEV vonat a 14-es P√°pa-Csorna vas√ļtvonalon – vajon j√ļliust√≥l a kor√°bbin√°l is rosszabb menetrenddel? (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

Let√∂lthetŇĎ dokumentumok:

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ