VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Egy éves a „játékmetró”

2010-08-09
By

Egy esztendeje adták át a forgalomnak Berlin legrövidebb metróvonalát, az U55-öst. A Spree partján élők csak „kancellári metróként” emlegetik az alig másfél kilométeres szakaszt. Túl drága, túl sokáig épült – tartják róla.

A Bundestag megálló volt az első, amelyet a közönség birtokba vehetett, még jóval a vonatok megérkezése előtt. Itt művészeti előadásokat tartottak, többek között Mozart Varázsfuvolája is elhangzott a kormányzati negyed alatt (fotó: Halász Péter)

A Bundestag megálló volt az első, amelyet a közönség birtokba vehetett, még jóval a vonatok megérkezése előtt. Itt művészeti előadásokat tartottak, többek között Mozart Varázsfuvolája is elhangzott a kormányzati negyed alatt (fotó: Halász Péter)

Egyetlen szerelvény ingázik az U55-ös vonalon. Ha elmegy a vonat, bőven van időnk tanulmányozni a Brandenburger Tor állomás falán a város történetének jeles eseményeit felvonultató tablókat (fotó: Halász Péter)

Egyetlen szerelvény ingázik az U55-ös vonalon. Ha elmegy a vonat, bőven van időnk tanulmányozni a Brandenburger Tor állomás falán a város történetének jeles eseményeit felvonultató tablókat (fotó: Halász Péter)

Az U5-ös vonal majdani nyugati hosszabbításának építése még 2004-ben kezdődött, nagy felfordulást okozva a híres Unter den Linden sugárút végén, az ugyancsak neves Brandenburgi kapu tőszomszédságában. A kéreg alatti vezetésű metrót 2009. augusztus 8-án adták át, ekkor indult meg a forgalom az U5-ös vonal eme szakaszán, amelyet a helyi számozási alapelveknek megfelelően „betétjárati” számmal láttak el, így kapta a rövid, 1,8 kilométer hosszú szakasz az U55-ös számot.

A vonal jelenleg három állomást érint, a Brandenburgi kaputól – a Brandenburger Tor nevet viseli a korábbi Unter den Linden S-Bahn megálló is – a Reichstag (a német parlament) épülete előtti, Bundestag nevű megálló érintésével a város 2006-ban, a labdarúgó világbajnokság előtt nem sokkal átadott főpályaudvaráig, az egykori Lehrter Bahnhof helyén épült Hauptbahnhofig vezet.

A vonalon csak az egyik vágányt használják. A helytelen – a városközpont felé tekintve jobb – vágányt kerítéssel el is zárták a közönség elől (fotó: Halász Péter)

A vonalon csak az egyik vágányt használják. A helytelen – a városközpont felé tekintve jobb – vágányt kerítéssel el is zárták a közönség elől (fotó: Halász Péter)

A vonal kocsijait az üzemkezdet előtt alapos főjavításra vitték. A vonalon dolgozó nyolc motorkocsihoz jó esetben évekig nem kell hozzányúlni. Azonban a BVG minden esethőségre felkészült: a Hauptbahnhof „járműtelepre” elengedtek egy segélynyújtó szerelvényt is (fotó: Halász Péter)

A vonal kocsijait az üzemkezdet előtt alapos főjavításra vitték. A vonalon dolgozó nyolc motorkocsihoz jó esetben évekig nem kell hozzányúlni. Azonban a BVG minden esethőségre felkészült: a Hauptbahnhof „járműtelepre” elengedtek egy segélynyújtó szerelvényt is (fotó: Halász Péter)

Az építkezés idején a berliniek kancellári metrónak (németül „Kanzler-U-Bahn”) nevezték el az új vonalat. A kormányzati negyed alatt vezető viszonylattal azonban sem Angela Merkel, sem elődje Gerhard Schröder nem utazott. Előbbi idején kezdték ugyan építeni a viszonylatot, de csak utóbbi regnálása idején adták át a közönségnek a vonalat. Sokan túl rövidnek tartják a vonalat, egy képviselő gúnyosan „játékmetrónak” nevezte az U55-öst annak idején. Tény, hogy a két végállomás közötti távolság nincs két kilométer, a menetidő pedig összesen négy perc, és az egész vonalon csupán egyetlen, főleg a „Regierungsviertelre” (kormányzati negyed) kíváncsi turistákat és az ott dolgozó hivatalnokokat szállító szerelvény ingázik…

Este és a gyengébb forgalmú órákban a lehető legkisebb egység, egyetlen ikermotorkocsi ingázik a vonalon (fotó: Halász Péter)

Este és a gyengébb forgalmú órákban a lehető legkisebb egység, egyetlen ikermotorkocsi ingázik a vonalon (fotó: Halász Péter)

Igaz, ennek oka az is, hogy kitérési lehetőség csak a főpályaudvar alatt van, ahol a négy ikerkocsit is karbantartják – ezek közül jobbára kettő csatoltan szállítja a közönséget. A vonatokat helyben tartják karban, ugyanis a vonalnak semmilyen kapcsolata nincs a hálózat többi részével, a frissen felújított vonatokat tavaly egy daru segítségével eresztették le az alagútba.

A vonal továbbépítése már eldöntött tény – igaz, a beruházást finanszírozó a berlini szenátus (mely egyben tartományi kormány is, hiszen a szövetségi főváros külön tartománynak számít) kasszája momentán üres. Az elképzelések szerint 2017-re készülne el a három további megálló, köztük egy a városháza alatt, a tévétorony közelében. Az új szakasz átadásakor a vonal a mai U5-ös vonal részévé válik, amely az Alexanderplatz és a kelet-berlini lakótelep kapcsolatát segíti.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *