Változások a BKV hálózatán 2010 őszén
2010 őszén ismét változik a BKV paraméterkönyve, azonban az elmúlt években megszokottnál jóval kisebb mértékben, bár több VEKE-javaslat megvalósulását így is sikerült kiharcolnunk: új buszjárat indul Rákoskerten, csuklós buszok járnak a 276E-n, alacsonypadlós buszok jelennek meg a 102-es és 112-es vonalakon, illetve a 8-112-es autóbuszok pesti végállomása véglegesedik.
2010 ősze a BKV számára talán az egyik eddig legnehezebb időszak lesz: a buszpark műszaki állapota rohamosan romlik, olyannyira, hogy szeptember elején a rendelkezésre álló járműállományból a cég nem fogja tudni a paraméterkönyv által előírt teljesítményt az utcára bocsátani. Röviden: ha nem lép közbe a cég vezetése, ritkábban fognak járni bizonyos járatok, zsúfoltság várható. A BKV vezetése az alvállalkozók által üzemeltetett járművek számát kívánja ideiglenesen megnövelni, hogy a tanítási időszak alatt is biztosítható legyen az előírt járatsűrűség. Egy biztos: ezzel az elkerülhetetlen toldozgatással-foltozgatással már középtávon sem lehet megúszni új járművek beszerzését, illetve forgalomba állítását.
Tekintettel az október eleji helyhatósági választásokra, a leköszönő városvezetés nem kíván nagyszabású változtatásokat bevezetni 2010 szeptemberében a budapesti közösségi közlekedési hálózaton. A VEKE néhány, régóta húzódó ügyben azonban kiharcolta a 2010 őszi bevezetést, így – számos apróbb elírás javítása mellett – az alábbi változások várhatóak a 2010. évi BKV-paraméterkönyvben.
1. Új autóbuszjárat indul 197-es számmal Rákoskerten
A VEKE által kezdeményezett fejlesztés nyomán a nyár folyamán elkészült a Rákosmente Önkormányzata, a Parking Kft. és a MÁV konzorciumában – európai uniós támogatással – a Rákoskert vasútállomásnál egy P+R parkoló, a hozzá tartozó fedett biciklitároló és kapcsolódó buszforduló, így végre minden adottság rendelkezésre állt a busz beindítására.
Ma Rákoskertről a belvárosba vonattal lehet a leggyorsabban eljutni: a Keleti pályaudvart mindössze 20 perc alatt érik el a szerelvények. Autóval vagy busszal jelenleg ugyanez út a reggeli csúcsidőben több mint egy óráig tart. A vonatok a reggeli csúcsidőben 20, míg a nap többi részében 30 percenként közlekednek. Az új buszjárattal már Rákoskert egész területén élők számára elérhető lesz a vasút, nem csak az állomás közvetlen környezetében lakóknak.
Az új 197-es buszjárat augusztus 23-án indul, lakossági kérésre azonban csak hétköznap közlekedik, reggeltől körülbelül este 9 óráig. Sikerült azt is elérniük a helyieknek, hogy még a mai, közismerten rossz műszaki állapotok közepette is biztosítson a BKV alacsonypadlós, viszonylagosan környezetkímélő járművet.
A busz Rákoskerten a 97E-hez képest ellenkező irányban, körforgalomban közlekedik: a vasútállomástól felmegy a Rákoskert sugárúton a Sáránd utcáig, majd a Pesti utat elérve a Kucorgó téren át, a Zrínyi utcába balra kanyarodva ismét a Rákoskert sugárúton érkezik vissza kiindulási helyére – minden érintett megállóhelyen megáll. A menetrendje teljes mértékben alkalmazkodik a vonatokhoz, azzal a megkötéssel, hogy hajnaltól 12:45-ig a vonattal a belváros felé utazókhoz igazódva, azt követően, délután és este, a belvárosból Rákoskertre hazatérőknek kedvez. A menetrend szerint a busz-vonat, illetve a vonat-busz átszállásra 4-5 perc áll rendelkezésre a fenti hangolási rendnek megfelelően. Mivel a BKV forgalomirányítása figyeli, hogy az érintett vonatok esetleg késnek-e, a csatlakozás biztosított, ha szükséges, bevárja a késő vonatot a busz.
Mindezek mellett a legfontosabb talán, hogy Budapest-bérlettel a vonatok Budapest határán belül igénybe vehetőek, tehát a vonat és a 197-es busz együttes használatának semmilyen plusz költségvonzata nincs – a bérlettek közlekedők számára.
A VEKE és Rákosmente Önkormányzatának több éves munkájának eredménye mind a parkoló és a buszforduló kiépítése, mind a buszjárat beindítása, mely Budapesten az első igazán jól működő példa lehet a vasút városon belüli szerepének erősítésére, a MÁV-Start szolgáltatásának intenzívebb bevonására a Budapesten belüli napi hivatásforgalomba.
Az uniós projekt keretében épült buszforduló Rákoscsaba vasútállomásnál is. A rákoscsabai buszjárat (várható száma 269-es) útvonalának kijelölése, a menetrend tervezése folyamatban van.
2. 276E járat csuklósítása
A legfontosabb rákosligeti, illetve csaba-újtelepi gerincjárat – a 276E – 2010. augusztus 23-tól csuklós buszokkal fog közlekedni. Végre várhatóan megszűnnek a tömegjelenetek a járaton, nem fog senki lemaradni a buszról. Korábban sajnos sokszor előfordult, hogy már Ligeten, illetve a vonal XVI. kerületi szakaszán (Bökényföldi út, Veres Péter út) nem fértek fel az utasok a buszra és csak hosszas várakozás után sikerült a következő, szintén tömött buszra felpréselődni.
A VEKE és a kerület polgármestere immár két éve, kitartóan szorgalmazta a BKV-nál, illetve a Fővárosi Önkormányzatnál a vonal „csuklósítását”. Mindig volt kifogás: nem fér el a busz, nincs csuklós busz, itt rövid a megállóperon, ott nem tud kikanyarodni, stb. Idén júniusban azonban a fővárosi Városüzemeltetési Bizottság Riz Levente polgármester, fővárosi képviselő egyéni indítványát elfogadva, megszavazta, hogy a BKV-nak augusztus 23-tól kötelező csuklós buszokat közlekedtetni a 276E vonalon is. A tizenkét jármű harmada alacsonypadlós (Volvo típusú) lesz. A megszavazott indítvány emellett kitér a legfontosabbra is, azaz a menetrend főbb sarokszámaira. Eszerint a reggeli csúcsidőben 6, délelőtt 10, délután 7-8, este pedig változatlanul 10 percenként fog közlekedni a járat. Hétköznap este illetve hétvégén maradnak a szóló buszok, bár átmenetileg hétköznap este csuklósok fognak közlekedni. Este és hétvégén azért kellett megtartani a szóló buszokat, hogy ne növekedjen 10 perc fölé a követési időköz. A munkanapi csúcsidőszakokban és napközben a követési idők valamivel magasabbak a korábbinál, összességében azonban így is jelentősen nő a 276E vonalon felkínált összkapacitás és az ülőhelyek száma is.
2008 óta egyébként minden, Rákosligetet, illetve Rákoscsaba-Újtelepen kiszolgáló buszjárat alapvetően megváltozott: jellemzően meghosszabbodtak, mellyel javult a kerület többi része, illetve a szomszédos kerületek közti közlekedési kapcsolatok, valamint az útvonaluk egyszerűsödött.
3. Alacsonypadlós járművek megjelenése a 102-es és 112-es járatokon
A hegyvidéki Mártonhegy térségében még soha nem volt alacsonypadlós kiszolgálás, ami nem csoda, figyelembe véve, hogy a mindkét fő járat által érintett Tornalja utca a közelmúltig leginkább egy aknamezőhöz volt hasonlatos: még a magaspadlós autóbuszok is csak araszolva tudtak végigmenni a kritikán aluli állapotú utcán. Miután a Tornalja utcát 2009-ben felújították, már nincs infrastrukturális akadálya, hogy mind a 102-es, mind a 112-es járatokon (részleges üzemben) megjelenjenek az alacsonypadlós járművek. A tavalyi mulasztást a VEKE javaslatát elfogadva idén októbertől pótolja a BKV.
4. A 8-as és 112-es járatok belvárosi végállomása
A belvárosi Főutca-projekt építése idején adódott a kényszer, hogy az addig a Múzeum körúton át a Kálvin térre közlekedő 8-as és 112-es járatok ideiglenesen az Uránia mozinál forduljanak vissza budai végállomásuk felé. A belvárosi fejlesztés elkészült, ám a VEKE javasolta, hogy a korábbi körforgalmi útvonal (Kossuth Lajos utca – Múzem körút – Kecskeméti utca) helyett a Rákóczi úti vonalvezetés maradjon meg, melyet a nyár folyamán a kiskörúti munkálatok okozta torlódások is indokoltak. Az Urániánál levő buszforduló – a csúcsidőben ott végállomásozó 233E és 239-es mellett – éppenhogy elbírja a sűrű 8-ast és 112-est. A Józsefvárosi Önkormányzat azonban nem kívánja az Urániánál levő fordulót már középtávon sem fenntartani a lakossági panaszok miatt, ezért a BKV és a Főváros a kerülettel együttműködve azt a megoldást választotta, hogy a Blaha Lujza téren, az egykori Corvin áruház parkolójában buszvégállomás épül, melynek elkészültekor oda költöznek át a járatok. Addig azonban véglegesedik mindkét járat Urániánál levő végállomása.
Előnye a régi-új nyomvonalnak, hogy a buszok elkerülik a kiskörúti dugókat, végig buszsávon közlekednek a Rákóczi úton, valamint biztosítja a kettes metró átszállási kapcsolatát mindkét irányban. A Ferenciek terén közös peronos kapcsolatot és választási lehetőséget ad a 178-178A buszokkal, illetve segíti a forgalomirányítók munkáját, és ezáltal az utasok jobb kiszolgálását is azzal, hogy valódi időkiegyenlítő pontként tud funkcionálni, ami a Hegyalja úti forgalmi helyzet kiszámíthatatlansága miatt fontos. A Kálvin téri végpont kapcsán gyakran felmerülő probléma volt, hogy a Hegyalja úti forgalmi torlódásokból származó egyentlenségek korrekció nélkül jelentek meg Buda felé is, mivel néhány perces várakoztatásra sem volt alkalmas a végállomás. Az Uránia és még inkább a leendő Blaha Lujza téri végpont azonban ezekre a követési idő kismértékű korrekcióját jelentő forgalomirányítói beavatkozásokra alkalmas.
A BKV a 8-as és a 112-es utasait kikérdezte néhány napon át a végállomás témájában, melynek eredményeként a jelentős többség a Rákóczi úti továbbvezetést Preferálta. A VEKE pedig a Facebookon szavaztatta ezügyben az oldal látogatóit – ugyancsak a Rákóczi úti vonalvezetés nyert.