VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Vasúti stratégiát vázolt fel a VEKE

2010. szeptember 15. szerda
Szerző:

Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója felkérésére a 2010. szeptember 15-i  Nemzeti Vasúti Kerekasztalon Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport-vezetője elemezte a mai magyar vasúttal kapcsolatos problémákat, a MÁV “hét fő bűnét” és mai problémáit, továbbá felvázolta a VEKE vasúti stratégiáját. A bemutatott számos megoldási javaslat jó szakmai visszhangot váltott ki, így reméljük, hogy a jövőben a MÁV-csoport prezentációkon és konferenciákon túl is együttműködik a VEKÉ-vel, és ennek eredményeképp sor kerül az ütemes menetrend bevezetésére, illetve a további javasolt, a szolgáltatási színvonal növelését szolgáló intézkedések meghozatalára.

A VEKE prezentációja a 2010. szeptember 15-ei vasúti kerekasztalonJelenleg a MÁV-csoport 24 Volán-társasággal versenyez közös irányítás nélkül, a magyar vasutat pedig jelenleg többek között az igénytelenség és a motiválatlanság jellemzi. A pusztán három éves Ferihegy vasútállomás példáján keresztül bemutattuk, hogy a MÁV-ba mai állapotában a pénzt önteni is felesleges: az átadása óta ki nem takarított vasúti megálló ma koszos, lepusztult, riasztó képet mutat.

A VEKE álláspontja szerint az egyetlen lehetséges jövőkép az egységes, az autóval versenyezni képes kínálati közösségi közlekedési rendszer, melyben a vasút és a buszközlekedés egymást segíti, és így mind például a munkába járás, vagy Balatonra utazás szempontjából előnyös alternatíva. Ehhez szükséges a közös megrendelés és szakmai irányítás, közös tarifarendszer és utastájékoztatás, valamint az összehangolt menetrendek, melyek egységes kínálatot nyújtanak. Elkerülhetetlen a hatalmas késések visszaszorítása és az ütemes menetrend kiterjesztése a teljes országra, így megállítva az utasszám csökkenését. A járműbeszerzési és infrastruktúra-fejlesztési stratégiát a szükséges menetrend kell, hogy meghatározza.

A VEKE elnökségi tagja felhívta a tanácskozáson jelen lévő Fónagy János államtitkár és a MÁV vezérigazgatója figyelmét: elkerülhetetlen, hogy rövid időn belül konkrét lépések kövessék az irányváltást. Példaként említette: a 2010/11-es menetrendben a MÁV a meglévő egyes vonalakon részben ütemes menetrend értékes elemeiből lépne vissza, annak ellenére, hogy a konferencia minden hozzászólója az ütemes menetrend mellett foglalt állást.

Fónagy János kifejtette: a személyszállítási közszolgáltatást átfogóan szabályozó törvény elfogadására kerül sor rövidesen. A VEKE ennek kapcsán számos felvetést fogalmazott meg, kérve, hogy a törvény a finanszírozás és a közszolgáltatás átfogó szabályozásán túl például az adatvédelemre (járművek kamerázása), az ellenőrök jogaira (bliccelők visszatarthatósága a rendőri intézkedésig) és a ma rendezetlen közszolgáltatási kategóriák szabályozására (pl.: agglomerációs buszjáratok, HÉV-ek) is terjedjen ki.

A VEKE további javaslatait (pl. a MÁV-csoport átalakításával és a tarifákkal és kedvezményekkel kapcsolatban) a kerekasztalon bemutatott, itt letölthető prezentáció (ppt, 18.2 MB illetve pdf, 3.6 MB) tartalmazza.

veke.hu/download/VEKE_vasuti_kerekasztal_20100915.ppt
Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.