Folyamatos járatkimaradások Miskolcon: a valódi okok
Alkatrész-hiány és elégtelen szervezés miatt nem jön a busz reggel
Az MVK Zrt. – a márciusi havazás okozta meghibásodásokra hivatkozva – harmadik hete nem tudja biztosítani a menetrend szerinti autóbusz-buszközlekedést Miskolcon a munkanapi csúcsidőszakokban. Volt olyan nap, amikor a szükségesnél 16 busszal kevesebb volt kint az utakon, amely 11%-os kiesést jelent. A helyzet a mai napig sem normalizálódott, 20 nap sem volt elegendő a probléma felszámolására.
Az időjárást okoló kommunikáció könnyen cáfolható: egyetlen korábbi havazás során sem merült fel sehol ilyen jellegű probléma sem Miskolcon, sem, más közeli nagyvárosban, a szintén miskolci utakat használó Borsod Volán esetében pedig nem történtek hasonló meghibásodások vagy járatkimaradások.
Meglátásunk szerint ezt az állapotot – a hivatalos kommunikációval ellentétben – az a felelőtlen, rosszul értelmezett megtakarítási gyakorlat idézte elő, melynek során az utóbbi hónapokban-években folyamatosan visszafogták az alkatrészbeszerzést és raktározást a cégnél, az üzemeltetés során pedig folyamatosan felélték a raktárkészleteket. Az alkatrész-stop és az egyre több leállított, üzemképtelen donorjármű felélése vezetett oda, hogy már az elmúlt évek többszöri járatritkításai után szükséges forgalmi járműszámot sem sikerül kiadni. Ehhez a körülbelül 180 db-os járműállományból 136 db autóbusz forgalomba adására lenne szükség, amely már 75%-os rendelkezésre állás mellett is biztosítható lenne. Jelenleg ez az arány körülbelül 50-60 üzemképtelen járművel számolva olykor 70% alatt van! Komolyan vehető üzem szégyenkezik, ha a mutatói 90% alá romlanak, ilyenkor fejek szoktak hullani. A folyamatos szervizelések és megelőző karbantartások elmaradása mára súlyos következményeket okozott és ez az eljárás ismételten a fizető utasokat büntető formában ütött vissza.
Egyesületünk már egy évvel ezelőtt is figyelmeztetett: a felelőtlen karbantartási gyakorlat súlyos következményekkel fog járni, csak idő kérdése, mikor válik a helyzet kezelhetetlenné. Tapasztalatainkat pedig megosztottuk a városvezetéssel, remélve, hogy intézkedés történik. Sajnos semmilyen változás nem történt a közösségi közlekedés finanszírozását és az MVK Zrt. működését tekintve. Így a közösen elkezdett, majd sajnálatos módon abbamaradt menetrendi fejlesztési munkáknak sem lesz értelme.
Amellett, hogy az MKV Zrt. immár több, mint két hete nem tudja biztosítani a közszolgáltatási szerződésben vállalt fordulószámokat, a válságmenedzsment sem működik jól: az első napokban még pontos tájékoztatást se kaptak az utasok arról, hogy mely járatok fognak kimaradni, illetve olyan területekről is történtek kivonások, ahol nincs más alternatíva a közösségi közlekedésre. Például Szirmán, Tapolcán és a Bábonyi-bérc térségében a reggeli csúcsidőben 20-40 perces lyukak jelentek meg a menetrendben. A helyzet kevésbé lett volna súlyos, ha legalább a kimaradó járatok előtti és utáni indulásokat közelebb hozzák egymáshoz a menetrend széthúzásával és átmeneti időszakra történő meghirdetésével.
Felszólítjuk az MVK Zrt.-t, hogy adjon érdemi magyarázatot az elmúlt két hét járatkimaradásaira és ismerje el a karbantartási hiányosságokat! Egyúttal kérjük, hogy a közösségi közlekedés megrendelője, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata készíttessen független vizsgálatot arról, hogy milyen okok és hibás üzemeltetési szokások vezettek a sorozatos és elfogadhatatlan járműkiadási problémákhoz! Végezetül pedig elvárjuk, hogy a felelős döntéshozók mind az MVK Zrt., mind a Miskolc Holding, mind Miskolc város részéről vonják le a megfelelő gazdálkodási és személyi konzekvenciákat, és haladéktalanul tegyék meg a szükséges lépéseket a járatkimaradások megszűnése érdekében. Intézkedéseikkel biztosítsák, hogy hasonló helyzet a jövőben ne fordulhasson elő. A foganatosított intézkedésekről kérjük mihamarabb tájékoztassák az utazóközönséget és Miskolc város lakosságát!
Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE)