VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Folyamatos járatkimaradások Miskolcon: a valódi okok

2013. április 4. csütörtök
Szerző:
Donorbuszok az MVK Zrt. telephelyén 2012 tavaszán

Donorbuszok az MVK Zrt. telephelyén 2012 tavaszán

Alkatrész-hiány és elégtelen szervezés miatt nem jön a busz reggel

Az MVK Zrt. – a márciusi havazás okozta meghibásodásokra hivatkozva – harmadik hete nem tudja biztosítani a menetrend szerinti autóbusz-buszközlekedést Miskolcon a munkanapi csúcsidőszakokban. Volt olyan nap, amikor a szükségesnél 16 busszal kevesebb volt kint az utakon, amely 11%-os kiesést jelent. A helyzet a mai napig sem normalizálódott, 20 nap sem volt elegendő a probléma felszámolására.

Az időjárást okoló kommunikáció könnyen cáfolható: egyetlen korábbi havazás során sem merült fel sehol ilyen jellegű probléma sem Miskolcon, sem, más közeli nagyvárosban, a szintén miskolci utakat használó Borsod Volán esetében pedig nem történtek hasonló meghibásodások vagy járatkimaradások.

Meglátásunk szerint ezt az állapotot – a hivatalos kommunikációval ellentétben – az a felelőtlen, rosszul értelmezett megtakarítási gyakorlat idézte elő, melynek során az utóbbi hónapokban-években folyamatosan visszafogták az alkatrészbeszerzést és raktározást a cégnél, az üzemeltetés során pedig folyamatosan felélték a raktárkészleteket. Az alkatrész-stop és az egyre több leállított, üzemképtelen donorjármű felélése vezetett oda, hogy már az elmúlt évek többszöri járatritkításai után szükséges forgalmi járműszámot sem sikerül kiadni. Ehhez a körülbelül 180 db-os járműállományból 136 db autóbusz forgalomba adására lenne szükség, amely már 75%-os rendelkezésre állás mellett is biztosítható lenne. Jelenleg ez az arány körülbelül 50-60 üzemképtelen járművel számolva olykor 70% alatt van! Komolyan vehető üzem szégyenkezik, ha a mutatói 90% alá romlanak, ilyenkor fejek szoktak hullani. A folyamatos szervizelések és megelőző karbantartások elmaradása mára súlyos következményeket okozott és ez az eljárás ismételten a fizető utasokat büntető formában ütött vissza.

Már 2012 tavaszán is tele volt az MVK Zrt telephelyén az udvar működésképtelen, félreállított buszokkal.  Milliárdos érték ebek harmincadján.

Már 2012 tavaszán is tele volt az MVK Zrt telephelyén az udvar működésképtelen, félreállított buszokkal. Milliárdos érték ebek harmincadján.

Egyesületünk már egy évvel ezelőtt is figyelmeztetett: a felelőtlen karbantartási gyakorlat súlyos következményekkel fog járni, csak idő kérdése, mikor válik a helyzet kezelhetetlenné. Tapasztalatainkat pedig megosztottuk a városvezetéssel, remélve, hogy intézkedés történik. Sajnos semmilyen változás nem történt a közösségi közlekedés finanszírozását és az MVK Zrt. működését tekintve. Így a közösen elkezdett, majd sajnálatos módon abbamaradt menetrendi fejlesztési munkáknak sem lesz értelme.

Amellett, hogy az MKV Zrt. immár több, mint két hete nem tudja biztosítani a közszolgáltatási szerződésben vállalt fordulószámokat, a válságmenedzsment sem működik jól: az első napokban még pontos tájékoztatást se kaptak az utasok arról, hogy mely járatok fognak kimaradni, illetve olyan területekről is történtek kivonások, ahol nincs más alternatíva a közösségi közlekedésre. Például Szirmán, Tapolcán és a Bábonyi-bérc térségében a reggeli csúcsidőben 20-40 perces lyukak jelentek meg a menetrendben. A helyzet kevésbé lett volna súlyos, ha legalább a kimaradó járatok előtti és utáni indulásokat közelebb hozzák egymáshoz a menetrend széthúzásával és átmeneti időszakra történő meghirdetésével.

Felszólítjuk az MVK Zrt.-t, hogy adjon érdemi magyarázatot az elmúlt két hét járatkimaradásaira és ismerje el a karbantartási hiányosságokat! Egyúttal kérjük, hogy a közösségi közlekedés megrendelője, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata készíttessen független vizsgálatot arról, hogy milyen okok és hibás üzemeltetési szokások vezettek a sorozatos és elfogadhatatlan járműkiadási problémákhoz! Végezetül pedig elvárjuk, hogy a felelős döntéshozók mind az MVK Zrt., mind a Miskolc Holding, mind Miskolc város részéről vonják le a megfelelő gazdálkodási és személyi konzekvenciákat, és haladéktalanul tegyék meg a szükséges lépéseket a járatkimaradások megszűnése érdekében. Intézkedéseikkel biztosítsák, hogy hasonló helyzet a jövőben ne fordulhasson elő. A foganatosított intézkedésekről kérjük mihamarabb tájékoztassák az utazóközönséget és Miskolc város lakosságát!

Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.