Megkezdődhet a VEKE villamosainak felújítása
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület számára mindig is kiemelt cél volt a közlekedéstörténeti emlékek megmentése, az értékes járművek üzemképesen tartása, azért, hogy a fiatalabb generációk is megismerkedhessen velük, működés közben, ne csak múzeumi vitrin mögött. A 2000-es évek elején a BKV Zrt. felszámolta a veszteségesnek nyilvánított – már a gondolat is nonszensz – nosztalgiaüzemet, és számos járművet küldtek a bontóba. A Budapest egyik jelképének számító UV villamosok egyik különleges példányát, egy korszerűsített MUV motorkocsit egyesületünk vezetésének nyomására hozatta vissza a BKV vezérigazgatója a bontóból 2003-ban. Azóta ez a kocsi, a 3430-as MUV motorkocsi szerepel egyesületünk logójában.
Újabb évek teltek el, mire sikerült kieszközölnünk, hogy a kivonásra kerülő UV flottából bárki vásárolhasson. Ennek a vásárlási lehetőségnek a keretében jutott hozzá az egyesületünk a 3800 és 3809 pályaszámú UV motorkocsikhoz, valamint a 6041-es pótkocsihoz. A vásárlási szerződést már a BKV új vezetésével írtuk alá 2007. április 15-én. És elkezdtük gyűjteni a pénzt a felújításukhoz, illetve a majdani üzemeltetésükhöz. A hatósági eljárások során az illetékesek úgy határoztak, hogy a VEKE-nek vasútvállalattá kell válnia, ennek megfelelően működési engedéllyel, felelősség- és katasztrófabiztosítással kell rendelkeznünk. Ez a papírmunka eltartott egy ideig, majd mivel a BKK megalakítására koncentráltunk, egy ideig a projekt kevesebb figyelmet kapott. A BKV még újabb vezetése ugyanis – látva a VEKE kocsijait – megőrzött az UV-kből és fel is újította őket, a BKK pedig elérte, hogy a rendszeres nosztalgiajáratok a közszolgáltatási szerződés keretében finanszírozva legyenek. A VEKE így elérte legfontosabb célját, a nosztalgiajárművek megjelenhettek Budapest utcáin.
Eljött azonban az idő, és dönteni kellett, mi legyen a tulajdonunkban levő járművekkel. Annak nem sok értelme van, hogy csak ott porosodjanak Zugló kocsiszínben, kitéve a fémtolvaj szarkáknak. Úgy döntöttünk, partnereket keresünk, és nekivágunk a felújításnak, a villamosainkat pedig különjárati forgalomban, rendezvényekre kitelepülve, vagy csak úgy, a magunk és a közlekedésbarátok szórakoztatására üzemeltetjük. Ehhez azonban pénz kell, az eddig összegyűjtött 1%-os felajánlások ehhez nem elegendőek. Ezúton is szeretnénk tehát minden közlekedésbarát segítségét kérni, vigyék hírét, hogy ezekre a villamosokra is lehet 1%-os felajánlásokat tenni. Ezért 2016. május 20-áig egy kis nyereményjátékot indítunk facebook oldalunkon, ahol Flirt motorvonat pendrive-okat lehet nyerni, Sztraka Ferenc légi fényképész barátunk eddig nem publikált légi felvételeinek helyszíneit találgatva.
Ugyancsak várjuk cégek és önkormányzatok támogatását is. A projekt fő támogatója a Stadler Trains Magyarország Kft., akik nem csak a nyereményjáték ajándékait biztosítják, hanem jelentős szerepet kívánnak játszani a felújításban is. Ezúton is köszönjük Dunai Zoltán országigazgató úr segítségét!
