Kormányhatározat a közlekedési beruházásokról
A Magyar Köztársaság kormánya döntött a 2007-13 közti költségvetési időszakban az Európai Unió Kohéziós Alapjához támogatás kérésének céljából benyújtandó közlekedésfejlesztési beruházásokról. A 1067/2005 sz. kormányhatározatban szereplő projektek előkészítése a közeljövőben megkezdődik.
Magyarország a következő (2007-től kezdődő) EU költségvetési periódus sikeres támogatás-felhasználásának érdekében az alábbi városi és elővárosi közlekedési beruházások előkészítését kezdi meg (a felsorolásban 2005-ben tervezésre, projektelőkészítésre fordítható összegek szerepelnek):
- Budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztése: 1 713 millió forint
- Miskolc városi villamos fejlesztése: 107 M Ft
- Debreceni 2-es villamosvonal kiépítése: 83 M Ft
- Szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztése: 157 M Ft
- M0 autópálya északi szakaszának megvalósítása: 900 M Ft
- Budapesti 1, 3 villamosvonalak meghosszabbításai: 712 M Ft
- Észak-Dél regionális gyorsvasút első üteme: Szentendre-Békásmegyer: 392 M Ft
- Budapesti P+R parkolási rendszer kiépítése: 310 M Ft
A listán egyelőre csak azok a beruházások szerepelnek, melyeket 2007-2008-ban el lehet kezdeni. A megvalósulásra azonban ez a kormánydöntés önmagában még nem garancia.
Az előírások szerint 9-12 hónap alatt kell eljutni az engedélyezési tervekig, ezek birtokában lehet a Kohéziós Alaphoz folyamodni. Az 50 millió euró feletti összköltségű projektek Brüsszelben kerülnek elbírálásra, az az alattiak itthon.
Mivel az EU költségvetése a 2007-től kezdődő pénzügyi időszakra még nincs elfogadva, valamint a pénzeszközökhöz való hozzájutás szabályai is változhatnak, ezért egyelőre nem tudni, végül a felsoroltak közül melyik projekt nyer támogatást.
A Kohéziós Alap azonban nyitott, más projektek bekerülésére is van lehetőség, a mostani kormánydöntésben szereplő projektek későbbi megvalósítási ütemeit is beleértve.