CsÅ‘döt mondott a metrópótlás – azonnali beavatkozás szükséges
Az elsÅ‘ két munkanap tapasztalatai alapján a VEKE úgy látja, hogy azonnali beavatkozás szükséges a 2-es metró autóbuszos pótlásának lebonyolÃtásában. A 2007. évi metrópótlás elÅ‘készÃtésének szakmai szÃnvonala és átgondoltsága messze elmarad a korábbi évek metrópótlásaitól.
A végiggondolatlan tervezésnek és a hiányzó buszsávoknak köszönhetÅ‘en a metrópótló buszok sokhelyütt a dugóban araszolnak, menetidejük elfogadhatatlanul hosszú. Kedd délután 40-45 perces menetidÅ‘ sem volt ritka a 4 megállónyi hosszon, reggel és délután pedig egyaránt jellemzÅ‘ volt, hogy a forgalmasabb megállókban többszáz ember nem fér fel a buszokra – a Keleti pályaudvarnál délután állandósult, hogy 100-150 utas várakozik és marad le a teli buszokról.
A BKV nem készült fel kellÅ‘képp az idei metrópótlás kihÃvásaira és arra, hogy a 4-es metró épÃtési munkálatai miatt a város közúti hálózata Ãgy is teljesÃtÅ‘képességének határán üzemel. A pótlóbuszok utasok tÃzezreit szállÃtják, ennek ellenére kénytelenek a dugóban állni a vonal több pontján. Bár üdvözöljük a megvalósÃtott buszsávokat, ezek nem elegendÅ‘ek, a buszok a Kerepesi úton délutánonként az Örs vezér tere felé teljes hosszban, reggelente pedig befelé a buszsáv nélküli szakaszokon araszolnak, ami jelentÅ‘s késéseket, elfogadhatatlanul hosszú menetidÅ‘ket és zsúfoltságot, utaslemaradást okoz. Gondot jelent a Blaha Lujza téri végállomás, ahová a metrópótlók csak az összes sávot keresztezve tudnak bekanyarodni, az ügyetlenül kialakÃtott, kiskapacitású forduló miatt pedig a sorban álló buszok gyakran belógnak a forgalmas csomópontba.
Mivel a metrópótlást az utasok nem tudják elkerülni, ezért arra kérjük a FÅ‘város és a BKV vezetését, hogy tegyenek meg mindent a korábbi évek szÃnvonalát legalább megközelÃtÅ‘ pótlási feltételek megteremtésére és a pótlóbuszok útvonalán végig biztosÃtsák a buszsávokat. A Kerepesi úton a hiányzó szakaszokon végig autóbuszsáv kijelölése indokolt, a BRFK részérÅ‘l pedig szükséges a sokkal szigorúbb ellenÅ‘rzés, hiszen a meglévÅ‘ buszsávokon is a dugóban állnak a buszok, például a Hungária körúti csomópont elÅ‘tt.
A felújÃtás elsÅ‘ ütemében a Stadionokig is hozhatna utasokat a metró, ha az állomás egyik peronját nyitva tartanák. A kivitelezÅ‘ kényelme azonban ismét elÅ‘bbre való volt, Ãgy a vonatok a négyvágányos, részleges lezárásra is alkalmas állomáson utasok nélkül, üresen fordulnak.
Látható, hogy a problémák a nem kellÅ‘en körültekintÅ‘ tervezésnek köszönhetÅ‘ek, azonban a javasolt beavatkozások nem halogathatóak, hisz a budapestieknek nyáron is közlekedniük kell valahogy. A nyár hátralévÅ‘ részében a metró további szakaszait zárják le, a pótlóbuszok a Deák térig járnak majd, két hét múlva már nem jár a kettes villamos sem, és augusztusban sor kerül a Szabadság hÃd lezárására is. BÃzunk benne, hogy a metrópótlás keserű tapasztalatai rábÃrják az illetékeseket arra, hogy alaposabban és a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtésére kellÅ‘ figyelmet fordÃtva tervezzék meg ezen lezárások idején az alkalmazott forgalmi rendet.