Vissza a múltba: a BKV kifogásokat keres megoldások helyett
A BKV az elmúlt napokban a gödöllÅ‘i HÉV Stadionokig való meghosszabbÃtásával kapcsolatban kiadott nyilatkozattal próbált reagálni a VEKE kritikájára, miszerint a 2-es metró Örs vezér terei végállomásának újraépÃtése rövidlátó és pazarló, a Podmaniczky Programmal ellentétes lépés. A VEKE a BKV javaslatáról az alábbi sajtóközleményt adta ki.
A cég kommunikációs igazgatója az elmúlt napokban büszkén nyilatkozta, hogy a BKV a metró és a HÉV összekötése helyett egy 1960-as évekbÅ‘l származó javaslat leporolásával a HÉV „Népstadionig” való meghosszabbÃtását javasolja. A felvetés megalapozottságát jól mutatja, hogy a cég saját történelmét sem ismeri, hiszen a 60-as években a HÉV meghosszabbÃtása fel sem merülhetett: 1970-ig ugyanis a HÉV a Keleti pályaudvarig járt és csak akkor vágták vissza a vonalat az Örs vezér teréig – ott kényelmetlen átszállásra és aluljárózásra kényszerÃtve a metróra átszállókat.
Ez az olcsó kommunikációs trükk önmagában is aggályos, hiszen azt mutatja, hogy a BKV kommunikációja mit sem változott a menedzsment-váltás hatására. A nyilatkozat szakmai gyökerei azonban még aggasztóbbak: ha a BKV a budapesti közlekedésfejlesztés jövőjét az 1960-as évekből vezeti le, azt jelenti, hogy az üzemeltető cég továbbra is a kifogásokat keresi a megoldások helyett.
A VEKE javaslata, mely beépült Budapest hivatalos középtávú fejlesztési programjába, arra irányul, hogy a 2-es metró kerüljön összekötésre a gödöllÅ‘i HÉV-vel, ezzel biztosÃtva az átszállásmentes belvárosig történÅ‘ utazás lehetÅ‘ségét az agglomeráció számos települése és a XVI., XVII. kerületek számára. Való igaz, hogy ezt 1960-ban nem lehetett volna megvalósÃtani. Azonban ma 2007-et Ãrunk és ma már elérhetÅ‘ek, Európában két évtizede bevettek azok a technikai megoldások, amelyekkel két, egyes paramétereiben eltérÅ‘ gyorsvasúti vonal egyesÃthetÅ‘. Ma már nem gond, hogy egy metrószerelvénynek alul és felül is legyen áramszedÅ‘je, nem gond, hogy eltérÅ‘ körülmények között közlekedjenek, ilyen megoldások Londontól Milánón át Athénig igen sok városban megtalálhatóak. Szomorú, hogy a BKV vezetÅ‘i ezeket a megoldásokat nem ismerik, ráadásul megalapozatlan műszaki aggályaikkal a nyilvánosság elé is kiállnak. Ha megvan a lehetÅ‘ség a HÉV által ellátott térség többszázezer lakójának átszállás nélküli, kényelmes belvárosi kapcsolat biztosÃtására, akkor nem szabad elfogadni a múltidézÅ‘ álláspontot és nem szabad az átszállást megtartó félmegoldásokat megvalósÃtani.
A BKV leragadt 1960-as évek műszaki szÃnvonalán és ez egy kommunikációs trükknél messzebbre mutat: jelzi, hogy az új BKV-vezetésnek továbbra sem az utasok kényelme és a tömegközlekedés javÃtása, hanem egy-egy megalapozatlan műszaki kifogás és üzemeltetÅ‘i érdek a fontosabb.
Ideje, hogy a városvezetés is észrevegye, hogy a budapesti közlekedésfejlesztés nem szólhat a 60-as évek műszaki szÃnvonalán alapuló mellébeszélésrÅ‘l, hanem a Podmaniczky Program betartása és a szÃnvonalában, eljutási idejében az autózással a versenyt felvenni képes, lehetÅ‘leg átszállásmentes tömegközlekedés megvalósÃtása szükséges.