Villamos és metró nem zárja ki egymást
2003. május 20. Erzsébetváros alpolgármestere tett egy megdöbbentÅ‘ kijelentést, miszerint soha többé villamost a Thököly útra, és ha ilyen szóba kerülne, nem engedik a metróépÃtést sem. Ezt aztán késÅ‘bb a hivatal igyekezett elkenni, de ennek kapcsán addigra már megszületett sajtóközleményünk, mellyel meg kÃvánjuk világÃtani a problémakört.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) megdöbbenéssel értesült a VII. kerület metróval kapcsolatos álláspontjáról. Elképesztő, hogy felelős városvezetés a XXI. században ilyen szűklátókörű kijelentést tesz. Nem értjük, Budapesten miért kiáltják ki főbűnösnek mindenért a villamosokat, amelyek a világ minden más táján a városi közlekedés alapját képezik és reneszánszukat élik.
A Thököly út belső szakaszán a dugót nem a villamos okozza, az sajnos most sem jár. Be kellene végre látni, hogy a dugót maga a Baross tér okozza, ahová az autók két fő irányból, a Kerepesi és a Thököly út felől özönlenek, de csak egy fő irányba hagynák el, a Rákóczi út felé, ha tudnák. De nem tudják, és ezen a szerencsétlen helyzeten az sem változtatna, ha a Thököly úton több autós sáv lenne; sőt, csak rontana rajta.
Véleményünk szerint a Thököly úton a befelé tartó irányban a közúti kapacitás bÅ‘vÃtése nem megoldás. Több autót a városközpont képtelen fogadni! Ideje lenne végre leszámolni azzal a téves nézettel is, miszerint a villamos és a metró kizárja egymást. ElÅ‘relátóan gondolkodó városokban „két szintű” közlekedési rendszert hoznak létre, a két szint alapelemei a gyorsvasút/metró és a felszÃni városi közlekedési eszközök, elsÅ‘sorban a környezetbarát villamos. A két szint kiegészÃti és kölcsönösen feltételezi egymást. Aki élni szeretne a saját városában, az tudja, ha „autópályákká” változtatjuk belvárosi útjainkat, azok elértéktelenednek, mert az autók csordultig megtöltik Å‘ket, a környékrÅ‘l elvándorol a lakosság és csÅ‘dbe megy a kereskedelem. IntÅ‘ példa kellene legyen a Bajcsy-Zs. út, az ÃœllÅ‘i út, a belsÅ‘ Váci út vagy a Rákóczi út!
A Thököly út vonalában olyan, egészen Újpalotáig futó villamosvonalra van szükség, amelynek külsÅ‘ szakaszán több műtárgyat úgy alakÃtanak ki, hogy metró számára is járható legyen. Amikor a jelentkezÅ‘ utazási igény eléri a metró szintjét – jelenleg ez nincs Ãgy – át lehet állni metróüzemre, akár a villamos megtartásával (a hálózat átszervezésével, egyes párhuzamos szakaszok megtartásával) is.
Ezt hÃvják elÅ‘relátó várostervezésnek.
A VEKE Elnöksége