Egy járműtÃpus utolsó napjai – az Ikarus 280-asok búcsúja Pozsonytól
Közel 34 év szolgálat után kivonták a forgalomból az utolsó sorozat IK280-as tÃpusú autóbuszt a szlovák fÅ‘városban. Ezen alkalom adtán 2008. január 19-én szombaton egész napos „nosztalgiatúrát” szervezett a helyi közlekedési vállalat (DPB).
ReggeltÅ‘l estig több egykori törzsvonalat is bejártak a buszok, Ãgy sorrendben a 105(+109)-es, 117-es, 112-es és a 101-es vonalon közlekedett a különjáratú konvoj. Főpályaudvar (Hlavná stanica) — húsüzem (Mäsokombinát) — Pozsonyligetfalu (Petralka) lakótelep — Volkswagen gyár — Új híd autóbuszállomás (Nový most) – Šafárikovo tér.Innen 29-es nosztalgiajáratként ment tovább a különítmény a Šafárikovo tér — Pozsonyligetfalu – Šafárikovo tér között.
Tovább a felvonulás érintette csaknem valamennyi hidat Öreg híd (Starý most) — Kikötői híd (Prístavný most) — Apollo híd (Most Apollo) — Új híd (Nový most), valamint a belváros tehermentesítésére épült alagutat is. A program befejezéseként rögtönzött „gyorsulási verseny 3 forgalmi sávban három busszal” keretében visszatértek a buszok a fÅ‘pályaudvarhoz.
Útközben nosztalgiajegyet lehetett venni és lyukasztani (a közlekedési szövetség és az idÅ‘alapú jegyek bevezetésével eltűntek a régi jegylyukasztók, helyüket modern, idÅ‘bélyegzÅ‘s készülékek vették át), ingyenes képeslapokból is lehetett válogatni, a nap végén pedig az újragyártott archÃv táblakészletet osztották szét a népes rajongótábor között.
A nosztalgianapon részt vett három jármű fÅ‘bb adatai:1., IK280.08/A 1463 91. – négyajtós városi kivitel,– 4945-as pályaszámmal,– Beszerzés éve: 1991, az utolsó sorozatból– Selejtezés: 2005.09.05.2., IK280.08/A 1460 91.– négyajtós városi kivitel,– 4958-as pályaszámmal, volt 2944/II.– Beszerzés éve: 19913., IK280.10, – kétajtós elÅ‘városi kivitel,– 4707-as pályaszámmal– Beszerzés éve: (állományi adatok a www.imhd.sk honlapról származnak)
Tehát Pozsonyban véglegesen lezárult egy korszak. A közlekedési vállalat az elmúlt években új alacsonypadlós járműveket szerzett be, valószÃnű a folyamat folytatódik, és szépen lassan megújul az egész autóbusz állomány.A szervezÅ‘ket dicséret illeti, az esÅ‘s idÅ‘ ellenére egy szÃnvonalas programot nyújtottak a nem csekély érdeklÅ‘dÅ‘ számára. Volt, aki csak egy szakaszra csatlakozott a konvojhoz, de a legtöbben a végsÅ‘kig kitartottak, és elejétÅ‘l a végéig részt vettek a programon.
A tÃpus története Pozsonyban:ElÅ‘ször 1974-ben vett a közlekedési vállalat 13 darabot e tÃpusból (500-512 pályaszámmal), de 5 év üzemelés után 1979-80-ban meg is történt az elsÅ‘ sorozat selejtezése. Hiába, ekkor a KGST keretein belül több pénz jutott járműbeszerzésre, megtehették azt, amit most csak a nyugat-európai közlekedési vállalatok, hogy 5-6 évesen lecserélik járműparkjuk egy részét.
Összesen 1991 év végéig 761 darab érkezett a tÃpusból Pozsonyba, legutoljára már csak 7 db volt forgalomban. SÅ‘t, a 2006 októberében meglátogatott autóbuszgarázs is teljesen üres volt, bezárták. A buszok nagyobb szerepet a tömegközlekedésben a lakótelep-épÃtési láz után kaptak, a Duna jobb partján felépült negyedben ugyanis nincs kötöttpályás tömegközlekedés.Egyik érdekesség az, hogy az akkori Csehszlovákiának, pontosabban Pozsony részére készült az 5000. IK280-as csuklós autóbusz. A másik az, hogy az összes jármű ráncajtós kivitelű volt.
1988-ban jelent meg Pozsony utcáin az elsÅ‘ csuklós Karosa tÃpusú autóbusz, mÃg 1993-ban az elsÅ‘ TAM márkájú.1991-tÅ‘l 21 db IK283-as autóbusz gyarapÃtotta a járműparkot, ebbÅ‘l jelenleg 6 van állományban.
1995 és 1998 között 96 db Ikarus 435-ös tÃpus beszerzésére került sor, jelenleg ebbÅ‘l még az összes állományban van.Az IK 415-ösökbÅ‘l 1997 óta a 44 darabból 43 darab rója még az utakat, 1 db selejtezésre került.IK 412 is került Pozsonyba, összesen 1+2 db beszerzésére került sor 1998. és 2000. években.
2003. október 2-án 359-en fértek fel egyszerre egy autóbuszra, no nem utasforgalomban, csak Guiness-rekordkÃsérletként, szigorúan önkéntesek részvételével.