Megújult a hágai tömegközlekedési múzeum
2009. május 21-edikétől újra látogatható az 1989-ben alapított Haags Openbaar Vervoer Museum, vagyis a Hágai Tömegközlekedési Múzeum.
A több mint fél éves szünet alatt nem csak a régi kocsiszín épületét újították fel, de csoportok, rendezvények befogadására alkalmas helyiségeket is kialakítottak és a kiállítás új, jellegzetes grafikai arculatot kapott Remise (remíz) néven.
A délután egy órai nyitás előtti percekben már érdeklődők népes csoportja gyülekezett a kerítésen kívül, amelyen keresztül a járműgyűjtemény nagyjából fele az utcáról is jól látható volt. A remíz előtt a hágai közlekedési cég (Haagsche Tramweg-Maatschappij, HTM) állományából származó kéttengelyes és PCC villamosokat , két hágai autóbuszt és egy, az utastájékoztató tablók alapján nemrég, az utolsók között a forgalomból kivont londoni Routemaster emeletes buszt mutatnak be.
Az utolsó villamos-tolatások (a hágai villamosok többsége ugyanis egyirányú) és buszos ipszilon-fordulók után megnyílt múzeum négy kisebb kiállítótermében makettek, viszonylatot jelző táblák és egyenruhák láthatóak fényképekkel és rövid holland nyelvű leírással kiegészítve, a kiállítás fénypontja viszont a forgózsámoly és az arra illeszkedő, élére állított karosszériaszelvény.
A remíz fedett csarnokában további villamosok és buszok találhatóak, a figyelmes szemlélő pedig az egyik villamos ülésein jobb sorsra érdemes terepasztalokat láthatott. A villamosokat bárki szemmel tarthatja akár otthonról is a webkamerákon keresztül.
A villamosok csaknem felének célfilmei a 8-as vonal scheveningeni Kurhaus végállomására vannak beállítva, nem véletlenül:. Eezen a vonalon mutatkoztak be a korszakok villamos-újdonságai Rotterdamot és Amszterdamot megelőzve : a lóvasút (1864), a gőzhajtású városi vasút (1879) és végül a valóban elektromos villamos (1891), valamint 1927-ben a gyorsvillamos, vagyis az első, más forgalomtól elzárt pályán közlekedő villamos. A II. világháború után amerikai mintára megjelentek a nagy sikerű PCC villamosok is, a hetvenes évektől pedig füvesített pályák, később a belvárosban viaduktok épültek, még a Den Haag Centraal pályaudvar belsejében is.
2004-ben átadták a belváros két megálló hosszúságú villamosalagútját, mely lehetővé tette a felszín sétálóutcává alakítását. 2007-ben két villamosvonalat átalakítottak a korábbinál is magasabb komfortú és menetrendtartású, RandstadRail márkanéven bevezetett vonallá, melyek tram-train villamosai korábbi nagyvasúti szakaszokat feltárva egészen a szomszédos Zoetermeer városig közlekednek. A közeljövő ambiciózus fejlesztéseinek alapja is újabb villamosvonalak továbbfejlesztése RandstadRail rendszerre.
A látogatók sétavillamosozáson is részt vehetnek: óránként közlekedik a 11-es viszonylat vonalán a 265-os pályaszámú kéttengelyes nosztalgiavillamos, valamint a 1304-es motorkocsi és a 2101-es (vezetőállás nélküli, de meghajtott) pótkocsi alkotta PCC szerelvény. Az útvonal szinte végig füves pályán és nagyrészt egy csatorna mellett halad, aki pedig a végállomáson, a tengerparti Scheveningenben leszáll, akár egy másik viszonylattal is visszautazhat a belvárosba. (Az 1-es villamos például érinti a Hágai Nemzetközi Törvényszék épületét, és a majdnem 20 km-es útvonal a belvároson túl egészen a – közlekedéstudományokkal is magas szinten foglalkozó – műszaki egyeteméről híres Delftig közlekedik.)
Korábban sokkal változatosabb útvonalon is közlekedtek a nosztalgiavillamosok, azonban a régebbi, eltérő kerékprofil alkalmazása a sínek idő előtti elhasználódásához vezetett és korlátozásokat kellett bevezetni nem csak a múzeum állományára, hanem a HTM saját, üzemben lévő villamosaira is. Így a felújítás előtti évben egyáltalán nem jártak a villamosok, és további munkákra van szükség a korlátozások feloldása érdekében.
A múzeum májustól októberig minden vasárnap 13:00-tól 17:00 óráig látogatható. A belépőjegy 3,5 euró, mely érvényes egy villamosozásra vagy buszozásra is. Megközelíthető a Den Haag HS vasútállomástól pár perc sétával. Aki pedig kevésnek találná a kollekciót, átvonatozhat a közeli Rotterdam villamosmúzeumába vagy Utrechtbe a szintén nemrég átépített Holland Vasúti Múzeumba.
Sparing Dániel