Margit hÃdi lezárás: újabb csata a kúszóváltóért
A VEKE kezdeményezte a június elsÅ‘ hétvégéjén esedékes vágányzár során a kúszóváltó használatát és a 4-6-os villamosok Jászai Mari térig történÅ‘ közlekedtetését. Bár Ãgéreteket kaptunk, ismét veszélybe került a javaslat, majd sikerült megtalálni a megoldást.
Az első lépések
A VEKE 2010. május 27-én fordult levélben a BKV-hoz és a Városházához a tervezett nagykörúti vágányzár és a kúszóváltó használatának elmaradása miatt.
A BKV pozitÃv válaszáról másnap hÃrt adtunk itt, a veke.hu-n.
Május 31-én hétfÅ‘ délelÅ‘tt az ügyben a Városháza egyeztetÅ‘ tárgyalást hÃvott össze, a kivitelezÅ‘ konzorcium, a Margit hÃd projekt mérnöke, a BKV és a Városháza képviselÅ‘inek részvételével, meghÃvva a VEKÉ-t is.
Bár az egyeztetés pozitÃv végeredménnyel zárult, június 1-jén kedden az MH 2009 Konzorcium a kockázatokra hivatkozva elvetette a kúszóváltó használatát.
Levél a főpolgármester-helyetteshez
Ezt követően a VEKE az alábbi levéllel fordult Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyetteshez:
- Tisztelt Főpolgármester-helyettes Úr!
A VEKE számára kiemelt fontosságú a villamosközlekedés lehetÅ‘ legkisebb mértékű zavartatása a különbözÅ‘ rendezvények, lezárások alkalmával és ezt képviseltük a Margit hÃd lezárásának különbözÅ‘ ütemei kapcsán is, elÅ‘zetesen a hÃd lezárása idején a villamosközlekedés fenntartásának érdekében, most pedig a rövidebb átmeneti vágányzárak lebonyolÃtási rendjéhez kapcsolódóan.
Információink szerint a Margit hÃd felújÃtásának vállalkozásba adásakor az eredeti tervek úgy szóltak, hogy a 2010 közepén (végül most hétvégén, június elsÅ‘ hétvégéjén) esedékes vágányzár során a 4-6-os villamosok dél-budai végállomásuktól a Jászai Mari térig közlekednek, ott ideiglenes, mobil váltón keresztül (kúszóváltón keresztül) fordulnak vissza. Ez a Nyugati pályaudvarhoz, a 3-as metróhoz és a Margitszigethez (ahol épp a FÅ‘városi Önkormányzat Sportvarázs rendezvénye zajlik ekkor) való eljutást tenné jelentÅ‘sen könnyebbé. Információink szerint a hidat felújÃtó kivitelezÅ‘nek szerzÅ‘désben vállalt kötelessége a kúszóváltós megoldás végrehajtása, melyet a vállalási ár tartalmaz.
A BKV Zrt. a kúszóváltó beszerzése ellenére tavasszal aggályokat fogalmazott meg, mely álláspontunk szerint elsÅ‘sorban abból fakadt, hogy a magyar gyakorlat hiányában nem használtak korábban kúszóváltót Budapesten és hiányzott az ehhez szükséges szakismeret. Azóta azonban a helyzet megváltozott és a VEKE nyomására, a BKV műszaki vezetésének közben járásával megtörtént az egyébként Európa nyugati felén rendszeresen használt kúszóváltó budapesti tesztje, lezajlottak a Jászai Mari térnél a bejárások, tehát minden akadálya elhárult az eredetileg tervezett forgalmi rend alkalmazásának. Sajnálatos módon áprilisban a Közlekedési Ãœgyosztály az egyszerűbb megoldást választotta, a BKV (mint késÅ‘bb kiderült, alaptalan) aggályait elfogadta, és az Oktogonig történÅ‘, az utasok számára hátrányosabb közlekedési rendet Ãrta elÅ‘, a kivitelezÅ‘ erre készÃtett forgalomtechnikai tervet.
Miután személyes jelzések útján a probléma kezelését már nem láttuk lehetségesnek, május 27-én levélben fordultunk a BKV-hoz és az Ügyosztály vezetőjéhez. (A levél alább olvasható.)
A BKV műszaki vezérigazgató-helyettese az alábbi levél szerint elvi támogatásáról biztosÃtotta javaslatunkat, az általa hivatkozott próbák és bejárások megtörténtek, azok semmilyen akadályt vagy problémát nem tártak fel ismereteink (és az azóta történt egyeztetésen elhangzottak) szerint.
A BKV forgalmi területe részérÅ‘l Tarsoly András fÅ‘osztályvezetÅ‘ levélben és azóta szóban több alkalommal tájékoztatott bennünket arról, hogy a Jászai Mari térig történÅ‘ közlekedés feltételei részükrÅ‘l adottak, a forgalmi rend átállÃtását még ma, június 1-jén délután is lehetségesnek tartotta, azonban jelezte, hogy a járművezetÅ‘k kiértesÃtése és az utastájékoztatás miatt lassacskán kifutnak az idÅ‘bÅ‘l.
Az Ãœgyosztálytól Ãrásos választ nem kaptunk, azonban Temesi Attila projektvezetÅ‘ egyeztetÅ‘ tárgyalást hÃvott össze május 31-re, ahol:
– az Ãœgyosztály megállapÃtotta, hogy a korábbi műszaki akadályok és kockázatok a kúszóváltó alkalmazása kapcsán elhárultak és álláspontja az volt, hogy mivel a vállalási árban és a szerzÅ‘désben ez szerepelt, a Margit hÃd felújÃtás eredeti szerzÅ‘désének megfelelÅ‘en a kúszóváltós megoldást alkalmazza a kivitelezÅ‘, ha annak nincs további műszaki akadálya
– a BKV műszaki és forgalmi területeinek képviselÅ‘i a kúszóváltós megoldást támogatták, megvalósÃthatónak tartották
– a VEKE álláspontját az itt és korábban leÃrtak szerint ismertettem
– a lebonyolÃtó mérnök – meglehetÅ‘sen furcsa módon – kizárólag a kivitelezÅ‘ érdekeit tekintve folyamatosan aggályait hangoztatta, melyek egy részérÅ‘l helyben kiderült, hogy megalapozatlan, a másik része pedig álláspontunk szerint olyan általános aggodalom, amely bármikor, bármilyen beruházás kapcsán felvethetÅ‘
– a kivitelezÅ‘ jelen volt, de nem foglalt állást a kérdésben.
A megbeszélés végsÅ‘ konkluziója az lett, hogy az Ãœgyosztály a Jászai Mari térig történÅ‘ közlekedtetésre hÃvta fel a kivitelezÅ‘t.
Egyesületünket hivatalosan azóta senki nem tájékoztatta, azonban olyan információk jutottak el hozzánk, mely szerint a Margit hÃd konzorcium végül valamilyen kifogást találva elállt a kúszóváltó használatától és az utasok számára kedvezÅ‘bb forgalmi rend kialakÃtásától. Ezen túlmenÅ‘en, sajnálatos módon úgy értesültünk, hogy a mai egyeztetéseken az Ãœgyosztály ezeket a kifogásokat kockázatkerülésbÅ‘l elfogadta és nem érvényesÃtette a konzorciumnál a szerzÅ‘déses kötelességeként a Jászai Mari téri kúszóváltós megoldás alkalmazását.
Azért fordulunk Önhöz, hogy a lehetséges utolsó idÅ‘pontban segÃtségét és intézkedését kérjük, az érintett felek bevonásával, a helyzet rendezése és az utasok számára lényegesen kedvezÅ‘bb megoldás (a 4-6-os villamosok Jászai Mari térig közlekedtetése) érdekében.
Ikvai-Szabó Imre válasza
Ezt követÅ‘en Ikvai-Szabó Imre részünkre is megküldte Tiba Zsolt fÅ‘városi fÅ‘jegyzÅ‘ részére Ãrt levelét:
- Tisztelt Főjegyző Úr!
A VEKE munkacsoport-vezetÅ‘jétÅ‘l az alábbi levelet (és levelezést) kaptam. Az abban foglaltakat a szakügyosztály és a BKV műszaki vezérigazgatója korábbi állásfoglalásai ismeretében szakmailag támogatom. A javaslat érdemi többletkiadások nélkül egyaránt szolgálja az utazóközönség komfortját, mint a nagyrendezvények helyszÃneinek jobb megközelÃthetÅ‘ségét.
Kérem szÃves közbenjárását, hogy – ha és amennyiben ez az EU-támogatással megvalósuló projekt szerzÅ‘déseit nem sérti – úgy a VEKE által megtett szakmai javaslatot a kivitelezés során érvényesÃtsék.
Köszönettel:
Ikvai-Szabó Imre
Tiba Zsolt főjegyző levele a VEKÉ-nek: a Jászai Mari térig közlekednek a villamosok
Az ügyben a VEKE képviselője a Főváros Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságának ülésén is felszólalt, végül június 2-án délután a következő levelet kaptuk Budapest Főjegyzőjétől:
- Tisztelt Uram!
A „Margit hÃdi 4-6-os vágányzár lebonyolÃtása” tárgyú, Ikvai-Szabó Imre fÅ‘polgármester-helyettes úrnak küldött, június 1-jei üzenetét megkaptam, s az abban foglaltakkal kapcsolatban tájékoztatom, hogy az ügyben érintett munkatársaimmal az ügyet áttekintettem, s annak alapján egyértelműen az eredeti, szerzÅ‘désszerű megvalósÃtás élvez prioritást. Mindez reményeim szerint az alábbi üzenetbÅ‘l megfelelÅ‘en kiolvasható.
Jelzését köszönöm.
Tisztelettel:
dr. Tiba Zsolt
Tiba Zsolt leveléhez mellékelte a FÅ‘város megrendelÅ‘i utasÃtását, melyben az MH 2009 Konzorciumhoz Ãrt levelükben elrendelik a kúszóváltó használatát. A levélbÅ‘l a legfontosabb részletet idézzük:
- “A 2010. június 1-i bejárás tapasztalataira épÃtve – miszerint elhárultak azon műszaki problémák, melyek az kúszókitérÅ‘ beépÃtését a rendelkezésre álló rövid idÅ‘ miatt kockázatossá tették – ELRENDELEM az MH2009 Konzorcium részére az ajánlati dokumentációban is szereplÅ‘ kúszókitérÅ‘ beépÃtését, a június 4 – június 6-i hétvégére vonatkozóan.”
Konkluziók
Mint látható, a történtek nagyjából a következőkben foglalhatók össze, mely nem is annyira az ügy fontossága, mint a probléma a Főváros közlekedési intézményrendszerének működési anomáliára nézve tipikus jellege miatt érdemelhet figyelmet:
1. A FÅ‘városi Önkormányzat a Margit hÃd felújÃtásának tenderkiÃrásánál helyesen a kúszóváltó alkalmazását és a Jászai Mari térig való közlekedést elÅ‘Ãrta.
2. A BKV műszaki aggályok miatt (melyek elsÅ‘sorban a kúszóváltó ismeretlenségébÅ‘l eredtek) inkább a számára egyszerűbb megoldást kereste – még akkor is, ha ez az utasok érdekével ellentétes volt.
3. A városházi projektvezetés a kockázatkerülés miatt a BKV aggályait elfogadta, nem tudott érdemben ellenállni a műszaki üzemeltetési önérdekeknek.
4. A helyzeten a VEKE hivatalos levele változtatott, melynek hatására a BKV-s és városházi szereplÅ‘k véleménye hirtelen – szerencsés irányba – megváltozott.
5. Ekkor a gyors változtatás a korábban a kúszóváltót bevállaló, de aztán a BKV nyomásának engedve más forgatókönyvre készülő vállalkozó-kivitelező ellenállásán hasalt el.
6. Ezek után a FÅ‘város ismét nem tudott kellÅ‘ eréllyel fellépni a kivitelezÅ‘vel szemben, ismét a VEKE figyelemfelhÃvására volt szükség.