Mellékvonalak: VEKE-menetrend és koncepció utasbarát szolgáltatásra
A VEKE úgy értesült, hogy a MÁV a kormányzat döntését elszabotálva a jövő héten megnyitandó vasúti mellékvonalakon csak napi 4 vonatpárt kíván közlekedtetni, ami néhol még a korábbi, elégtelen, a vonal bezárásához vezető rossz menetrendeknél is szűkebb kínálatot biztosít, ráadásul a fővonalakhoz való csatlakozások sem javulnának. Egyesületünk részletes menetrendi javaslatot és szakmai koncepciót készített, melyet a szakminisztériumnak is megküldünk. A tételes menetrend a cikk végén letölthető.
Egyesületünk örömmel értesül róla, hogy a korábbi trendekkel ellentétben a vasúti mellékvonalakról szóló hírek ezúttal nem megszüntetésekről, hanem újranyitásokról szólnak, és a közlekedéspolitika alkotóinak szándéka ezúttal az, hogy a korábban megcsonkolt hálózat legszükségesebb és életképes elemeit ésszerűen visszaállítsa. Sok esetben a vasútvonalak azért kerültek a bezárás sorsára, mert nem megfelelő módon, elhibázott menetrendekkel, utasellenes szolgáltatási színvonal mellett üzemeltették azokat, így a potenciális utasok jó része meg sem jelent, vagy elpártolt e vonalakról. Ahogy a miniszternek írt korábbi levelünkben leírtuk, fontos, hogy az újranyitás során az érintett mellékvonalak már azonnal, a 2010-es év végi menetrend váltás előtt is a lehető legjobb menetrendekkel és működő csatlakozásokkal kezdjenek üzemelni. Azaz valóban új hálózati elemként jelenhessenek meg a rendszerben, a szükséges mértékben szolgálva a hivatásforgalmi és turisztikai igényeket egyaránt.
Aggodalommal értesültünk arról, hogy a MÁV el akarja szabotálni a megnyitandó mellékvonalak sikeres üzemét és lényegében a Kormány döntését kívánja komolytalanná tenni azáltal, hogy a korábbinál is szűkebb kínálattal, napi átlagosan négy pár vonattal szolgálná ki ezen vonalakat. Egy ilyen menetrend az új Kormány lejáratásán és a döntés komolyságának, hitelének teljes aláásásán túl semmi másra nem alkalmas. Több, most újranyitandó vonalon jóval több vonatpár közlekedett, s a menetrendek még így sem voltak elég jók; mit várhatunk akkor, ha még a korábbi állapothoz képest is rosszabb szolgáltatással elégszünk meg? Ha a kínálat elégtelen lesz, és az utasok elmaradnak, az a mellékvonalak újranyitásának ügyét lejáratja, s látszólag a vasút ellenségeinek véleményét igazolja majd. Egyesületünk is sokszor hangsúlyozta már, hogy a vasúti kínálat költsége nem a vonatpárok számától, a megtett kilométerektől, hanem az infrastruktúra fenntartásának költségétől, és a felhasznált élőmunka árától függ elsősorban. A vasút magas fixköltség-aránya miatt ezek a kínálatszűkített menetrendek tehát nem csak közlekedéspolitikailag értelmetlenek, hanem közgazdaságilag is, mivel vonatonként néhány utassal már a további indulások valódi többlete, határköltsége kitermelhető. Állandó eszközállomány mellett a menetrendi kínálat kurtítgatása, csonkítása gyakorlatilag csak az utasszámot, a bevételt, s nem a költségeket csökkenti – nincs jobb példánk erre, mint a MÁV elmúlt évekbeli gazdálkodásának eredményei és vonalbezárásai.
A VEKE azért döntött a megnyitandó vonalakkal kapcsolatos részletes menetrend elkészítéséről, mert szeretnénk bebizonyítani: rövid idő alatt, a jelenlegi pályaállapotok és fővonali járatstruktúra mellett is készíthető színvonalas menetrend, és a minisztérium nem szorul rá a – néhány hónapja még a vasút leépítése mellett érvelő – MÁV-vezetők kétséges szándékú, kínálatszűkítést célzó menetrendi tanácsaira.
A vonalakra javasolt tételes, az érvényben lévő országos menetrendhez igazodó közlekedési rendet csatolt melléklet tartalmazza. A VEKE által javasolt menetrendek a helyi igényekhez és az országos rendszerhez is a lehető legjobban igazodnak, miközben költség-hatékonyak, de a soron következő, év végi menetrend váltás során a hálózat ezen elemeinek integrációja az országos rendszer további finomhangolásával még jobban megvalósíthatóvá válik. Megjegyzendő azonban, hogy a jelenlegi vonallista az újranyíló és ésszerűen üzemeltethető vonalakról még messze nem teljes: további vonalak reaktiválásával (pl. a Székesfehérvár-Sárbogárd vonal) még jobb és még inkább utasbarát szolgáltatás érhető el, különösen a nagytérségi kapcsolatok minőségi javítása terén.
Hangsúlyozzuk tehát, hogy jelen javaslatunk csak pillanatnyi megoldás, a jelenlegi helyzetben érvényes koncepció, nem a jelenlegi infrastruktúrán elérhető legjobb magyar vasúti menetrend, mivel a csatlakozó fővonalak menetrendjének megváltoztatása egy hét alatt nem tűnt számunkra reális lehetőségnek. A VEKE a mai infrastruktúrán megvalósítható legjobb, ütemes menetrendet még 2009-ben készítette el; ennek bevezetését az új Kormánynak is javasoljuk. Ezáltal a következő menetrendváltástól, 2010. december 11-étől biztosítható lehet az országos közlekedési hálózat további fejlődése, az országos ütemes menetrend megvalósítása és vasúthálózatunk egységes, koherens rendszerként való működése, a jelentős hatékonysági tartalékok kihasználásával.
Javasoljuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy döntése során az utasok szempontjait helyezze mindenek fölé, s ne engedjen a MÁV nyomásának, hanem olyan kínálatot és menetrendet vezessen be, amely ismét a térségek nélkülözhetetlen elemévé teszi a most újranyíló vasútvonalakat.
Letölthető dokumentumok:
- Állásfoglalás az újranyíló vasúti mellékvonalakról, javaslat utasbarát menetrendek kialakítására (PDF, 208 KB)
- A VEKE részletes menetrendi javaslata az öt újranyíló mellékvonalra(PDF, 259 KB)