10 éve közlekednek Budapesten a TW 6000 típusú villamosok – 10 éves a 3-as villamos is
2001. október 3-án közlekedett először menetrend szerint Budapesten a Düwag TW 6000 (TW=Triebwagen=motorkocsi) típusú villamos a szintén újdonságot jelentő 3-as vonalon. Történeti visszatekintés, adatok, képek.
A Hannover tömegközlekedését ellátó Üstra 2000 nyarán tett ajánlatot 68 db TW 6000 villamos eladására. A közlekedési társaság ugyanis újabb, TW 2000-es és TW 2500-as járműveket vásárolt, így az eleve Hannover számára kifejlesztett, valójában Stadtbahn kocsik egy része fölöslegessé vált. A Fővárosi Közgyűlés 2001. február 22-én megszavazta a villamosok megvásárlását, amire 7 milliárd Ft-ot biztosított a BKV számára. Ezzel először fordult elő, hogy Budapest használt járműveket vásárolt. Magát a vásárlást csúnya politikai viták előzték meg, az akkori főpolgármester meg is támadta a közbeszerzést, amit a Döntőbizottság elutasított.
Végül nem 68, hanem 76 db villamost vásárolt a BKV, élve elővásárlási jogával.
A villamosok már 2001 tavasza óta folyamatosan érkeztek, és a 13-as villamos vonalán rótták köreiket, hogy teljesítsék a 10000 km-es próbafutást. Utast ekkor még nem szállítottak. A TW 6000 nyilvános bemutatója 2001. július 13-án volt az 50-es villamos vonalán. Ez a jármű akkor már az 1501-es pályaszámot viselte. A járműveket az Üstra alakította át a budapesti kívánalmaknak megfelelően: szélesebb talpú kerékabroncsokat helyeztek fel, kicserélték az ablakokat és lefényezték a kocsik külsejét sárgára. Sajnos nem sikerült meggyőznünk a BKV-t, hogy a TW 6000-esnek is ugyanolyan jól áll a sárga/fehér szín a barna csíkkal, így lett egyszínű a budapesti TW 6000.
2001. október 3-án elindult a 3-as villamos, amely a korábbi 13-as és 63-as vonalak összekötésével alakult ki. A TW 6000 itt közlekedett először menetrend szerint. A járművek a korábban itt közlekedő UV típushoz képest óriási előrelépést jelentettek műszakilag. A kocsik sima futása és csendes működése egyik korábbi budapesti típusra sem volt jellemző. A BKV külön oktatást is tartott a vakok és gyengénlátók szervezetei számára, ugyanis a hallásukra támaszkodó embereknek hozzá kellett szokniuk ahhoz, hogy sokkal alacsonyabb zajszintű járművek közlekednek a síneken.
A TW 6000-es kocsik fokozatosan kiszorították a dél-pesti és a zuglói villamosvonalakról az UV-kat. Az 50-esről 2002. február 2-án, a 62-esről 2002. március 23-án, a 69-esről pedig 2002. október 17-én tűntek el végleg az UV-k. 2005-ben zajvédelmi okokból és csak hétvégenként az 52-esen is feltűnt ez a típus. (Hétköznap UV volt.) A 42-es és az 52-es vonalon 2006-tól 2008-ig átmenetileg ICS-k váltották az UV-kat, de 2008. július 1-től itt is megjelentek a TW 6000-esek, teljes üzemidőben. (Ekkor viszont az 50-esre részlegesen ICS-k kerültek. ) 2011. május 1-jén az 51-es, illetve 51A járatokon (volt 21-es és 21A) is megjelent ez a típus.
2006. februárjában újabb kocsik váltak feleslegessé Hannoverben, a VEKE pedig javasolta a megvételüket. A Combino projekt árnyékában azonban a Főváros nem akart a villamos ágazatra költeni és a Fővárosi Közgyűlés elutasította a javaslatot. Az Üstra pedig eladta a kocsik egy részét Hága városának. Így újabb négy évet kellett várni arra, hogy eljöjjön az újabb lehetőség. Hága eladásra kínálta a csak átmeneti célra vett kocsikat, így a VEKE 2010-ben ismét fölvetette, hogy a BKV-nak juttatandó 10 milliárd forintos tőkepótló támogatásból vásároljanak további TW 6000-eseket. A kezdeményezésünket ezúttal siker koronázta. A 2006-ban az Üstra által felajánlott 23 villamos közül 16 került Hágába, ezeket vásárolta meg a BKV, felújításukat, átalakításukat a VJSZ Kft. végzi. A maradék 7-ből az Üstra 3-at selejtezett, 4-et pedig a BKV VJSZ Kft. vett meg, alkatrésznek.
A BKV járműállományában így már 92 db TW található. Zugló kocsiszín 2002 óta már csak TW 6000-et ad forgalomba, és a Szávában is javarészt TW 6000-esek vannak, néhány Ganz csuklóssal kiegészítve.
A TW 6000-es villamosok budapesti működésük eddigi 10 éve alatt bebizonyították, hogy kiváló járművek. Meghibásodási rátájuk alacsony, a BKV legmegbízhatóbb típusának számítanak. Nemcsak villamosnak alkalmasak, hanem HÉV-jellegű vonalakra és könnyűmetrónak is. Sajnos Budapesten 10 év alatt sem sikerült maximálisan kiaknázni ezen járművek képességeit. Nem épült egyetlen magasperonos megálló sem, így mindig használni kell a lenyíló lépcsőket, amelyekre viszont az idősebb, nehezen mozgó utasok sokat panaszkodnak. Babakocsival sem könnyű a lépcső megmászása. A TW 6000-eseken a VJSZ Kft. elkezdte a fővizsga-javításokat, melynek alkalmával a felújított kocsik elektronikus utastájékoztató rendszert is kapnak. A hannoveri villamosokkal még sokáig utazhatunk Budapesten, mivel először a Ganz ICS villamosok selejtezése van soron, az is csak akkor, ha lesz lehetőség új villamosokat beszerezni.
A 3-as villamos, ami idén ugyancsak 10 éves, Budapest második leghosszabb villamosvonala (a leghosszabb a 62-es), továbbá itt van a város utolsó egyvágányú pályaszakasza. A vonal felújítása Európai Uniós támogatással történne, és 2014-re tervezik megvalósítani. Az egyvágányú szakaszon megépítenék a második vágányt, megújulnának a megállók, a jelzőlámpás csomópontokban pedig előnyben részesítenék a villamost.
Fotók: Hajtó Bálint és Pólai Balázs.