7%-os teljesÃtménycsökkentés és járatritkÃtás a miskolci közösségi közlekedésben
2012. március 1-tÅ‘l számos járat útvonala és menetrendje változik meg Miskolcon. Néhány ésszerű takarékossági intézkedést kivéve azonban az új rendszer rendkÃvül hátrányosan érinti az utasok többségét. A változások az MVK Zrt. kommunikációjával ellentétben (“szállÃtási teljesÃtmény átütemezése az utazási igényekhez jobban igazodó menetrendek miatt szükséges”) valójában bizonyos útvonalakon és idÅ‘szakokban 50% feletti járatritkÃtást takarnak, amelyet egyesületünk elfogadhatatlannak tart.
A gazdaságosabb üzemeltetés szükségességét megértjük, de a megoldást nem járatok ritkÃtásában és megszüntetésében vagy lerövidÃtésében, hanem a rendszerben található nagyfokú pazarlás felszámolásában látjuk. Az egyre tornyosuló problémákat látván a fenntarthatóság megÅ‘rzésének érdekében Egyesületünk, amely igen nagy hagyományokkal és tapasztalatokkal rendelkezik a városi közösségi közlekedési hálózatok kialakÃtása terén, már egy évvel ezelÅ‘tt eljuttatott az MVK Zrt. számára egy komplex hálózatfejlesztési tanulmányt.
(A VEKE Miskolc számára készÃtett hálózatátalakÃtási tanulmánya letölthetÅ‘ innen.)
Egyidejűleg elkészÃtettük a város éjszakai közlekedésére vonatkozó tanulmányunkat is, amely a szolgálati járatok teljesÃtményének felhasználásával a nappalihoz hasonlóan többletköltség nélkül szolgálhatná az utasokat. Ehelyett egy áttekinthetetlen és használhatatlan torzó éjszakai rendszer került bevezetésre a városban.
(A VEKE Miskolc számára készÃtett éjszakai hálózat tanulmánya letölthetÅ‘ innen.)
Az anyagok elkészÃtésekor alapvetÅ‘ szempont volt, hogy többletteljesÃtmény-igény nélkül, jobb szervezéssel és vonalösszekötésekkel az utasok számára kedvezÅ‘bb hálózatot alakÃtsunk ki. Az ütemes közlekedés és a járatok egymáshoz történÅ‘ hangolása és a most meghosszabbÃtott villamos vonalhoz történÅ‘ jobb kapcsolódás kialakÃtása szintén meghatározó eleme volt a csomagnak.
A tavaly nyári és Å‘szi változások (vonalösszekötések, ütemes menetrendek alkalmazásának kiterjesztése, éjszakai személyzeti járatok meghirdetése, stb.) már ennek szellemében kerültek bevezetésre, és reményt keltÅ‘ volt, ahogyan a menetrendi egyeztetések során az MVK Zrt. és a városvezetés kezdte megismerni és elfogadni javaslatainkat. Sajnos ahelyett, hogy ez a mindenki számára kedvezÅ‘ tendencia tovább folytatódhatott volna, novemberben durva váltásként egy drasztikus teljesÃtménycsökkentési tervezetrÅ‘l kellett értesültünk. A VEKE ezután is számos javaslatot tett, megtakarÃtást eredményezÅ‘, de az utasokat kevésbé hátrányosan érintÅ‘ megoldásokat mutatott be, azonban ezek nagy része már nem talált meghallgatásra, az addig javuló munkakapcsolat ismét elnehezült. Javaslatainkból csak néhány kisebb elem valósult meg:
- az 1A-s autóbuszok továbbra is a Tiszai pályaudvarról indulnak (a januári terv a Búza térig rövidÃtette volna le a járatot),
- komlóstetői járatok ezentúl a közös szakaszukon mindkét irányban azonos útvonalon közlekednek,
- az Üveggyár kétirányú kapcsolatot kap és a 21-es járat végállomása visszakerül a Tiszai pályaudvarra,
- a villamosok és a 35-ös busz esetén bevezetésre kerül a külön szombati és vasárnapi menetrend, amely jobban tud alkalmazkodni a két nap eltérő utasforgalmához.
Véleményünk szerint csakis utasbarát fejlesztésekkel tartható meg, illetve növelhetÅ‘ a közösségi közlekedést igénybevevÅ‘k száma, biztosÃtván ezzel a szolgáltatás fenntarthatóságát. Különösen fontos ez a kérdés most a folyamatosan növekvÅ‘ üzemanyagárak és állandósuló szmogriadók idején. JáratritkÃtással nem lehet kikerülni a folyamatos utasvesztéssel és növekvÅ‘ veszteséggel járó negatÃv spirálból. Emlékeztetnénk arra, hogy a legutóbbi, 2007-es megszorÃtások is nagyfokú utasszám-csökkenéshez és megnövekedett autóforgalomhoz vezettek Miskolcon és ezt az MVK Zrt. bevételei is megsÃnylették. Jelen döntés után is hasonló következmények várhatók.
A márciustól életbe lépÅ‘ változások negatÃv elemeit eddig sajnos senki se emelte ki, ezért ezt mi most megtesszük. A megszorÃtások legfÅ‘bb vesztese az Egyetemváros és az Avas városrész, ahová több tÃzezer ember jár naponta. Hiába kerül visszaállÃtásra a hosszú 12-es járat a Szentpéteri kapu és az Egyetemváros között, mivel a 22-es mai útvonalán csak napi 15 forduló marad meg – ráadásul hangolhatatlanul -, Ãgy a Belváros és az Egyetem között a mai járatsűrűség 30-50%-kal esik vissza. Szintén jelentÅ‘sen romlik a Belváros – Csabai kapu kapcsolat is, méghozzá úgy, hogy a járatok megosztásra kerülnek két belvárosi megálló (a VillanyrendÅ‘r és a Centrum) között. Továbbá, mivel a 31-es busz útvonala az Avas városközpontig rövidül, ez a járat is kiesik az Egyetemvárosból, ezáltal lényegében megszűnik az Egyetem – Tiszai pályaudvar és az Egyetem – Avas közvetlen kapcsolat is. Ez a hiány a munkanapi csúcsidÅ‘kben, illetve vasárnap este várhatóan kritikus lesz, legalább ezen idÅ‘szakokban szükséges lenne, hogy a 31-es továbbra is az eredeti útvonalán közlekedjen.
A 31-es járat visszavágásával az avasi Sályi István utca környékének is megszűnik a közvetlen kapcsolata a Csabai kapuhoz, Ãgy az SZTK rendelÅ‘höz is és a Tiszai pályaudvarra is. A mindössze napi 9 fordulóval újrainduló 34-es járat ugyanis nem tekinthetÅ‘ valós kapcsolatnak. A 35-ös viszonylat drasztikus ritkÃtása pedig különösen a délutáni órákban lesz kritikus (16 és 19 óra között), amikor is a jelenlegi utasszámok alapján 80% feletti elméleti kihasználtság lesz várható órás átlagban, ami a valóságban könnyen utaslemaradáshoz vezethet.
Az a tény pedig, hogy a változások életbelépésével párhuzamosan nem kerül kiadásra új menetrendkönyv, csupán a változó menetrendű járatokat tartalmazó kiegészÃtÅ‘ füzet, szintén sok félreértésre fog okot adni.
Szeretnénk felhÃvni a figyelmet, hogy azonos szintű megtakarÃtást az általunk javasolt, utasokat kevésbé érintÅ‘ megoldásokkal is el lehetett volna érni. A hálózati struktúra optimalizálásával a legfontosabb gerincvonalak ilyen szintű ritkÃtására biztosan nem lett volna szükség. Azonban még mindig nem késÅ‘ az ésszerű megtakarÃtások útjára lépni. Utasbarát fejlesztések segÃtségével hosszú távon is megalapozható egy modern és fenntartható közösségi közlekedési rendszer Miskolcon is, ehhez azonban mind a megrendelÅ‘, mind pedig a szolgáltató részérÅ‘l mielÅ‘bbi szemléletváltásra van szükség. A témában ajánljuk egyesületünk múlt heti, alapvetÅ‘en a BKV-s járatritkÃtásokat megelÅ‘zendÅ‘en készÃtett javaslatcsomagját is, amelynek számos pontja érvényes Miskolcra is.