Civil összefogás a győri vasúti közlekedésért
Pénteken Győrben egyesületünk helyi tagszervezete több másik civil szervezettel és önkormányzati vezetővel tartott közös sajtótájékoztatót a környék vasúthálózatát negatívan érintő kormányzati intézkedésekről, illetve a győri elővárosi vasúthálózat fejlesztési lehetőségeiről.
A rendezvényen Feld István Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja mondott köszöntőt, melyben kiemelte, hogy Magyarországon nem az elrontott menetrendek, a leromlott állapotú járművek és pálya a vasút illetve a közlekedési rendszer legfőbb problémái. Ezek mind csak következmények; a gondok oka alapvetően a rossz szervezeti struktúrában keresendő. Az ország közlekedésében hiányzik az erős megrendelő; a minisztérium képtelen arra, hogy ezt a funkciót betöltse. Az üzemeltetők pazarló működését, a hatalmas végkielégítéseket, gyanús alvállalkozói szerződéseket szó nélkül tudomásul veszi, s a problémák ellen csak szavakban tud küzdeni. Az elvileg általa képviselt társadalommal a KHEM nem kommunikál; a közlekedési hálózat sorsát illetően egyes kormánypárti képviselőkön és a szakszervezeteken kívül senkinek sem kíváncsi a véleményére. Az EU által biztosított nagy fejlesztési összegekkel Magyarország megfelelő koncepció hiányában nem tud mit kezdeni.
Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke bemutatta szervezetét, annak céljait, majd ismertette a Minisztérium közelmúltbeli lépéseivel kapcsolatos álláspontjukat. Kitért arra, hogy a KHEM évek óta hamis utasszámokkal próbálja meg a közvéleményt félrevezetni, s ezek az adatok most már önmagukkal is súlyos ellentmondásban vannak. A vasútvonal Zircnél történő elvágását teljesen elhibázott megoldásnak minősítette, mivel egyrészt ezáltal alig érhető el megtakarítás (a járművek és a személyzet – közlekedés helyett – Zircen fog várakozni), másrészt ezzel csupán a megmaradó vonalrész utasforgalmának további csökkenését lehet elérni, mivel az érintett szakasz utasainak többsége Zircnél tovább megy. A Minisztérium a vonal ellehetetlenítése érdekében szándékosan félreérti az EU-direktívákat. A kifejezetten turisztikai attrakciót jelentő vasútvonalak (erdei vasutak, stb.) közszolgáltatáson kívül történő üzemeltetésére irányuló javaslatból ugyanis rendre azt vezetik le, hogy az állam nyugodtan kivonulhat a turistaforgalmat is bonyolító vonalak üzemeltetéséből.
Áldozó Tamás, Pápa alpolgármestere értetlenségének adott hangot a város vasúti közlekedését érintő újabb és újabb negatív döntésekkel kapcsolatban. Mint elmondta, a Pápa-Csorna és a Pápa-Tatabánya vonalak minden alap nélküli bezárása már eleve megnehezítette sok környékbeli település közlekedését (különösen a Rába környéki falvak elérhetősége romlott jelentősen), azonban a rossz tapasztalatok kiértékelése helyett a Minisztérium most már a Győr-Celldömölk vasútvonallal kapcsolatban is visszafejlesztést sejtető elképzeléseket fogalmaz meg. A pápaiak értetlenül állnak a minisztérium honlapján megjelent prezentáció előtt, mely szerint az olyan kisvárosokat, mint Pápa, a jövőben autóbusszal kell kiszolgálni. A 10-es számú vasútvonal nemzetközi korridorvonal, melynek már évek óta küszöbön áll a villamosítása, így különösen elképesztők a visszafejlesztésre irányuló szándékok.
Dobronyi Tamás, egyesületünk győri szervezetének vezetője a civil szervezetek közös elővárosi vasúti koncepcióját ismertette. Elmondta, hogy Győr vasúti szempontból kiváló adottságokkal rendelkező város, hiszen a vonalak központi területeken haladnak át, s így a város szinte valamennyi irányból vasúton közelíthető meg a leggyorsabban. Az elővárosi közlekedést azonban számos probléma nehezíti, legfőképpen a szükséges megállók hiánya. A vasút nem követte az elmúlt évek ingatlanfejlesztéseit, hiába haladnak el például a vonatok az 5000 lakosú ménfőcsanaki Mediterrán lakópark mellett, felszállni csak kilométerekkel odébb lehet egy szétvert, koszos állomáson. Nincs megálló a vasút mellett lévő győri TESCO-nál, és Adyvárosban sem. Fontos, hogy az önkormányzat ne lehetetlenítse el a vasút menti ingatlanok fejlesztését rövidtávú érdekekből. Tovább nehezíti a helyzetet a közlekedési szövetségek, s ezáltal az egységes jegyek és bérletek, valamint az összehangolt menetrendek hiánya. Szó esett még a szervezeteink által javasolt elővárosi vasúthálózat kialakításának lehetőségeiről is, mely a már megszüntetett mellékvonalakat is magába foglalná. Ez a hálózat lehetőséget biztosítana számos Győr vonzáskörzetében található település lakói számára ahhoz, hogy a megyeszékhelyet gyorsabban és kényelmesebben elérhesse.
A sajtótájékoztatón kiosztott anyagok az alábbi linkeken érhetők el:
- Az elővárosi vasútvonalak fejlesztési lehetőségei Győr vonzáskörzetében (PDF, 456 KB)
- Nyolc sikertörténet a német térségi vasúti közlekedésben (PDF, 8,4 MB)