VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Civil összefogás a győri vasúti közlekedésért

2009. november 8. vasárnap
Szerző:

Pénteken Győrben egyesületünk helyi tagszervezete több másik civil szervezettel és önkormányzati vezetővel tartott közös sajtótájékoztatót a környék vasúthálózatát negatívan érintő kormányzati intézkedésekről, illetve a győri elővárosi vasúthálózat fejlesztési lehetőségeiről.

Elővárosi körvasút létesítésének lehetősége Győr vonzáskörzetében (forrás: Feld István Márton)

Elővárosi körvasút létesítésének lehetősége Győr vonzáskörzetében (forrás: Feld István Márton)


A rendezvényen Feld István Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja mondott köszöntőt, melyben kiemelte, hogy Magyarországon nem az elrontott menetrendek, a leromlott állapotú járművek és pálya a vasút illetve a közlekedési rendszer legfőbb problémái. Ezek mind csak következmények; a gondok oka alapvetően a rossz szervezeti struktúrában keresendő. Az ország közlekedésében hiányzik az erős megrendelő; a minisztérium képtelen arra, hogy ezt a funkciót betöltse. Az üzemeltetők pazarló működését, a hatalmas végkielégítéseket, gyanús alvállalkozói szerződéseket szó nélkül tudomásul veszi, s a problémák ellen csak szavakban tud küzdeni. Az elvileg általa képviselt társadalommal a KHEM nem kommunikál; a közlekedési hálózat sorsát illetően egyes kormánypárti képviselőkön és a szakszervezeteken kívül senkinek sem kíváncsi a véleményére. Az EU által biztosított nagy fejlesztési összegekkel Magyarország megfelelő koncepció hiányában nem tud mit kezdeni.

A GYSEV pályaudvar és a 10-es vasútvonal összekapcsolásával lehetőség nyílna a közel 20 ezer fős Marcalváros vasúti kiszolgálására is. (forrás: Winkler Ágoston)

A GYSEV pályaudvar és a 10-es vasútvonal összekapcsolásával lehetőség nyílna a közel 20 ezer fős Marcalváros vasúti kiszolgálására is. (forrás: Winkler Ágoston)

A vasút közvetlenül az új, 5 ezer lakosú Mediterrán lakópark mellett halad el - közelebb, mint az autóbusz -, azonban nem áll meg. (forrás: Winkler Ágoston)

A vasút közvetlenül az új, 5 ezer lakosú Mediterrán lakópark mellett halad el – közelebb, mint az autóbusz -, azonban nem áll meg. (forrás: Winkler Ágoston)

Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke bemutatta szervezetét, annak céljait, majd ismertette a Minisztérium közelmúltbeli lépéseivel kapcsolatos álláspontjukat. Kitért arra, hogy a KHEM évek óta hamis utasszámokkal próbálja meg a közvéleményt félrevezetni, s ezek az adatok most már önmagukkal is súlyos ellentmondásban vannak. A vasútvonal Zircnél történő elvágását teljesen elhibázott megoldásnak minősítette, mivel egyrészt ezáltal alig érhető el megtakarítás (a járművek és a személyzet – közlekedés helyett – Zircen fog várakozni), másrészt ezzel csupán a megmaradó vonalrész utasforgalmának további csökkenését lehet elérni, mivel az érintett szakasz utasainak többsége Zircnél tovább megy. A Minisztérium a vonal ellehetetlenítése érdekében szándékosan félreérti az EU-direktívákat. A kifejezetten turisztikai attrakciót jelentő vasútvonalak (erdei vasutak, stb.) közszolgáltatáson kívül történő üzemeltetésére irányuló javaslatból ugyanis rendre azt vezetik le, hogy az állam nyugodtan kivonulhat a turistaforgalmat is bonyolító vonalak üzemeltetéséből.

A vonatra Győr déli részén csak a szabadhegyi állomáson lehet felszállni, mely egy temető mögött, a nagy lakótelepektől távol helyezkedik el. (forrás: Dobronyi Tamás)

A vonatra Győr déli részén csak a szabadhegyi állomáson lehet felszállni, mely egy temető mögött, a nagy lakótelepektől távol helyezkedik el. (forrás: Dobronyi Tamás)

Az általunk javasolt új megállóhelyek és vágányösszekötések Győr vasúthálózatán (forrás: VEKE)

Az általunk javasolt új megállóhelyek és vágányösszekötések Győr vasúthálózatán (forrás: VEKE)

Áldozó Tamás, Pápa alpolgármestere értetlenségének adott hangot a város vasúti közlekedését érintő újabb és újabb negatív döntésekkel kapcsolatban. Mint elmondta, a Pápa-Csorna és a Pápa-Tatabánya vonalak minden alap nélküli bezárása már eleve megnehezítette sok környékbeli település közlekedését (különösen a Rába környéki falvak elérhetősége romlott jelentősen), azonban a rossz tapasztalatok kiértékelése helyett a Minisztérium most már a Győr-Celldömölk vasútvonallal kapcsolatban is visszafejlesztést sejtető elképzeléseket fogalmaz meg. A pápaiak értetlenül állnak a minisztérium honlapján megjelent prezentáció előtt, mely szerint az olyan kisvárosokat, mint Pápa, a jövőben autóbusszal kell kiszolgálni. A 10-es számú vasútvonal nemzetközi korridorvonal, melynek már évek óta küszöbön áll a villamosítása, így különösen elképesztők a visszafejlesztésre irányuló szándékok.

Elővárosi körvasút létesítésének lehetősége Győr vonzáskörzetében (forrás: Feld István Márton)

Elővárosi körvasút létesítésének lehetősége Győr vonzáskörzetében (forrás: Feld István Márton)

Ahol a terv valóra vált: a München elővárosában található Bayerische Oberlandbah 3 szárnyvonalán biztosítanak sűrű, ütemes közlekedést a motorkocsik rugalmas szét- és összekapcsolásával. (forrás: BOB)

Ahol a terv valóra vált: a München elővárosában található Bayerische Oberlandbah 3 szárnyvonalán biztosítanak sűrű, ütemes közlekedést a motorkocsik rugalmas szét- és összekapcsolásával. (forrás: BOB)

Dobronyi Tamás, egyesületünk győri szervezetének vezetője a civil szervezetek közös elővárosi vasúti koncepcióját ismertette. Elmondta, hogy Győr vasúti szempontból kiváló adottságokkal rendelkező város, hiszen a vonalak központi területeken haladnak át, s így a város szinte valamennyi irányból vasúton közelíthető meg a leggyorsabban. Az elővárosi közlekedést azonban számos probléma nehezíti, legfőképpen a szükséges megállók hiánya. A vasút nem követte az elmúlt évek ingatlanfejlesztéseit, hiába haladnak el például a vonatok az 5000 lakosú ménfőcsanaki Mediterrán lakópark mellett, felszállni csak kilométerekkel odébb lehet egy szétvert, koszos állomáson. Nincs megálló a vasút mellett lévő győri TESCO-nál, és Adyvárosban sem. Fontos, hogy az önkormányzat ne lehetetlenítse el a vasút menti ingatlanok fejlesztését rövidtávú érdekekből. Tovább nehezíti a helyzetet a közlekedési szövetségek, s ezáltal az egységes jegyek és bérletek, valamint az összehangolt menetrendek hiánya. Szó esett még a szervezeteink által javasolt elővárosi vasúthálózat kialakításának lehetőségeiről is, mely a már megszüntetett mellékvonalakat is magába foglalná. Ez a hálózat lehetőséget biztosítana számos Győr vonzáskörzetében található település lakói számára ahhoz, hogy a megyeszékhelyet gyorsabban és kényelmesebben elérhesse.

A sajtótájékoztatón kiosztott anyagok az alábbi linkeken érhetők el:

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.