VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Újabb jó hír: nem emelkednek a busztarifák Győrött sem

2010. december 30. csütörtök
Szerző:

Mint a veke.hu korábban beszámolt róla, 2011-től nem emelkednek a BKV tarifái. Örömmel jelentjük, hogy Győr város önkormányzata hasonlóan bölcs döntést hozott: a jövő év elején sem áremeléstől, sem teljesítménycsökkentéstől nem kell tartaniuk a győrieknek. – Sopron ezzel szemben 6%-os tarifaemelésről döntött, ami rontja a tömegközlekedés versenyképességét, így egyúttal még a bevételeket is csökkenti.

Győri buszjegyGyőr Megyei Jogú Város Önkormányzatának közgyűlése 2010. december 16-i ülésén ismét napirendre tűzte a helyi autóbusz-közlekedés kérdéseit. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság előterjesztésében újra felmerült a tarifa emelésének lehetősége (4 és 15% közötti mértékben), valamint a kilométer-teljesítmény további, akár 15%-kal történő csökkentése, ami ellen a VEKE győri helyi tagszervezete már a korábbi évek során is tiltakozott. Emlékeztetőképpen, 2008 decemberében a város – a VEKE közbenjárása ellenére – 10%-os teljesítménycsökkentésről döntött, melynek következményeként 2009 februárjától számos vonalon ritkultak a járatok. Tapasztalataink szerint az intézkedés eredményeképpen a korábbinál is drasztikusabb utasvesztésre került sor. A 2009 júniusától bevezetett új vonalhálózat – a VEKE 2007-es tanulmányában megfogalmazott javaslatokat is felhasználva – a csökkentett teljesítmény ellenére is javulást tudott hozni a legtöbb városrész közlekedésében, azonban a rendszer még egy hasonló (vagy akár nagyobb) mértékű kivonást nem viselne el: tömeges csúcsidei utaslemaradással, valamint egyes városrészek csúcsidőn kívüli kiszolgálásának teljes megszűnésével járna, ami egy nagyváros esetén elfogadhatatlan.

Az előterjesztés kimondja: „a korábbi évek számadatai alapján kijelenthetjük, hogy a tarifaemelés nem vonta maga után a menetdíj-bevételek növekedését. A cél továbbra is az, hogy minél magasabb arányban megtartásra kerüljön a közösségi közlekedés aránya Győr város közlekedésében”. A VEKE üdvözli, hogy a győri városvezetés egyhangúlag elutasította a tarifaemelést és a járatritkítást, felismerve, hogy ezek kontraproduktív intézkedések, amelyek még gazdaságtalanabbá teszik a közösségi közlekedést.

Átgondolt döntés született a „Tornyosházban” (fotó: Winkler Ágoston)

Átgondolt döntés született a „Tornyosházban” (fotó: Winkler Ágoston)

Az előterjesztés arra is rámutat, hogy a szolgáltatás veszteségét elsősorban nem az alacsony igénybe vétel okozza, hanem az inkorrekt finanszírozási feltételek. „A Kisalföld Volán Zrt. utolsó reprezentatív mérése szerint, Győrben az utasok több mint 1/3-a 65 év feletti, tehát jogszerűen menetjegy váltása nélkül veheti igénybe a szolgáltatást, ugyanakkor a 65 év felettiek utazása után biztosított árkiegészítés a Kisalföld Volán Zrt. várható árbevételének csak 11,54%-a.” Másrészről, nem kizárólag Győr, hanem szinte valamennyi vidéki város közös problémája, hogy a városi közlekedésre kapott állami normatív támogatás aránytalanul alacsony, emiatt a fővárosinál jelentősen hatékonyabb gazdálkodás esetén sem elegendő a szolgáltatás finanszírozásához. Egyesületünk határozott véleménye, hogy a megoldást semmiképpen sem a vidéki városok helyi közösségi közlekedésének leépítése, hanem a fenti anomáliák rendezése jelentheti. Bízunk abban, hogy a kormányzat mielőbb megteszi a szükséges lépéseket.

Győr városában folyamatban van a jegy- és bérletrendszer korszerűsítését is lehetővé tevő infrastruktúra-fejlesztési projekt, amely többek között jegykiadó automaták telepítésével is számol. Bízunk benne, hogy a projekt megvalósulását követően a jelenlegi, korlátozottan rugalmas jegyrendszer továbbfejlesztésre kerül, és a VEKE 2007-es tanulmányában javasolt megoldásokat (pl. napijegy, szakaszjegy, csúcsidőn kívül érvényes kedvezményes jegy, időalapú jegyek) is figyelembe véve, ezen a területen is utasbarátabbá válik a szolgáltatás. Ez tovább segítheti az utasok megtartását, ezáltal a bevétel szinten tartását.

Sopron

Sajnálatos ugyanakkor, hogy Sopronban 2011. január 1-től kezdődően átlagosan 6%-kal emelkednek (PDF) a helyi autóbusz-közlekedés tarifái. Ennek következtében a teljes árú havibérlet díja 5.810 Ft lesz, ami 6%-kal magasabb a győri összvonalas bérlet áránál (5.450 Ft), és 45%-kal drágább a csak a megyeszékhelyen váltható egyvonalas bérletnél (4.000 Ft). Az elővételben vásárolt menetjegy új ára 260 Ft, azaz 13%-kal több, mint Győrött (230 Ft). Ez annak fényében megdöbbentő, hogy Sopron népessége fele akkora, mint Győré, ebből adódóan jóval szerényebb szolgáltatásért kell jóval magasabb díjat fizetniük a határ menti városban élőknek.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.